Gå til innhold

Dårlig hastighet på 100Mbits LAN

Anbefalte innlegg

Jeg har koblet to maskiner sammen i nettverk (prøvd både direkte med krysset tp og via switch). Begge maskinene har 10/100 Mbits nettverkskort. Selv om LAN-koblingen indikerer 100 Mbits kobling får jeg bare 12,5% utnyttelse i overføringen av filer.

Noen som har noen ideer om hvorfor det går så treigt?

På forhånd takk!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overføringshastigheten er ca. 12,5 Mbits per sekund. Utnyttelsen av maksimal kapasistet blir da bare 12,5%. Jeg har ikke regnet om til MByte. Bruker diagrammet i Task Manager i Windows XP som viser utnyttelsesgrad.

For å se det fra en annen side; det tar ca. 1,5 minutter å overføre en 80 MB fil. Dette burde ikke ta mer enn 10-12 sekunder på et 100 Mbits nettverk.

Lenke til kommentar

en 7200 rpm disk noe som er vanlig i dag kan ta 37 mb i sekundet en 5400 som var vanlig får kunne dra en 25+ (sånn ca)

scsi disk kan ta så mye du betaler for nesten

så du får alødri 100 mb....

poenget er vel hvis det r mange som heter fra deg....så kan du gi 10 mb till 10 stykker på en gang

men ikke regn med 100 mgbit til en bruerk....kanskje om 2 år :smile:

Lenke til kommentar

NoNamed: ikke svar på ting du ikke vet hva er...

fredrio: hvilke nettverkskort har du? ... hvis det er "el kjipo, kjøpt på rimi", så kan du egentlig ikke vente deg noe mer av dette her..

I tillegg, hvis du har en røten switch, så kan du heller ikke vente deg noe mer..

Jeg oppnår 85-90 MBit mellom maskinene mine her hjemme, noe som absolutt er akseptabelt..

3Com 905b kort, samt SMC 8 ports 10/100 switch. Ene maskinen er en athlon 1200, og den andre er en dual Celeron 333.

Men jeg kjører heller ikke Windows XtraPainful :wink:

Lenke til kommentar

Windows XP installerer noe som heter QoS Packet Scheduler sammen med TCP/IP i nettverksoppsettet(hvertfall hos meg).

Tror denne komponenten kan tilby prioritert trafikk mm(anyone?).

Etter at jeg klikket bort denne fikk jeg mer enn dobbelt så bra overføringshastighet mellom to PC'er koblet sammen med crossover-kabel.

mvh

Terje

Lenke til kommentar

Dozer:

Jeg har 3com 10/100 på begge maskinene. Switchen er SMC 8 ports. CPU er hendholdsvis 1,1 GHz AMD og PII 300. Det er egentlig ganske likt ditt oppsett. :smile:

Jeg må nok teste litt mer. Jeg har testet den raske maskinen mot andre raske maskiner over 100 Mbits nettverk. Da er min maskin flaskehals (sammenligninget da med to andre maskiner i nettverket).

Lenke til kommentar

Du kan ikke regne med å få overført i 100Mbit uansett.

Det første som skjer når du dsender noe over nettverket er noe som kalles manchester koding, med dette mister du 50% 100/2 =50Mbit

Deretter 50/8 = 6,25 MB/s

I tillegg legges det headere på TCP/IP pakkene som igjen resulterer at du ender opp med ca 4-5MB/s i praktisk overføring.

Lenke til kommentar

Hmmz...er ikke akkurat noen nettverksguru, men med twista kabel mellom to normalt raske Athloner med 7200 rpm-disker og standard El Cheapo 10/100 mbit nettverkskort (SMC og CNet til litt over 200kr) har jeg benchmarka den reelle hastigheta til å ligge rundt 9-10 megaBYTE i sekundet, altså ganske nær de teoretiske 100 mbit i "oversatt" betydning. (benchmark både med SiSoft Sandra og en fil på nesten nøyaktig 100 mb). Mulig jeg har gått glipp av visse vitale matematikk og logistikk-kunskaper gjennom skolegangen, men kalkulatoren min kan da ikke ta feil?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-10-15 21:38, xooop skrev:

Du kan ikke regne med å få overført i 100Mbit uansett.

Det første som skjer når du dsender noe over nettverket er noe som kalles manchester koding, med dette mister du 50% 100/2 =50Mbit

Deretter 50/8 = 6,25 MB/s

I tillegg legges det headere på TCP/IP pakkene som igjen resulterer at du ender opp med ca 4-5MB/s i praktisk overføring.

Du har tydeligvis ikke drevet mye med nettverk.... senest i går lå jeg på mellom 8,0-8,6 MB/s mellom to AMD 1,4 GHz med Western Digital 7200 RPM 80GB disker, og det var konstant hastighet. Man vil aldri få 12,5 MB/s fordi det også sendes annen info, men jeg har sett folk ligget på 10 MB/s :smile:

Lenke til kommentar

NoNamed: Tror det er litt confusion ute å går. 100 mbit er tilsvarende ca. 10 megabyte grovt regnet. (en bit er en 1024. dels byte for værra helt nøyaktig, var det ikke sånn?) Megabit er lissom standarden når det gjelder å omtale hastigheten på LAN's osv, ikke det at jeg skjønner det. Megabyte er jo ellers standard å omtale filstørelser i.

Lenke til kommentar

Har drevet med nettverk i en del år og en kan oppnå opp til ca 10 MB/s med et 100 Mbit nettverk. Noe over det er ikke vanlig.

Forutsetningen for å få gode hastigheter er gode nettverkskort og ikke minst drivere, bra disker, kabler og hub/svitsj. Hvis det er noen svake ledd så får en langt mindre overføring.

Lenke til kommentar

Øhh.. Hvis har man 100mbit nettverk blir det en maksimal overføringshastighet på 12,5MB/sec. En megabit er en åttendedels megabyte. Del 100mbit på 8 så får du 12,5MB. Simple as that. Men husk at dette er maksimal teoretisk overføringshastighet. På et LAN vil man aldri oppnå helt 12,5MB/sec...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-10-16 08:52, DFN skrev:

NoNamed: Tror det er litt confusion ute å går. 100 mbit er tilsvarende ca. 10 megabyte grovt regnet. (en bit er en 1024. dels byte for værra helt nøyaktig, var det ikke sånn?) Megabit er lissom standarden når det gjelder å omtale hastigheten på LAN's osv, ikke det at jeg skjønner det. Megabyte er jo ellers standard å omtale filstørelser i.

ojojojoj.. :wink:

b = bit

B = Byte

mb = millibit

KB = KiloByte

Mb = Megabit

MB = MegaByte

Forøvrig er det riktig at

8bit=1 B

1024 B = 1KB

1024 KB = 1MB

1024 MB = 1GB

... osv

derimot er...

1000b = 1Kb

1000Kb = 1Mb

1000Mb = 1Gb

.. osv

Maksimal teoretisk overføring på 10 Mb nettverk er med andre ord:

(1000*1000)*10 = 10'000'000b/s = 1'250'000B/s = 1250kB/s = 1.25MB/s

For 100 Mb blir regnestykket:

(1024*1024)*100 = 100'000'000 b = 12'500'000/s = 12500kB/s = 12.5MB/s

... teoretisk.. du vil aldri få dette.. Jeg har selv oppnådd 10.2MB/s i FTP overføring av 650MB filer

http://www.romulus2.com/articles/guides/mi...bitsbytes.shtml <- anbefalt lesing ..

[ Denne Melding var redigert av: Dozer på 2001-10-16 09:25 ]

Lenke til kommentar

Artig diskusjon :wink:

Jeg drifter et rimelig heftig nettverk med både fast ethernet (100Mbit/s) og Gigabit (1000Mbit/s).

Den normale normen for nettverk er at man bør kunne oppnå mellom 90-95% av teoretisk hastighet om alle komponenter er i tipp-topp stand.

Årsaken til problemer med lav overføringshastighet kan være så enkelt som at diskene inneholder feil eller at de er fragmenterte.

Ta å feilsjekk diskene og kjør et skikkelig defragmenteringsprogram som Diskkeeper eller Norton Speeddisk.

Et ganske greit test-program for nettverk er Whatsup Gold som kan hentes hos Tucows (tucows.online.no er et raskt speil)

Arcade

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...