Gå til innhold

Pc til 6-7 tusen.

Anbefalte innlegg

Hei, folkens ! : )

Har planer om og kjøpe meg en ny pc, leita lenge!(Siden den jeg har nå, dessverre ikke oppfyller mine krav, noe som irriterer meg.)

Denne PCen vil jeg helst ha liten og ikke så altfor stor, feks. kunne ta med på LAN.

PCen vil bli brukt til Sony Vegas 8.0 (moviemaking) og forskjellige krevende spill og må ha en del plass på den.

Vil helst ha den billig og det er for at jeg sparer pengene til jeg blir gamlere (Er bare 15år)

Kommer også til og spille MW2 og noe som går i den duren, PCen vil også trenge ekstra plass til ekstra lagring.

Kan også bygge den selv(Da tror jeg også det blir billigere).

Beklager skriveleif..

Endret av Veuz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, folkens ! : )

Har planer om og kjøpe meg en ny pc, leita lenge!(Siden den jeg har nå, dessverre ikke oppfyller mine krav, noe som irriterer meg.)

Denne PCen vil jeg helst ha liten og ikke så altfor stor, feks. kunne ta med på LAN.

PCen vil bli brukt til Sony Vegas 8.0 (moviemaking) og forskjellige krevende spill og må ha en del plass på den.

Vil helst ha den billig og det er for at jeg sparer pengene til jeg blir gamlere (Er bare 15år)

Kommer også til og spille MW2 og noe som går i den duren, PCen vil også trenge ekstra plass til ekstra lagring.

Kan også bygge den selv(Da tror jeg også det blir billigere).

Beklager skriveleif..

Jeg skjønner at det er en stund til du blir eldre, men selv min lillebror på 15 vet at det heter eldre

Handleliste på komplett

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her er et forslag til et setup:

YvZOj.png

Har prøvd å høre på dine ønsker.

Den bruker Mikro ATX hovedkort med et relativt lite kabinett.

Den har 2 TB lagring, du kan slenge på en tredje av den samme disken om du vil ha enda mer lagring, harddisker er billige for tiden.

Den er også billig, men gir god ytelse for pengene. i5 2500k er den beste prosessoren til spill man får tak i for tiden, og skjermkortet yter veldig bra for tiden, men kommer samtidig med en god kjøleløsning.

MW2 er laget helt genialt, så krever veldig lite av PCen, men dette setupet skal kunne dra det meste av spillene som finnes for tiden.

Jeg vet ikke helt hva som er nødvendig for Sony Vegas 8.0, men tror kanskje det kan være smart å oppgradere til 8GB RAM, (disse istendefor de andre http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=599037), som blir ca 300 kr dyrere.

EDIT: WOW! Mens jeg skrev denne postet Arni sitt forslag, og de 2 er helt identiske. Great minds think alike I guess... fortsatt skummelt...

Endret av MrConfusion
Lenke til kommentar

Den setupen der er noe jeg har leita etter lenge !

Også til den perfekte pris !

Men når jeg redigerer en filmsnutt, tror dere det er bedre med SSD ?

Tror nok SSD er bedre ja, men når du først er på et så stramt budsjett tror jeg ikke SSD er noe å gå for.

Vet som sagt ikke så mye om hva man trenger til videoredigering, men har fått inntrykket at RAM og prosessorkraft er det viktigste. Du har allerede en kjempebra prosessor i dette oppsettet og du kan oppgradere til 8GB RAM for bare et par ekstra hundrelapper (Mikro ATX kortet har bare spor til 2 RAMbrikker, så kjøp i såfall 2x4GB brikker).

