Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Periodevis rykking ved gasspådrag. Feil på coil?


Wiola

Anbefalte innlegg

Jeg har en Peugeot 607(årsmodell 2001, 2.2 bensinmotor)som i flere år har hatt en periodevis voldsom rykking ved gasspådrag. Feilen kommer i perioder, spesielt etter en tid med "hard" kjøring. Den kommer nesten kun når gasspedalen tråkkes fort inn, uavhengig av gir eller fart. Den arter seg ved at all motorkraft forsvinner og alle lys (både i instrumentpanel, hovedlys mm) slukker ca 1 sekund. Deretter kommer alt tilbake mens feilmeldingen "engine antipollution system defective" tennes.

Når denne lampen fårst ahr begynt å lyse så kommer feilen minst 2-3 ganger pr kjøretur i noen tusen kilometer for så å mirakuløst forsvinne hver gang bilen skal på verksted....Gangen er helt jevn og fin og blien går som en klokke utenom disse periodene.

 

For meg som ikke er bilkyndig fortoner dette seg som en elektrisk feil (pga periodisiteten) eller en feil i reguleringen av bensintilførsel/ blandingsforhold. Iom at jeg får feilmelding fra eksosanlegget så ville jeg kanskje tro at feilen sitter i en eller annen sensor/ ventil ifm avgassystemet.

Det eneste bilverkstedet (3 ulike merkeverksted og et spesialverkested ift bilelektronikk) gjør er dog å slette feilkoder hvilket selvsagt ikke bedrer problemene.

Noen tips/ synspunkter?

 

De siste 5000 km har nevnte varsellampe begynt å lyse konstant. Bilen har fungert utmerket likevel. Nylig ble varsellampen ledsaget av intens piping, bilen begynte å gå ujevnt og tregere på tomgang. Den mistet tilslutt motorkraft ledsaget av svart røyk ved gasspådrag.

Jeg ble nesten litt lettet fordi jag regnet jeg med at feilen nå skulle lokaliseres helt greit... For meg kan det nesten virke som om hele eksosanlegget begynner å tette seg...

Verkstedet ser dog fremdeles ikke ut til å gjøre annet enn å slette/ lese feilkoder....

Som ledd i feilsøking foreslår de nå å bytte coil og tennplugger til 7000 kr.

 

Jeg kan ikke forstå hvordan en feil på plugger eller coil kan arte seg på denne måten og ser for meg en svinedyr prosess der verkstedet famler mer eller mindre i blinde.

Utover "videre feilsøking" får jeg ingen svar ift evnt videre planer dersom dette ikke avhjelper problemet.

Til alt overmål står bilen på verksted 3 timer hjemmenfra. Verkstedet fraråder selvsagt veldig sterkt å overhode kjøre med bilen...

Noen som har tips?

Hva koster det å få transportert bilen til et verksted i f.eks Sverrige/ Øst Europa?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...