Gå til innhold

GTX 580 vs GTX 590

J-B

Anbefalte innlegg

Hupps.

Driver å pusler med tanken på å bygge en ny gaming pc. Begynner å bli ganske mange år siden sist jeg gjorde dette, og er dermed fullstendig utdatert på Alt.

Prøver å lese meg opp i jungelen av skjermkort. Har sansen for å kjøre spill på full smekk og dermed står det vel mellom gtx 580 og gtx 590 da jeg er Nvidia fan.

Lurer rett og slett på det for meg, som spiller på en skjerm, overhodet er noe vits i å legge 1500 kr ekstra på bordet for gtx 590? Vil jeg noen gang få bruk for det ekstra sparket gtx 590 gir, i løpet av de neste par årene?

Ser for meg at det sikkert kommer software relaterte nyheter som i løpet av små år gjør gtx 590 til ett mindre optimalt kort, typisk nok akkurat når du endelig får bruk for den ekstra kraften i ett slikt toppkort ;)

Noen ideer og meninger??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

For å være helt ærlig med deg, har du egentlig ikke behov for noe mer enn GTX570 eventuelt GTX560Ti med 1ghz klokk(gigabye soc-versjon), så lenge du spiller på kun en skjerm.

Skulle fremtidig titler være slitende på kortet, er det bedre å heller sette i et ekstra kort i SLi den gang.

Det blir billigere, og yter bedre enn GTX590.

Lenke til kommentar

Allright.

Vil ett gtx 560 eller gtx 570 være i stand til å kjøre de tyngste spillene på markedet i dag? Og ikke minst, hvor framtidsrettet er disse kortene?

Er jo viktig at ett system skal kunne surre og gå i noen år, ellers blir jo pc gaming hinsides dyrt sammenlignet med konsoller, som jeg har satt min lit til i mange år nå.

Fikk egentlig litt bakoversveis da jeg prøvde pcn til en kamerat her forrige uke, og så med egne øyne akkurat hvor parkert xbox 360 er på grafikkfronten...

Hvor mange frps er å regne for et minimum, og hva er ok verdier? Ser jo gtx 590 lapper avgårde med 90 fps i tester, men dette er vel langt over hva ett menneskeøye er i stand til å oppfatte..

Godt poeng med microshutter ;)

Lenke til kommentar

Allright.

Vil ett gtx 560 eller gtx 570 være i stand til å kjøre de tyngste spillene på markedet i dag? Og ikke minst, hvor framtidsrettet er disse kortene?

Er jo viktig at ett system skal kunne surre og gå i noen år, ellers blir jo pc gaming hinsides dyrt sammenlignet med konsoller, som jeg har satt min lit til i mange år nå.

Fikk egentlig litt bakoversveis da jeg prøvde pcn til en kamerat her forrige uke, og så med egne øyne akkurat hvor parkert xbox 360 er på grafikkfronten...

Hvor mange frps er å regne for et minimum, og hva er ok verdier? Ser jo gtx 590 lapper avgårde med 90 fps i tester, men dette er vel langt over hva ett menneskeøye er i stand til å oppfatte..

Godt poeng med microshutter ;)

Jeg vil si at du bør gå for minst 60 fps, siden skjermene til folk flest ikke viser mer enn 60Hz (60 fps). :)

Lenke til kommentar

Det vil alltid være spill som ikke kan spilles på maks grafikk uten helt ekstreme grafikkløsninger, men disse spillene vil også se meget bra ut på lavere innstillinger ;)

GTX 560 Ti eller GTX 570 fra Nvidia eller HD 6950 eller HD 6970 fra AMD er det høyeste du vil gå. GTX 580 er ikke verdt prislappen sin.

Lenke til kommentar

Håper det ikke gjør noe at jeg låner tråden, men jeg har et spørsmål som gjelder de skjermkortene som dere nevner her, nemlig GTX 570 og HD 6970.

Bør valget av skjermkort påvirkes av hvilket hovedkort jeg har?

Jeg har nå et GigaByte X48-DS4 (2008 modell) som såvidt jeg husker fronter at det kan kjøre CrossFire. Vil det si at jeg helst burde holde meg til AMD-seriene?

Kunne godt tenkt meg å prøvd GTX 570, da dette ser ut til å være hakket bedre enn AMD sitt.

Og som et tilleggsspørsmål; Når jeg i dag kjører et intel core 2 quad Q9450 @2.66GHz, når vil CPU starte å være flaskehalsen med tanke på skjermkort? Vil jeg nytte meg (sånn ca) maksimalt av HD 6970 med denne CPU?

Lenke til kommentar

Du klarer fint et HD 6970 eller GTX 570, men å kjøre to i SLI/CFX vil bli en enorm flaskehals på en C2Q.

Jeg vil faktisk tro at du flaskehalser et enkelt HD 6970 i noen spill også.

Angående hvilket kort som er best må du bedømme selv:

I spill som BF:BC2 er de likt, mens i Crysis, Metro 2033, Aliens vs Predator og F1 2010 scorer HD 6970 høyere.

GTX 570 scorer høyere i spill som Lost Planet 2, Just Cause 2, Civilization V, Far Cry 2, HAWX og STALKER CoP.

Les her.

I de spillene GTX 570 vinner har du allerede mer enn nok fps (med unntak av Lost Planet 2, som er Nvidia-optimalisert). I spillene HD 6970 vinner har du virkelig bruk for den ekstra ytelsen (med unntak av F1 2010).

For meg blir det et lett valg med tanke på 768MB ekstra VRAM på kjøpet, men forskjellene er såpass små at det ikke har noe å si.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...