Du ønsket mye lagringsplass, så vi har lagt med 2 tradisjonelle harddisker, disse kan du kjøre i RAID0 for mer ytelse, de blir fortsatt ikke like raske som en SSD, men 2 F3 SpinPoint i RAID0 er søren meg ikke noe å klage på. (Om du ikke vet hva RAID er, er det kort fortalt en måte å få flere harddisker til å jobbe sammen på, som kan enten gi deg bedre ytelse, eller bedre sikkerhet om data skulle gå tapt, det finnes forskjellige typer RAID so fungerer på forskjellige måter. RAID0 er en type som kombinerer 2 eller flere harddisker slik at de går raskere, ikke en veldig teknisk forklaring, en du kan finne mye informasjon ved å google om du er nysgjerrig)

Siden du ønsket en liten PC du kunne ha med på LAN har vi lagt med et Mikro ATX kort, dette er et meget bra kort for prisen, men det har desverre noen ulemper. Blant annet overklokker det dårlig, og det har bare spor til 2 minnebrikker og 1 skjermkort, men mest relevant for akkurat denne PCen kanskje, er at den ikke støtter SATA 3.0, altså vil du ikke kunne få maks ut av de nyeste SSDene uansett. (De nye SSDene bruker SATA 3.0, men du har bare SATA 2.0 på hovedkortet, du vil kunne bruke de, men de vil være litt tregere). Samsung F3 SpinPoint som ligger i setupet ditt nå, kjører allerede på SATA 2.0, så dette er ikke noe problem.

Alt i alt får du en fantastisk PC til 6000 kr, selv uten SSD og overklokking.

Lenke til kommentar

Ville kanskje putta litt mer penger i PSU. PSUen vil følge deg i lang tid, kjøper du en med litt mer effekt (og gjerne modulær) så trenger du ikke å kjøpe ny om to år når du har lyst på noe nytt:)

Lenke til kommentar

Ville kanskje putta litt mer penger i PSU. PSUen vil følge deg i lang tid, kjøper du en med litt mer effekt (og gjerne modulær) så trenger du ikke å kjøpe ny om to år når du har lyst på noe nytt:)

500W skal holde i massevis for dette oppsettet, men om du noen gang vil oppgradere maskinen med et nytt skjermkort, kan det være greit med litt ekstra. Du har som sagt bare plass til 1 skjermkort, og 600W holder for å dra de kraftigeste enkeltkortene på markedet idag.

Mer viktig er dette med at kablene er modulære, når du først bygger i et så lite kabinett kommer det godt med.

Med tanke på dette er nok denne ganske perfekt.

Både denne og den jeg anbefalt først er Silver Power, som er kjent for å ha kvalitetskompononenter, begge strømforsyningene er altså meget bra, og vil holde i lang, lang tid.

Med oppgradering av strømforsyning, 8GB RAM og frakt nærmer bygget seg 6700, er dette noe du er fornøyd med? Du får ihvertfall mye for pengene og veldig bra ytelse.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe behov for å velge 2500K prosessoren når du velger et H61 hovedkort da den ikke støtter overklokking av cpuen. Da sparer du litt på å kjøpe en i5 2500 i stedet.

Hvis du skal gå for en "K" modell av cpuen bør du skaffe deg et hovedkort som støtter overklokking. f.eks P67

Lenke til kommentar

Det er ikke noe behov for å velge 2500K prosessoren når du velger et H61 hovedkort da den ikke støtter overklokking av cpuen. Da sparer du litt på å kjøpe en i5 2500 i stedet.

Hvis du skal gå for en "K" modell av cpuen bør du skaffe deg et hovedkort som støtter overklokking. f.eks P67

Stemmer! Hadde helt glemt at det fantes en ikke-"k"-versjon. =) Penger spart!

Edit: Ehm, nei, de 2 versjonene koster like mye på Komplett, altså er det like greit å gå for 2500k. Om du da ønsker å overklokke må du kjøpe dette kortet i stedet. Men det koster 300 kr ekstra, og du trenger nok ikke overklokking uansett, med tanke på kjøling/støy og hvor kraftig prosessoren er out-of-the-box uansett. Jeg anbefaler det originale hovedkortet, så får du bare droppe overklokking.

Endret av MrConfusion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...