NotoriousBIB Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Har eksamen i norsk muntlig og skal bruke diktet "Mig Selv" i presentasjonen. Men Wergeland sto for en fornorsking av dansken, men jeg synes teksten over skrevet på et veldig dansk språk. Jeg skulle gjerne hatt noen eksempler i teksten hvor Wergeland ikke skriver dansk, men heller på sin fornorskede dansk. Men klarer ikke finne noen. Halp pl0x Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Alle seriøse forfattarar skriv på offisielle språk. Norsk var ikkje eit offisielt språk på den tida, og det fanst ingen definisjonar på kva som var norsk språk. Wergeland måtte altså skriva på dansk, uavhengig av kor mykje han kan ha mislikt det. Lenke til kommentar
NotoriousBIB Skrevet 13. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2011 Men siden jeg har lest at han gjorde endringer, ved at han brukte mer norske ord istedenfor danske (gutt istedenfor dreng f,eks) Er det noen eksempler på dette i diktet jeg linka til? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå