Gå til innhold

Hvem kan fremkalle panorama i ramme?

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har et problem. Prøver å finne noen som kan fremkalle et panoramabilde jeg har tatt av utsikten på hytta, på lerret. Jeg har da satt i sammen 3 stk bilder. Jeg prøver å finne en butikk som kan gjøre dette. Er det noen som har erfaring med dette?

post-101582-0-54452800-1307960332_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anbefale deg å jobbe litt mer med panoramaen din først. Det er klare eksponeringsforskjeller mellom de ulike bildene og det vil du nok kanskje se enda tydeligere på utskrift.

Når du så er klar for print er sikkert Fotoknudsen eller JapanPhoto fine steder å starte...

Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å jobbe litt mer med panoramaen din først. Det er klare eksponeringsforskjeller mellom de ulike bildene og det vil du nok kanskje se enda tydeligere på utskrift.

Når du så er klar for print er sikkert Fotoknudsen eller JapanPhoto fine steder å starte...

Er helt enig i det. Bildet til venstre bryter med det i midten og det til høyre. Problemet er at jeg kun har et par gratisprogrammer å bruke så jeg får det ikke bedre...

Når det gjelder Fotoknudsen så tror jeg som nevnt i innlegget over at det ikke går med de 3 bildene jeg har ved siden av hverandre. Når det gjelder Japan Photo så har de lerret men en kan ikke lage panorama tror jeg. Da må man over i vanlig fotokopi.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg skjønner av Fotoknudsen siden så kan jeg ikke lage lerret av 3 bilder ved siden av hverandre, da det ikke går opp i 40x100cm og 50x120cm.

Kva med desse:

http://www.fotoknudsen.no/gallerilerret-3-stk-30x70-cm.html?c=52

Dei KAN nyttast vassrett og, sjølv om loddrett er det vanlege.

Eller er eg samd med iChristian at EliteFoto - som eg sjølv aldri har nytta - kan henda er staden å vurdera for deg.

Lenke til kommentar

Jeg er også enig i at sammenlimingen ikke er helt perfekt, og det kan fort bli et irritasjonsmoment når bildet kommer på veggen i stort format. Hva med å få bildene printet som 3 selvstendige bilder, og henge de ved siden av hverandre på veggen, eller i en ramme slik som dette? Da blir det mye lettere å få det printa også.

5006230920_fe6e485ca2.jpg

edit: Atlanterhavet kom meg i forkjøpet.

Endret av arehsan
Lenke til kommentar

Er helt enig i det. Bildet til venstre bryter med det i midten og det til høyre. Problemet er at jeg kun har et par gratisprogrammer å bruke så jeg får det ikke bedre...

Kan du ikke bare ta nye bilder? Lås eksponering, fokus og hvitbalanse før første bilde. Du kan også laste ned en 30-dagers prøveversjon av Photoshop fra Adobe og se om det gjør jobben bedre. Hvis du ikke har noe i mot å gjøre originalene tilgjengelige er det sikkert noen som kan teste om resultatet blir bedre med andre program.

Når det gjelder kopier i panoramaformat så holder det egentlig å finne noe som er så bredt som du vil ha det og beskjære kopien du får til ønsket høyede. Da betaler du for litt ekstra for noen cm papir du bare kaster, men det blir neppe den store forskjellen.

Lenke til kommentar

Jeg føler jeg sliter som faen nå.

Jeg har justert bildet såpass at det ikke er alt for store overganger, men det kunne sikkert vært gjort bedre. Tar gjerne i mot hjelp men hvor kan jeg laste opp bilder på mellom 10 og 15 mb???

Utfordringen min er at forholdet i bildet blir 2 x 9 og ikke 3 x 9 som f.eks. japanphoto har. Hvorfor i helvete er det ingen som har 2 x 9 som et alternativ???

Hvis jeg skal fremkalle 3 bilder hver for seg så sliter jeg. De overlapper jo hverandre en del så originalbildene kan jo ikke brukes. Og å dele opp det store panoramabildet jeg har laget i 3 HELT LIKE deler, klarer jeg ikke helt. Det er heller ikke noe gode alternativ m.t.p. at bildet brettes rundt kanten.

Kunne ikke bare et eller annet firma ha 2 x 9 som et alternativ i menyen?!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar

Jeg føler jeg sliter som faen nå.

10-15MB, er det RAW du bruker? Du kan for eksempel bruke Dropbox, du kan også legge til vedlegg til et innlegg her, men ikke sikker på om det virker med RAW.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Man kan legge Raw-filer som vedlegg her - hvis man zipper dem.

Hvis du skjøt Raw, så burde hvitbalanse-forskjellene i de tre bildene være trivielle.

Skyt helst panoramaer i Raw - så får du bedre muligheter til å endre eksponering og hvitbalanse. Og som tidligere nevnt - fast fokus, lukker, blender og hvitbalanse.

Lenke til kommentar

Bør vel være steder som kan skriv ut med rull og ikke ferdig kuttede ark? Da har man jo en maks høyde, men kan få så langt bilde man vil..

Edit; Du kan jo høre med Ratleto her på forumet, han skriver jo i denne tråden:

Dette er vel på kanten til reklame, men jeg har storformat-skriver (Epson Pro 7800). Med denne kan jeg skrive ut bilder på inntil 61cm/24 timmer/A1+ på korteste side, men jeg kan skrive ut bilder i akkurat den størrelsen du trenger, ferdig beskjært. Har ikke allverdens papirtyper enda, men har i alle fall bl.a. blankt og halvblankt. Matt papir er det verre med da skriveren ikke er satt opp for dette. Prisene er rimelige, mye fordi jeg bare vil at skriveren skal brukes.
Endret av awesnes
Lenke til kommentar

Man kan legge Raw-filer som vedlegg her - hvis man zipper dem.

Hvis du skjøt Raw, så burde hvitbalanse-forskjellene i de tre bildene være trivielle.

Skyt helst panoramaer i Raw - så får du bedre muligheter til å endre eksponering og hvitbalanse. Og som tidligere nevnt - fast fokus, lukker, blender og hvitbalanse.

Jeg tar SELVFØLGELIG alle bilder i raw. Hvordan lager jeg en zip-fil ut av en .CR2 fil?

Lenke til kommentar

Jeg tar SELVFØLGELIG alle bilder i raw. Hvordan lager jeg en zip-fil ut av en .CR2 fil?

Du trenger et program som kan lage zip-filer, for eks winzip (gratis trial) eller 7zip (helt gratis, http://www.7-zip.org/).

Du kan også lage en "comressed folder" i nyere utgaver av windows. Legg de tre filene inn i en zip-fil og last den opp.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...