Gå til innhold

Noen som har noe erfaring med utvidet turistvisum til USA?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal på utvekslimg til USA etter sommeren, reiser dit 2. august.

 

Kjæresten min skal være med, så har derfor en del spørsmål.

 

Pga diverse ting har vi ikke mulighet til å booke time hos ambasaden før rundt 20 juli, er dette alt for liten tid før vi reiser? Jeg skal søke på studentvisum, og kjæresten min utvidet turistvisum som gjelder opp til 6 månder.

 

Noen som har noe erfaring med utvidet turistvisum? Er dette vanskelig å få og tar lang tid, eller går det som regel greit? Hun skal ta nettstudier mens hun er der.

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke det løses med en tur til Karibien etter 2,5 måneder?

 

Tenker du på å standard 90 dagers visum, og reise til utlandet for å fornye? Hvordan fungerer det egentlig?

 

Kjenner desverre ikke detaljene og hvor nøye amerikanerne er på slikt. Vet bare at slikt har blitt gjort tidligere - både i USA og i Norge.

Lenke til kommentar

I teorien burde det være nok å reise ut av USA for så å komme tilbake, bare man reiser langt nok. Jeg husker ikke hvor langt man må reise, men mener en svipptur til Canada, Mexico eller Karibien ikke er tilstrekkelig.

 

I tillegg er det forskjell på teori og praksis. Jeg kjenner til tilfeller hvor folk har vært knappe tre måneder i USA, ruternert til Norge for et par uker, for så å reise tilbake til USA. Det var alt annet enn problemfritt, resulterte i ekstra intervjuer ved ankomst, men innreise ble innvilget på nåde. Har også kjente som er på "visa run" akkurat nå. Vet de sikret seg med masse dokumentasjon i tilfelle det skulle oppstå problemer når de kommer tilbake senere denne uka.

 

Skremmende mye makt ligger nok hos den man snakker med ved ankomst. Selv jeg er usikker og må gjennom en hel del spørsmål, selv om jeg bor i USA, har det meste av mine eiendeler her og jobber her.

 

Utvidet turistvisum vet jeg ingenting om. I utgangspunktet skjønner jeg om amerikenerne skeptiske til å slippe inn folk for så lang tid. Brorparten av de som er illegalt i USA har jo hatt lovlig innreise - problemet er at de ikke har dratt hjem igjen når de burde. Nordmenn er vel kanskje ikke hva man frykter mest, men det er faktisk en del nordmenn som deporteres hvert eneste år.

Lenke til kommentar

Og knutaj om du har h1b visum så skjønner jeg spørsmålene. Det er ikke det samme som green card og du må da ut på et tidspunkt.

Har nok L-visum, uten at det betyr all verden fra eller til. Annet enn atjeg har papir på at jeg er spesialist med kompetense som ikke finnes i USA selvsagt. ;)

 

I mine øyne er det hårreisende at en som bor, jobber og skatter til USA må gjennom det peset jeg ti tider må. Min arbeidsgiver er forpliktet til å melde fra til myndighetene så fort arbeidsforholdet tar slutt. Og skulle jeg ikke lenger ha jobb, kan man være sikker på at de får opp på skjermen sin.

 

Jeg er selvsagt klar over at jeg (foreløpig) ikke har green card, men med lovlig arbeids- og oppholdstillatelse burde det ikke ta 4-5 ganger lengre tid i immigration som det gjør for visa waiver-turistene.

Lenke til kommentar

Og knutaj om du har h1b visum så skjønner jeg spørsmålene. Det er ikke det samme som green card og du må da ut på et tidspunkt.

Har nok L-visum, uten at det betyr all verden fra eller til. Annet enn atjeg har papir på at jeg er spesialist med kompetense som ikke finnes i USA selvsagt. ;)

 

I mine øyne er det hårreisende at en som bor, jobber og skatter til USA må gjennom det peset jeg ti tider må. Min arbeidsgiver er forpliktet til å melde fra til myndighetene så fort arbeidsforholdet tar slutt. Og skulle jeg ikke lenger ha jobb, kan man være sikker på at de får opp på skjermen sin.

 

Jeg er selvsagt klar over at jeg (foreløpig) ikke har green card, men med lovlig arbeids- og oppholdstillatelse burde det ikke ta 4-5 ganger lengre tid i immigration som det gjør for visa waiver-turistene.

 

Det er faktisk overraskende mange som kommer på slike visum og som aldri drar hjem. Kan jeg få spørre om hva slags spesialkompetanse du har? Jeg har tenkt å prøve meg i green card lotteriet jeg hehe. Hawaii var rett og slett stedet å være.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hei.

Jeg skal på utvekslimg til USA etter sommeren, reiser dit 2. august.

 

Kjæresten min skal være med, så har derfor en del spørsmål.

 

Pga diverse ting har vi ikke mulighet til å booke time hos ambasaden før rundt 20 juli, er dette alt for liten tid før vi reiser? Jeg skal søke på studentvisum, og kjæresten min utvidet turistvisum som gjelder opp til 6 månder.

 

Noen som har noe erfaring med utvidet turistvisum? Er dette vanskelig å få og tar lang tid, eller går det som regel greit? Hun skal ta nettstudier mens hun er der.

 

Takker for svar!

 

 

 

 

Hei, lurte på hvordan det gikk med kjæresten din? Fikk hun utvidet 6 måneders visum når hu gikk på nettstudie?

Lenke til kommentar

Hei, lurte på hvordan det gikk med kjæresten din? Fikk hun utvidet 6 måneders visum når hu gikk på nettstudie?

 

Hei. Jada, det gikk helt fint. Hun søkte på det gjennom nettsidene til den amerikanske ambassaden, og måtte på intervju på ambassaden for å få innvilget søknaden. Det de var mest opptatt av var om hun kunne forsørge seg selv, at hun hadde nok penger på konto rett og slett. Jeg vet ikke om det hadde noe å si at hun sa at jeg skulle gå på skole der. Det gikk uansett veldig fint, virket ikke som det var noe problem.

Lenke til kommentar

 

 

Hei. Jada, det gikk helt fint. Hun søkte på det gjennom nettsidene til den amerikanske ambassaden, og måtte på intervju på ambassaden for å få innvilget søknaden. Det de var mest opptatt av var om hun kunne forsørge seg selv, at hun hadde nok penger på konto rett og slett. Jeg vet ikke om det hadde noe å si at hun sa at jeg skulle gå på skole der. Det gikk uansett veldig fint, virket ikke som det var noe problem.

 

 

Ok takk for raskt svar :-) , og da hadde hun bare med seg papirer på at hun skulle gå på nettstudier, men det var nettstudier gjennom norge? Ikke USA? Jeg fikk nettopp avslag, da ville de ikke se på konto utskrift, spurte bare om hva jeg skulle der! Da skulle jeg bare være der med han og bo hos han... Kanskje ikke så smart for de trodde ikke jeg kom til å komme tilbake til Norge! Litt dust da, for da hadde jeg vel ikke betalt for å søke om å livlig være der i 6 måneder... Og kan jeg spøre hvor mye hun hadde på konto?

Lenke til kommentar

Ok takk for raskt svar :-) , og da hadde hun bare med seg papirer på at hun skulle gå på nettstudier, men det var nettstudier gjennom norge? Ikke USA? Jeg fikk nettopp avslag, da ville de ikke se på konto utskrift, spurte bare om hva jeg skulle der! Da skulle jeg bare være der med han og bo hos han... Kanskje ikke så smart for de trodde ikke jeg kom til å komme tilbake til Norge! Litt dust da, for da hadde jeg vel ikke betalt for å søke om å livlig være der i 6 måneder... Og kan jeg spøre hvor mye hun hadde på konto?

 

Det var et nettstudie fra en Norsk skole, så det hadde ikke noe med USA å gjøre. Hun sa at kjæresten hennes skulle studere i USA, og hun skulle ta ett nettstudie og ville bo i USA i ca 5 måneder mens hun studerte. Jeg mener hun viste dem bekreftelse på at hun var student og en financial statement fra banken som sa hvor mye penger hun har til rådighet.

 

Ettersom hun hadde penger på konto, hadde Norsk kjæreste, var student (og fikk støtte fra lånelassen) og leide leilighet i Norge beviste dette ambassaden at hun hadde mange ting som gjorde det naturlig at hun retunerte til Norge etter oppholdet. Skal du være der 4-6 måneder, uten å få noen form for lønn eller støtte, bør du nok ha minst 35-40 tusen kroner til rådighet for å overbevise dem helt.

 

Var det noen spesiell grunn til at de ikke trodde du ville dra tilbake til norge?

Lenke til kommentar

 

 

Det var et nettstudie fra en Norsk skole, så det hadde ikke noe med USA å gjøre. Hun sa at kjæresten hennes skulle studere i USA, og hun skulle ta ett nettstudie og ville bo i USA i ca 5 måneder mens hun studerte. Jeg mener hun viste dem bekreftelse på at hun var student og en financial statement fra banken som sa hvor mye penger hun har til rådighet.

 

Ettersom hun hadde penger på konto, hadde Norsk kjæreste, var student (og fikk støtte fra lånelassen) og leide leilighet i Norge beviste dette ambassaden at hun hadde mange ting som gjorde det naturlig at hun retunerte til Norge etter oppholdet. Skal du være der 4-6 måneder, uten å få noen form for lønn eller støtte, bør du nok ha minst 35-40 tusen kroner til rådighet for å overbevise dem helt.

 

Var det noen spesiell grunn til at de ikke trodde du ville dra tilbake til norge?

 

Var nok det at jeg ikke hadde noen plan... Skulle egentlig ta nettstudie for å bevise at jeg kom tilbake, men droppet det i siste liten:s dumt valg... Tror det kommer veldig ann på personen en treffer der også, han her var jo døds sure! Hadde med meg konto utskrift, brev fra kjæresten om at jeg skulle bo hos han(han er britisk og skal jobbe der 1 år), for å bevise strong ties to norway så var bostedsattest noe som sto at du kunne bevise med, og Ingen av disse tingene ville han se på! Jeg var noen mndr å jobbet i Disney World, da fikk jeg srlvsagt visum, men fikk sparken for noe dumt i fylla, godt mulig de har sjekket opp i det før jeg kom på intervju, at det var derfor han var sur.. Håper ikke det for da får jeg vel aldri komme inn igjen :-s for når jeg først har fått avslag på visum så MÅ jeg søke om visum og kan ikke bare ta ESTA gjennom internett:-( Skulle nesten tro det var verdens beste land å bo i..

Men da prøve jeg igjen med nettstudie, og bevis på at jeg har leilighet i Norge ( hva hadde hun med seg som bevis?) , og nok penger på konto :-) takk for all hjelpen :-)

Lenke til kommentar

Dersom du fikk avslag på grunn av den hendelsen, vet ikke om det ble politianmeldt eller ikke, vil jeg tro at de opplyste deg om det. Samboeren min hadde med seg "financial statement" fra banken og bekreftelse på studieplass, og selvfølgelig pass etc.

 

Ja en skulle tro de hadde sagt noe da... Men takk for all hjelpen :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...