puggy1991 Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 (endret) Hei, jeg skal til en Nevrolog om 2 mnd, er det noen som har vært hos det før og som kan fortelle litt om hva som skjedde av tester? har sett på google, men det er ganske lite om dette, å er det sant at det tar ryggmargsprøver? Endret 13. juni 2011 av puggy1991 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 (endret) Dette er umulig å svare på uten å kunne si i hvilken forbindelse da? Ellers må du nok ringe legekontoret eller personen du skal ha kontakt mot å høre hva du må gjennomgå. http://no.wikipedia.org/wiki/Nevrologi En nevrolog er en lege som har spesialisert seg på sykdommer i nervesystemet. Man skiller mellom det sentrale nervesystemet, som er hjernen og ryggmargen, og det perifere nervesystem, som er alle nervene som ligger utenfor hjernen og ryggmargen. Ut i fra dette, regn med prøver angående IQ tester og kanskje rygg undersøkedelse. Etter hva du trenger. Eller årsaken til du tar kontakt. Nå kjenner jeg desverre personer som er godt kjent med "Nevrologisk Testing" husk at det ofte er spessielt utdannet personer, og veldig få kundegrupper. Altså disse menneskene utnytter andre har jeg hørt, så pass godt på at personen er skikket for jobben siden det slik at rutinene dems er mangelfulle, siden det størst sansynlig første gangen er slik du må bli kjent med personene og de rådfører deg hvor du tar kontakt. Så regn med dette som en legetime du blir ofte henvist til noen andre. Og du må betale for timer du får lite glede av. Jeg er glad jeg slipper dette. Men jeg syns virkelig synd på personer som må oppleve slik råtten behandling. Endret 13. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Det får da være måte på til synsing da LMH1... Kan du ikke bare innrømme at du ikke har peiling. Alt under sitatet var egentlig meningsløst bullshit... Nei, det er ikke få kundegrupper for nevrologisk testing, men ja, det er spesielt utdannede personer. Det er leger med nevrologisk spesialisering. Altså 6 år + 1,5 år turnus + 5 år spesialisering. Men nei TS, jeg vet dessverre heller ikke hva du skal gjøre på undersøkelsen Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Hva er en nevrologisk undersøkelse? Det menneskelige nervesystem er et uhyre komplekst nettverk av nervefibre som finnes overalt i kroppen. Nervesystemets funksjon er svært sammensatt og også til dels ufullstendig kjent. Selv de aller mest moderne laboratorieanalyser, og de kraftigste maskinene for billedfremstilling av menneskekroppen, er ofte ikke i stand til å gi god nok informasjon om skader og sykdom i nervesystemet. Den nevrologiske undersøkelse er en systematisk gjennomgang av hele nervesystemet bare ved hjelp av samtale og enkle hjelpemidler som reflekshammer og sikkerhetsnål. Ved en slik undersøkelse kan man ofte få svært mye bedre opplysninger om dysfunksjon i nervesystemet enn ved alle slags moderne høyteknologiske teknikker. Formålet med den nevrologisk undersøkelse er å kartlegge hvorvidt det er tegn til skade eller dysfunksjon av det perifere eller det sentrale nervesystem (se over), og å kartlegge hvor i nervesystemet skaden eller dysfunksjonen sitter. Sykehistorien (anamnesen) er svært viktig i dette arbeidet, og nevrologen bruker gjerne lang tid på å samtale med pasienten for å ha et best mulig grunnlag for å stille diagnosen. Selve den kliniske undersøkelsen følger et systematisk mønster. Hvilke typer undersøkelser som gjøres vil være avhengig av problemstillingen og de opplysninger som er fremkommet under den innledende samtalen. I en fullstendig nevrologisk undersøkelse gjennomgås deretter systematisk mental status, de 12 parene hjernenerver, undersøkelse av hode, hals og nakke, generell bevegelsesevne, muskelstyrke, hurtighet og presisjon av bevegelse, balanse og koordinasjon, sensibilitet (ulike deler av følesansen), reflekser, gange og ulike tester for lillehjernefunksjon. I tillegg til den kliniske undersøkelsen kan nevrologen tidvis også benytte seg av ulike billedteknikker som CT (computertomografi) og MR (Magnetresonanstomografi), ultralydundersøkelse av blodårene på halsen og i hjernen, elektrofysiologisk undersøkelse av nerveledningshastighet og muskelfunksjon, blodprøver, spinalpunksjon (ryggmargsvæskeprøve), EEG (elektroencefalografi), ulike standardiserte tester for mental, motorisk og sensorisk funksjon såvel som genetiske analyser i blod. I tillegg finnes det en lang rekke andre spesialundersøkelser og billedteknikker. http://www.medisinstudent.no/id/117837.0 Det er forøvrig masse mer informasjon på lenken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå