Gå til innhold

forslag til god høytaler? 20k

Anbefalte innlegg

hei! jeg har en gaammel høytaler hjemme som er litt ødelagt, og ikke så veldig moderne akkuratt... har dere noen forslag til en bra høytaler som kan koste ca: 20 tusen kroner? jeg vil helst at den skal ha ipod og ifhone docking, og kansje minst en aux tilgang, men det kan også være uten. Har noen av dere noen gode forslag, så blir jeg veldig glad? :new_woot: (trenger ikke koste akkuratt 20 tusen men jeg tenker at da er den nok litt bedre enn hvis den skulle koste fks 5 tusen)

Endret av bjorni11
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei, unnskyld, jeg har lagt det inn på feil emne :blush: men ja jeg mener fullstendig sterio med både høytalere og den tingen hvor man styrer volumet og allt sånn (jeg husker ikke navnet :blush: )

Sikker på at du ikke har lyst på Genneva da? Da får du jo Ipod docking og høytaler i ett.

eller feks BW Zeppeliner.

Ellers må du jo ha anlegg forsterker og høytalere eller forforsterker effekt og høytalere.

Lenke til kommentar

joda jeg er ikke selve eksperten på dette her, bare si noe dere kan annbefale eller tror er bra! :thumbup: ja jeg vil veldig gjerne ha ipod eller ifhone docking hvis det også går ann. jeg skal se om det er noen genneva som frister meg for ca 20 tusen NOK. :thumbup:

Lenke til kommentar

Først må vi vite:

Hva skal du bruke høyttaleren til? Film eller musikk eller begge deler? Hvilken type musikk?

Kun fronthøyttalere og receiver/forsterker eller full surround?

Hvor skal det brukes? Stue eller..? Hvor stort er rommet?

Mange receivere har ipod/iphone docking som tilbehør. F.eks. Yamaha.

Og for all del; prøvehør før du kjøper!

Lenke til kommentar

Lukket rom eller åpent ilag med f.eks. kjøkken/gang ?

Kan du lage en skisse over stuen med inventaren?

Til merke:

Klipsch, XTZ, JBL

Du må nesten få hørt de en plass for å finne ut hvilken "lydsignatur" du liker..

Om du ikke ønsker å bruke 20k kan du se på de billigere som f.eks. Jamo S606 pakker som ligger på ca 5000,- og da trenger du en receiver/forsterker til den, kanskje Onkyo?

Endret av Cruzative
Lenke til kommentar

Du skal først ha høytaler, så skal du ha "sterio", så full surround.

Først og fremst, sterio (eller stereo som det heter) er 2 høyttalere, og evt en subwoofer hvis man ønsker det.

Full surround er minst 5 høyttalere pluss evt subwoofer.

Andre: Det hørtes ut som du ikke er veldig teknisk anlagt, og vil anbefale Geneva XL. Enkel i bruk, god lyd, samt iphone/ipod docking. Den finnes i både rød, hvit, og valnøtt, i tillegg til sort. For 20000,- så får du også med et stativ.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

jeg kommer nok for det meste å bruke den til musikk.

mange typer musikk... rock, pop, disco, osv

full surround

stue. den er ganske stor.

bare si ifra hvis det er noe mer dere lurer på

Slenger ut forslag...

Surround.no har ganske greie priser.

Dette er en høytaler som har high end elementer i seg. Det vil si at den deler elementer med høytalere som koster 40000 og over 80000. Ja faktisk.

så om de har spart på noe så syns ikke det.

XTZ-99.26

Evnt sidehøytalere

Subwoofer

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Forsterker

Yamaha forsterker

Effekt til fronthøytalerne

XTZ effekt

Vet ikke hvor dyrt det ble summa summarum.

Du trenger Center også..

Foreslår XTZ senter.

Sidehøytalerne må ikke være så bra, men hører du mye musikk så er det greit med noe jevt som vist...

Stativer må du også ha regner jeg med.

Blir det for dyrt på engang så råder jeg deg til å kjøpe fronthøytaler som vist først.

Og yamaha hjemmekino, og effekt.

Så kan du ta resterende når du får mer kronasjer.

Anbefaler dette foran det å kjøpe noen "billig-komponenter".

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Dette er en høytaler som har high end elementer i seg. Det vil si at den deler elementer med høytalere som koster 40000 og over 100000. Ja faktisk.

Akkurat det der tror jeg du burde lengre ut på landet med ;) At denne høyttaleren spiller bra for prisen å være er nok ingen tvil, men at denne har elementer som står i høyttalere til 20 ganger prisen høres for meg helt usannsynlig ut.

Lenke til kommentar

Dette er en høytaler som har high end elementer i seg. Det vil si at den deler elementer med høytalere som koster 40000 og over 100000. Ja faktisk.

Akkurat det der tror jeg du burde lengre ut på landet med ;) At denne høyttaleren spiller bra for prisen å være er nok ingen tvil, men at denne har elementer som står i høyttalere til 20 ganger prisen høres for meg helt usannsynlig ut.

Der tar du feil.

Link til AVforum.

AVforum Les denne eller dette utdrag..

SEAS Excel-elementer i en meget god høyttaler.

Disse elementene sitter også i Burmester B80, The Nordic Tone och Lyngdorf/Steinway. Bånddiskanten er den samme som sitter i Monitor Audios High End-høyttaler Platinium Line.

Bånddiskanten er litt mørkere og mere nøytral enn Cascadenes diskant.

Denne bånddiskanten spiller meget oppløst, men er ikke påtrengende.

Mellomtonen er rå og fyldig, spesielt etter jeg tok ut pluggene fra tuningsportene på baksiden. 99.26 skal faktisk spille med trøkk ned til imponerende 33hz uten bruk av subwoofere.

Byggkvaliteten er meget bra og det samme er finish.

I virkeligheten ser disse ut som en million dollars :)

Høyttalerterminalene er av god kvalitet og har muligheter for bi-wire/bi-amping.

SITAT SLUTT

Så kan du selv sjekke hva prisen ligger på Monitor Audio Platinum Line som deler samme Diskanthøytaler. Eller SEAS Excel fra Burmester B80, The Nordic Tone og Lyngdorf/Steinway.

SEAS fabrikk er faktisk norsk og ligger i MOSS. :cool:

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Nå finnes det 15 forskjellige seas excel basselementer, alle i forskjellig størrelse, pris, og byggematerialer, så tviler sterkt på at elementene som sitter i 99.26 er like high end som de som sitter i langt dyrere høyttalere, selv om det er samme modellnavn.

Blir som å si at du burde kjøpe en Audi A4 fra 98 med 1.6 siden den har Borch luftmengdemåler, istedenfor en Lamborhini Gallardo som helt sikkert også har Borch LMM, bare av en langt høyere kvalitet. ;)

Lenke til kommentar

Nå finnes det 15 forskjellige seas excel basselementer, alle i forskjellig størrelse, pris, og byggematerialer, så tviler sterkt på at elementene som sitter i 99.26 er like high end som de som sitter i langt dyrere høyttalere, selv om det er samme modellnavn.

Blir som å si at du burde kjøpe en Audi A4 fra 98 med 1.6 siden den har Borch luftmengdemåler, istedenfor en Lamborhini Gallardo som helt sikkert også har Borch LMM, bare av en langt høyere kvalitet. ;)

Det er akkurat samme element. Både i de høytalerne og i Monitor Audio.

Samme Excel element er også mulig å kjøpe til selvbygg, og det er ikke billig for å si det sånn.

Det er 100% sikkert at SEAS Excel i de høytalerne er samme slag, det vet jeg fra utallige tråder og fra SEAS selv.

Men så er det jo andre ting som også er high end i de høytalerne som kanskje ikke er i XTZ.

Feks Delefilter, gull og sølvledninger etc etc.

Det vet jeg ikke så mye om, XTZs high end høytalere til billigpris har iallefall gullbelagte kontakter bak og er veldig tunge og solid bygget.

Det at produksjonen gjøres i Kina, Og det at folkene i XTZ har fått gullkantede gode avtaler med SEAS og leverandører, pluss at det er rimelig nytt merke gjør jo at prisen blir endel rimeligere. Nå er også XTZ prispressere på markedet.

Den høytalern jeg viser til fra XTZ som jeg forøvrig har selv vant feks over BWs highend høytaler mtp at bassen i XTZ var mye bedre. Det og at det er en ganske nøytral høytaler gjør at det er godt basis for gode hifiopplevelser.

Så XTZ er spennende merke både når det gjelder småhøytalere, subwoofere og high end høytalere.

Sjekk også ut XTZ DIVINE høytalere også med SEAS to titommers et meget påkostet mellomtone element og diskant. Koster 40000nkr og pressen sier entydig at dette er gull for gråstein. Altså verdt mye, mye mer.

Les selv under spesifikasjonene.. Nok engang highend elementer til gibort pris.

XTZ Divine

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...