96abrevs Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Hei. Har en kjøler (A70) hvor kablingen har kun 3 hull (hun) mens det er 4-pinners (han) kobling på hovedkortet (Asus P7P55D) (har sett over hele kortet for å finne flere tilkoblinger til viftene, men akk, nei ...). Når jeg ser på manualen til kjøleren, er det avbildet en helt annen tilkobling som jeg ikke har (ingen overgangskabel heller) Manualen til hovedkortet er heller ikke til hjelp her. Hvis jeg skal koble det jeg har, passer kabelhodet på 3-hulls til GND-pinnen, CPU FAN PWR-pinnen og CPU FAN IN-pinnen, mens CPU FAN PWM-pinnen blir utilkoblet (synlig utenfor kabelhodet). Hjelp ...? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 3-pins vifte skal passe på 4-pins kontakt. Sjekk i BIOS innstillingene om du kan spesifisere hvilken type vifte du har. Lenke til kommentar
96abrevs Skrevet 13. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2011 3-pins vifte skal passe på 4-pins kontakt. Sjekk i BIOS innstillingene om du kan spesifisere hvilken type vifte du har. Takker for svar, Hårek Jo da, jeg får fint koblet rent fysisk, men den ene pinnen (CPU FAN PWM) blir da stående bar (utenfor koblingen). Jeg kan ikke koble annerledes der da det ikke vil passe. Kan jo ikke sjekke BIOS-innstillingene før jeg har satt sammen pc'en, og med så lite tid jeg har til rådighet, kan det fort gå noen dager ... Får eventuelt google litt mer når jeg får tid. Ha en fin kveld Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Naturlig nok vil en pinne stå utenfor. Men hastighetsregulering (PWM) vil fremdeles fungere hvis BIOS har innstilling for 3-pins. Lenke til kommentar
96abrevs Skrevet 13. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2011 Naturlig nok vil en pinne stå utenfor. Men hastighetsregulering (PWM) vil fremdeles fungere hvis BIOS har innstilling for 3-pins. Fint å vite. Regner med at jeg da må gå via BIOS hvis noe "lugger"? Litt usikker på hva jeg egentlig skal se etter, men jeg lærer det nok etter hvert ... Lenke til kommentar
bludclot Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Hei. Har en kjøler (A70) hvor kablingen har kun 3 hull (hun) mens det er 4-pinners (han) kobling på hovedkortet (Asus P7P55D) (har sett over hele kortet for å finne flere tilkoblinger til viftene, men akk, nei ...). Når jeg ser på manualen til kjøleren, er det avbildet en helt annen tilkobling som jeg ikke har (ingen overgangskabel heller) Manualen til hovedkortet er heller ikke til hjelp her. Hvis jeg skal koble det jeg har, passer kabelhodet på 3-hulls til GND-pinnen, CPU FAN PWR-pinnen og CPU FAN IN-pinnen, mens CPU FAN PWM-pinnen blir utilkoblet (synlig utenfor kabelhodet). Hjelp ...? Har samme problem. de gode asus kortene støtter bare styring av cpufan med 4 pins vifter. du kan fint koble til en 3pins, eneste som skjer er at du får ikke justere hastigheten med software. Lenke til kommentar
96abrevs Skrevet 14. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2011 (endret) Jeg har kanskje ikke det behovet for å styre hastighetene på viftene. Jeg er jo ingen gamer. Uansett har jeg satt på noen medfølgende resistorkabler til cpu-viftene som reduserer hastigheten fra 2000 r/s til 1600. Hvis prossesoren viser seg å bli for varm, får jeg jo bare fjerne disse igjen ... Men et annet mulig problem jeg har støtt på, er å finne ut om hovedkortets CPU-FAN connector tåler de to viftene til A70. Har prøvd å finne ut av hvor høy ampere hovedkortet kan levere, respektive hvor mye ampere viftene trekker på maks. Jeg fant ikke noe info om sistnevnte i manualen til A70, mens det i hovedkortets User Guide bl.a står dette; "The fan connectors support cooling fans of 350.A~1000 mA (12 W max.) or at total of 1 A~4 A (84 W max.) at +12V." Litt gresk for meg, men det er vel max ampere som kan være nøkkelordet her. jeg skal prøve å lære meg en del tekniske termer og uttrykk, så jeg får se om jeg får tid til å google litt i morgen kveld. Jeg antar at hovedkortet tåler viftene på A70, men vil helst være sikker før jeg starter opp maskinen. Dette er altså mer et læreprosjekt for meg, så jeg tar det pent og pyntelig Endret 14. juni 2011 av 96abrevs Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 120mm-vifter trekker vanligvis ikke mer enn 1W per stykk, det går bra Lenke til kommentar
96abrevs Skrevet 15. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2011 120mm-vifter trekker vanligvis ikke mer enn 1W per stykk, det går bra Jeg hadde en mistanke til at det ikke var noe problem, spesielt når det ikke stod noe om hvor mye viftene trakk. Hadde det vært et potensielt problem, så ville det kanskje stått en liten advarsel en eller annen plass, enten i manualen eller på esken til A70'en. Ellers har jeg foreløpig kun viftene på A70'en ekstra utover de fabrikkmonterte kabinettviftene, så jeg hadde blitt svært overrasket og skuffet hvis ikke kortet hadde kapasitet til det. Forøvrig må jeg påpeke at du refererer til W (watt) mens andre igjen refererer til A (ampere) hva gjelder begrensninger på hovedkortet i forhold til vifter. Så jeg er fortsatt (antakelig unødvendig) pitte, bitte litt usikker ... Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Effekt (W) = strøm (A) * spenning (V) Vifter kjører på 12V Lenke til kommentar
96abrevs Skrevet 15. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2011 (endret) Effekt (W) = strøm (A) * spenning (V) Vifter kjører på 12V Sånn var det ja. Jeg hadde jo (skum)lest det en eller annen plass for en tid tilbake, men det hadde jaggu gått i glemmeboka ... Til mitt forsvar skal det sies at jeg har så mye annet på timeplanen at det blir lite tid til pc-bygging og lesing ... Jeg håper jeg får mer tid i kveld til å lese litt igjen. Elektronikkfaget er helt nytt land for meg ... Uansett skal du ha hjertelig takk for hjelpen Endret 15. juni 2011 av 96abrevs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå