Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

MUNTLIG EKSAMEN vg2 2011 ---- Hvordan foregår det hele?

Anbefalte innlegg

Hei brukere av diskusjon.no :)

Jeg har nå i en lengre periode GRUET meg SKIKKELIG til muntlig eksamen(blir trukket i morgen, og har eksamen på torsdag), tror hovedgrunnen til denne redselen er at jeg rett og slett aldri har hatt muntlig før, og dermed ikke vet hva jeg møter. Tror dermed at vis jeg får et innblikk i hva som vil skje på eksamensdagen at jeg kan forberede meg mer mentalt,og at dette vil hjelpe meg i å gjøre karakteren bedre.

De fagene som er mulig for MEG å komme opp i er

- Økonomistyring 1

- Markedsføring og ledelse 1

- Samfunnsøkonomi 1

Det jeg da lurer på er, er det noen som vet hvordan disse fagene sine muntlige eksamener foregår?

Hadde satt veldig pris på gode detaljerte innlegg.

Hilsen en VG2 elev :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okey, så selve presentasjonen er på 10 minutter? Denne presentasjonen er om oppgaven jeg får på dagen jeg blir trukket? Jeg vil etter dette få spørsmål av sensor i rundt 20 minutter? Vil di da spørre spørsmpål fra hele boka eller kun spørsmål fra ting som har med min presentasjon å gjøre?

Lenke til kommentar

Hvordan muntlig eksamen skal foregå bestemmes lokalt, så det blir bare gjetninger her, men jeg tipper at det er lang forberedelsestid. Det vil si at du får rundt 48 timer på å forbedre en presentasjon som du presenterer, og så får spørsmål rundt dette. Det andre alternativet er kort forberedelsestid, der du får oppgaven rundt 30 min før eksaminasjon. I tillegg trekker du en ny oppgave under eksaminasjonen og gjerne utfører/presenterer et forsøk (naturligvis ikke aktuelt i ditt tilfelle)

Lenke til kommentar

Muntlig eksamen utarbeides og sensureres lokalt. Dette betyr at den nøyaktige måten eksamen foregår på kan variere fra sted til sted. Fylket setter retningslinjer for alle skolene i fylket. Uansett vil faglærer informere deg om hvordan det praktisk kommer til å foregå etter at du har blitt trukket opp i morgen. Faktisk så er dette det eneste faglærer har lov til å fortelle dere, da h*n ikke har lov å undervise dere etter at dere er trukket opp.

Ellers vil du vel også kunne bli trukket i ut matte (2P/2T). (Gjelder selvfølgelig kun hvis du følger ordinært løp.)

Kan vel sitere forskrift til opplæringsloven:

3-30. Lokalt gitt eksamen i vidaregåande opplæring

Fylkeskommunen har ansvaret for gjennomføringa av alle lokalt gitte eksamenar. Faglæraren har plikt til å utarbeide forslag til eksamensoppgåver.

Eleven skal få vite kva fag han eller ho skal prøvast i, 48 timar før sjølve eksamen. Laurdagar, søndagar, høgtidsdagar og heilagdagar skal ikkje reknast med.

Eksamen kan organiserast i to delar der den første delen er ei førebuing og den andre er sjølve eksamen. Førebuingsdelen kan vere på inntil 2 dagar og skal normalt ikkje inngå i vurderingsgrunnlaget.

Rammene for eksamenen på eksamensdagen skal vere:

a) skriftleg eksamen – inntil 5 timar

b) munnleg eksamen – inntil 30 minutt per elev eller privatist

c) munnleg-praktisk eksamen – inntil 45 minutt per elev eller privatist

d) praktisk eksamen – inntil 5 timar.

Prøvesvara ved lokalt gitt eksamen skal vurderast av to sensorar. Den eine sensoren skal vere ekstern. Den andre sensoren kan vere faglæraren til eleven. Faglæraren har plikt til å delta i vurderinga som sensor. Dersom det er usemje om karakteren, avgjer den eksterne sensoren. Som sensor ved lokalt gitt eksamen i programfag i yrkesfaglege utdanningsprogram kan det også oppnemnast ein fagarbeidar med praksis frå arbeidslivet.

Ved eksamen som krev eksaminator, skal den eine sensoren vere eksaminator. Eksamineringa skal gi elevane høve til å syne kompetanse i så stor del av faget som mogleg. Dersom det er usemje om kva eleven skal prøvast i, er det den eksterne sensoren som avgjer.

Til info:

SAM3034 Økonomistyring, Muntlig-praktisk

SAM3005 Markedsføring og ledelse 1, Muntlig

SAM3025 Samfunnsøkonomi 1 Muntlig

Ser nypis har skrevet noe av det samme, men poster likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...