Azidops Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Hei. Jeg er sylfersk innen fotografering. For noen dager siden var jeg i ekstase da jeg fikk mitt første speilreflekskamera, Nikon D3100 med 18-55 objektiv. Ut på tur det bar og opp på Bergens tak (Ulriken) for å ta bilde. Der opplevde jeg et "fenomen" som jeg ikke forstår hva er åsaken til. Min kjære tok bilde av meg som satt i forgrunnen med byen langt i bakgrunnen. De fleste forsøkene endte med at jeg ble veldig mørk, men så plutselig glimtet kameraet til med dette bildet: Dessverre ble de andre bildene slettet, men problemet er slik som på dette bildet: Fjellet i forgrunnen blir mørkt. Hvorfor skjer dette og hvordan kan jeg unngå det. Begge bildene er tatt med auto innstilling. Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 (endret) Bildene har i utgangspunktet så mye kontrast at kameraet må undereksponere de mørke områdene (dvs at de blir for mørke) for at solen og himmelen ikke skal bli alt for lyse. På bildet hvor du er med ser det ut som kameraet har brukt blitsen for å få forgrunnen (deg) lys nok. Det virker bare på kort avstand siden rekkevidden til blitsen er begerenset. Det er ingen generell løsning på dette, du vil enten få for mørke eller for lyse områder med så mye kontrast i bildet. Da må du velge hva som er viktigst, eventuelt bruke eksponeringskompensasjon eller manuell for å få det som du vil. Ved å etterbehandle (helst fra RAW-format) får du muligheter til å justere kontrasten i bildet og det kan være tilstrekkelig i en del tilfeller. Edit: Her har jeg justert litt på det siste bildet, som du ser er det en del detaljer i forgrunnen som kommer frem ved gjøre den litt lysere. Endret 13. juni 2011 av se# Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 13. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2011 (endret) Takk for svar. Ja, på bildet av meg spratt blitsen opp. Men problemet er at vi prøvde mange ganger før vi fikk det til. Jeg vet ikke helt hva som gjorde at vi fikk det til, men da jeg tok bilde av madammen i samme scenario funket det først da jeg zoomet helt inn på henne. Er det noen måte å tvinge kameraet til å bruke blits på motivet i forgrunnen slik at det blir opplyst? Jeg er som sagt helt fersk og noen ganger skjer det magi som jeg ikke helt forstår meg på. Endret 13. juni 2011 av Azidops Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Er det noen måte å tvinge kameraet til å bruke blits på motivet i forgrunnen slik at det blir opplyst? Å bytte fra full auto modus (grønt symbol) til P (hvis det ikke er et du bruker allerede) er en bra start for å få litt mer kontroll over kameraet. Da kan du også kontrollere når blitsen blinker. Eksakt hvordan det gjøres står sikkert beskrevet i bruksanvisningen. Merk at blitsen bare kan brukes med lukkertider på 1/200 sekund eller lenger så det kan i noen tilfeller rett og slett bli for mye lys til at dne kan brukes. Bildet du viste var ganske nær den grensen, der var det brukt 1/200 sekund og F13. Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 13. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2011 Bildet du viste var ganske nær den grensen, der var det brukt 1/200 sekund og F13. Må nok bla i manualen ja. Men hvordan vet du dette? Det er jo helt korrekt! Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Bildet du viste var ganske nær den grensen, der var det brukt 1/200 sekund og F13. Må nok bla i manualen ja. Men hvordan vet du dette? Det er jo helt korrekt! Vet hva? Hvis det er eksponeringen du tenker på så står det i metadata (Exif) som ligger i bildefilen, der står det også om blitsen er i bruk, når bildet er tatt og mye annet. Veldig nyttig info, både for deg selv og for andre som skal hjelpe å finne problmer med et bilde. Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 13. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2011 Bildet du viste var ganske nær den grensen, der var det brukt 1/200 sekund og F13. Må nok bla i manualen ja. Men hvordan vet du dette? Det er jo helt korrekt! Vet hva? Hvis det er eksponeringen du tenker på så står det i metadata (Exif) som ligger i bildefilen, der står det også om blitsen er i bruk, når bildet er tatt og mye annet. Veldig nyttig info, både for deg selv og for andre som skal hjelpe å finne problmer med et bilde. Ok, kjekt å vite. Men hvordan får jeg vist denne Exif? Jeg lastet ned bildet slik du må ha gjort, men jeg fant ikke noe i egenskaper for bildet. Orginalfotoet har denne dataen, men ikke dette bildet som er blitt skalert ned. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 (endret) Begge de nedskalerte bildene dine inneholder Exif (ikke thumbnailen, men hvis du klikker på bildet, så kan du der se at det er Exif). Bruker du Firefox kan du installere Exif Viewer. Bilder med så mye dynamikk som å ha deg i forgrunnen i motlys mot en så lys himmel, er umulig å få med i én eksponering med mindre du bruker blits - bakgrunnen er så ufattelig mye lysere enn forgrunnen at du enten skal bruke blits for å lyse opp forgrunnen eller ta flere eksponeringer med forskjellig blender/lukkertid og sette dem sammen i etterbehandlingen. Vil anbefale å kikke på fotobøker - anbefalt er Scott Kelbys bøker, som gir mange råd og tips, og Magnar Fjørtofts bok, som ikke bare forteller hvordan, men også hvorfor. Endret 13. juni 2011 av Trondster Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Jeg lastet ned bildet slik du må ha gjort, men jeg fant ikke noe i egenskaper for bildet. Orginalfotoet har denne dataen, men ikke dette bildet som er blitt skalert ned. Som Trondster skriver har bildene du lastet opp exif med, jeg lastet ned de store versjonene du får ved å klikke på bildet som er embeddet i selve innlegget. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Les også guiden om blender, ISO, lukkertid og litt til for å forstå grunnkonseptene. Å gå bort fra grønn firkant og over i P er en god start - så er det deg som kontrollerer om det skal være blits eller ikke. Lenke til kommentar
Breni Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 (endret) Bruker du Firefox kan du installere Exif Viewer. Finnes også for chrome dersom du bruker det - Exif Viewer. Eller følger jeg opp annbefalingen fra Trondster om en god fotobok. Mye gode artikler og informasjon på akam også. Blandt annet kan du ta en kikk på denne artikkelen som gir deg tips til hvordan du unngår at bildene blir mørke. Les også denne om Blender, lukker(tid), brennvidde og ISO så du forstår hvordan kameraet ditt fungerer. Lykke til med neste shoot Edit: Ser at Trondster kom meg i forkjøpet på siste linken Endret 13. juni 2011 av Breni Lenke til kommentar
wobbe Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Beste innføringen jeg har lest: http://foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=43380 skulle bare ønske jeg fant denne før jeg lærte alt dette i små fragmenter her og der.. Hadde spart meg LITT tid hehe. Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 13. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2011 Ai ai ai, her var det mye snop folkens! Takk for linkene og tips. Mye magi her som venter på å bli avdekket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå