South_Bridge Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 (endret) Gamer litt casual WoW og nå har jeg oppdager litt tear i grafikken når jeg spiller, poster 3 screens (hvor jeg på det ene har markert områder som dere kan sammenligne de med de andre): Skjermbildene er tatt hvor jeg flytter meg litt fremover med karakteren min for hvert bilde. Noen som vet hvordan jeg kan fikse det? jeg har prøvd low settings i spillet og ultra settings, kjører spillet på ultra til vanlig. jeg har også prøvd underklokking og overklokking med softwaren som fulgte med. Bruker de siste driverene. skikkelig irriterende da dette er kanter som jevner seg ut jo nærmere kan kommer (og helt nærme er det perfekt, men på avstand ser det helt kvalmt ut). Dette medfører en lei gaming experience da man feks ute å flyt så endrer alt seg kan du si, fra skikkelig grovt på avstand til finere og finere jo nærmere man kommer... og selve transaksjonen ser helt ille ut. også skikkelig ille på trær. Glemte å nevne at dette er et relativt nyinnkjøpt kort, et asus nvidia GTX 460 Endret 13. juni 2011 av South_Bridge Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 (endret) Det eneste jeg kan si rimelig sikkert er at dette neppe er artifacts som følge av skjermkortdefekt eller overklokking. Dette er nok noe driver eller instillingsrelatert. Alt er mulig emd feil på kortet, så jeg kan ikke utelukke det totalt - men dete er litt for systematisk for å være et typisk slikt tilfelle. Bortsett fra å sjekke om det blir noe bedre med nyinstallerte aller nyeste beta driverene (guru3d.com) så har jeg dog ikke så veldig konkrete froslag for hvor du bør beynne - for jeg gjenkjenner ikke denne typen artifact godt nok til å erindre hva det er som typisk forårsaker den. Forhåpentligvis kan noen andre peke deg i riktig retning på dette. -Stigma Endret 13. juni 2011 av Stigma Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 14. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2011 Det er selvfølgelig gjort, jeg lasta ned de nyeste driverene fra Asus i går, og jeg norterte meg at det bare var en minor update i driverversjon. Men det er riktig som du sier, det er for systematisk for at det kan være typisk tear. Jeg har sett tear før og det er som regel en random feil i videominnet. Jeg skal prøve meg på drivere fra guru3d.com. Funker ikke det vil jeg også prøve Omegadrivere. to be continued ... Lenke til kommentar
Daysleeper Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Kan det være LoD (Level of Detail) relaterte bugs? De fleste spill, WoW inkludert, har en LoD funksjon som justerer ned detaljer og teksturoppløsning for å redusere ressursbruken. Dette kan ofte føre til merkelige teksturer eller artifacts akkurat i overgangen mellom 2 detaljnivåer. I WoW mener jeg å huske man kunne justere avstanden LoD kuttingen skjer ved, evt. slå det helt av. Verdt et forsøk? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Kan det være LoD (Level of Detail) relaterte bugs? De fleste spill, WoW inkludert, har en LoD funksjon som justerer ned detaljer og teksturoppløsning for å redusere ressursbruken. Dette kan ofte føre til merkelige teksturer eller artifacts akkurat i overgangen mellom 2 detaljnivåer. I WoW mener jeg å huske man kunne justere avstanden LoD kuttingen skjer ved, evt. slå det helt av. Verdt et forsøk? Dette høres jo ikke dumt ut å undersøke nei. Det virker rimelig klart fra bildene at det er overgang mellom hav og land som forårsaker artifactsene. Dette kan nok helt sikkert oppstå av at LOD på denne operasjonen er alt for lav i forhold til avstanden og at den dermed kutter slike store unøyaktige blokker fremfor mer detaljert. Feil i LOD instillingene (eller dirvere som gjør at de bugger seg) er nok absolutt en mulighet for denne feilen. -Stigma Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 14. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2011 Kan det være LoD (Level of Detail) relaterte bugs? De fleste spill, WoW inkludert, har en LoD funksjon som justerer ned detaljer og teksturoppløsning for å redusere ressursbruken. Dette kan ofte føre til merkelige teksturer eller artifacts akkurat i overgangen mellom 2 detaljnivåer. I WoW mener jeg å huske man kunne justere avstanden LoD kuttingen skjer ved, evt. slå det helt av. Verdt et forsøk? Jeg kjører alt på "ultra" settings så LoD skal være så langt unna som mulig. Og jeg satte så settings på "low" som skulle ha sett den ned så der skulle jeg ha oppdaget noe. Men skal installere nye drivere å undersøke saken når jeg kommer hjem Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Kan det være LoD (Level of Detail) relaterte bugs? De fleste spill, WoW inkludert, har en LoD funksjon som justerer ned detaljer og teksturoppløsning for å redusere ressursbruken. Dette kan ofte føre til merkelige teksturer eller artifacts akkurat i overgangen mellom 2 detaljnivåer. I WoW mener jeg å huske man kunne justere avstanden LoD kuttingen skjer ved, evt. slå det helt av. Verdt et forsøk? Jeg kjører alt på "ultra" settings så LoD skal være så langt unna som mulig. Og jeg satte så settings på "low" som skulle ha sett den ned så der skulle jeg ha oppdaget noe. Men skal installere nye drivere å undersøke saken når jeg kommer hjem Men det utelukker ikke feil i LOD likevel. Hvis det er dette som er problemkilden så kommer du gjerne lengst med å spørre på WOW forumene. Sjansen er at noen andre har opplevd det samme dersom dette er noe som bare forkommer i dette spillet for deg. -Stigma Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 14. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2011 Installerte 3dguru driverene... nedslående Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 15. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2011 Hmm... PROBLEM LØST! Jeg ble skikkelig desperat i går da jeg nok en gang tenkte jeg fikk teste low-settings. Så jeg satte DirectX til 9 (ned fra 11) og satt settings på low. Dette resulterte i at alt krasja. Prøvde å logge inn men fikk ordentlige tears, dvs at verden var fullstendig revet fra hverandre og etter 10 sec å krasjet alt, hver eneste gang. Så var litt rådvill en periode. Så for fun og for å resette grafikksettings fullstendig sletta jeg config fila som wow lagrer alle setting i slik at jeg fikk en fresh start. fikk da logget inn og alt var satt til "good" (medium settings). jeg noterte meg at nå var den stygge kant-problematikken vekke så da uppet jeg directx versjon til 11, satte settings tilbake på ultra og etter en restart var alt 100% (skifte av grafikklib krever restart). så nå er alt fryd og gammen... dog skulle jeg gjerne ha vist hva problemet var, må ha vært noe settingsbug i den conf fila eller noe :-/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå