Gå til innhold

På jakt etter en god serie/film, noen anbefalinger til en kresen person?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! Jeg er på jakt etter en ny serie evt film. Jeg er meget kresen til anime og mye av det ute der faller ikke i smak i det hele tatt. De seriene jeg har fått med meg så langt er: Death Note, Monster og Code Geass. Helt utrolige bra serier alle tre og de havner på øverste hylle. Jeg er på jakt etter lignende serier evt film.

Jeg må nevne jeg er ganske glad i "mind-fuck" slik som Death Note og Code Geass. Jeg bare elsker følelsen av overraskelse, når man ikke har en eneste ide om hva som kommer til å skje senere i serien. Har desverre en tendens til å løse serier og filmer før det slutter. (Dette er et resultat av alt for mye TV, film og serier :blush:) Likte Monster godt for alt var ganske realitisk og at de onde i serien tar det til et helt nytt nivå. Å sist men ikke minst liker jeg når man blir godt kjent med karakterene.

Ut i fra det jeg har fortalt nå håper jeg noen kan komme med noen gode anbefalinger. :new_woot:

Edit: Leif

Endret av DrunkRattleHead
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Johan Liebert fra Monster er ganske sikkert tidenes villain, så det blir vanskelig å toppe den på akkurat det punktet.

Til felles har de seriene at de har høy underholdningsfaktor. Derfor vil jeg foreslå Black Lagoon, Baccano! og Toradora. Mens de førstnevnte er action, er den sistnevnte mer innenfor sjangeren drama. smile.gif

Viser ellers til seerguiden vår her.

Lenke til kommentar

Hmmm, akkurat det "mind-fuck" ellementet som er i Death Note og Code Geass er det ikke mange serier som gjør like bra, men kan forslå noen serier som du kanskje kan se nærmere på.

Tre serier som står høyt på min liste, og som er de første jeg tenker på når jeg leser om smaken din er Ergo Proxy, Phantom: Requiem for the Phantom og Darker than Black.

Ergo Proxy er en relativt psykologisk serie, og har den samme "battle of wit" stemningen som Death Note. Absolutt en serie som krever en del tenking.

Phantom: Requiem for the Phantom og Darker than Black har litt av det de også, men jeg nevner dem hovedsakelig fordi de deler den samme "voksne" historiestilen med moralske gråsoner og alt det der. :)

Andre som jeg ikke er sikker på, men som inneholder elementer du også finner i de seriene du nevnte og kan falle i smak: Durarara, Ghost in the Shell, Kaiji, Gankutsuou, Gosick, Black Jack, Spiral, FullMetal Alchemist, Spice and Wolf og Elfen Lied.

Edit: Spør gjerne hvis du lurer på noe angående seriene, skal svare så godt jeg kan. Sikkert flere som kommer med forslag også. :)

Endret av Rider_of_Reason
Lenke til kommentar

Hvis det er mind-fuck man er ute etter, så er jo de naturlige valgene Serial Experiments Lain, Bakemonogatari, Higurashi no Naku Koro ni, Neon Genesis Evangelion, Rainbow: Nisha Rokubo no Shichinin etc. Vil også si at romanser kan stikke utrolig dypt, f. eks. Clannad og NANA. I forhold til disse veier Ergo Proxy, Phantom og Darker than Black litt lett. Sistnevnte er mye bedre enn de to første dog, og absolutt verdt å få med seg den også. :)

Edit: Egentlig vil jeg påstå at dersom man absolutt ønsker å bli slått knockout på og bli deprimert, så er Key Animation sine verker de beste. Air, Kanon, Clannad, Angel Beats. De har en særegen evne til å nøste opp i følelsesregisteret ulikt alt annet - uansett format. Men som sagt så er de fleste depressive, så da skal du i hvert fall påberegne deg en uke med smårar oppførsel. harhar.gif

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Hvis du bare er på jakt etter spennende serier av samme kvalitet er vel det obvious-e svaret Ghost in the Shell. Mulig noen Gundam-er, 0080 Pocket no Naka no Sensou er veldig bra.

Men for serier som du må tenke litt...

Serial Experiments Lain - Hvis du liker *NIX

Texhnolize - Veldig lik som Ergo Proxy som ^ anbefalte.

Planetes - Hvis du liker sci-fi

Merker svarene mine er litt vel nerd-ete, men noen av de mer typiske svarene er vel

Shoujo Kakumei Utena, Bokura no, Shin Seki Evanglion, Paranoia Agent. Mulig også Umineko/Higurashi no naku koro ni kan falle til smak.

Å! Hvordan kunna jeg glemme Kino no Tabi. Handler om en jente som drar fra land til land og 'spectat-er' forskjellige kulturelle, psykiske, holdningsmessige, problemer og tilstanner.

Noe i samme duren er xxxHolic (or Jigoku Shoujo) hvor de i hver episode hjelper (eller dreper...) en med et eller annent psykisk problem.

Lenke til kommentar

Skal bare liste noen ting jeg glemte. Så vidt romantiske, men thought-provoking serier går, så tror jeg Ef - A tale of Memories og Kimi no Nozomu Eien funker bedre enn Key serier.

Sayonara Zetsubou Sensei er en hysterisk og useriøs komedie serie, men hele serien er ikke noe annent enn samfunnskritikk og satire.

Kara no Kyoukai og Karas er to serier av filmer som alle sammen funker veldig bra som ren action, men har flere layer-e hvis du gidder å lete.

Casshern, Casshern 2004-filmen, og Casshern Sins er også alle sammen verdt å se. De er neppe noe mind-fuck, men alle sammen veldig bra serier (og film) som ikke slutter å slå deg over hodet med sin tydelige politiske beskjed =P

Endret av 世界一
Lenke til kommentar

Kimi ga Nozomu Eien har jeg faktisk ikke sett. Er enig i at Ef - A Tale of Memories er en utrolig sterk historie, men SHAFT har ikke samme evne som Key til å treffe helt inn til hjerterøttene. Deres talent er å få deg til å resonnere logisk om følelser og bli fascinert på at dette i det hele tatt er mulig.

Men da skal jeg faktisk ta opp KgNE. smile.gif

Edit: Første episode var ok. De har et godt grep om det visuelle, lydene og kroppsbevegelsene som er typisk for en god romanse. Likevel holder jeg begeistringen litt tilbake, fordi en del virket like overdramatisert som et romantisk forhold i Bonanza eller en annen gammel Hollywood-film. Følelsene som portreres har ikke noen bakgrunn å bygge på enda. Menmen, episode 2.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Takker for alle svar og anbefalinger! Det høres egentlig ut som jeg har sett kremen av kremen når det kommer til "mind-fuck" animeserier. Det at Johan fra Monster er tidenes villian må jeg si meg helt enig i.

Jeg skal prøve ut det dere har anbefalt og gi det noen episoder. Det er nok ikke alt som faller i smak, men jeg er egentlig åpen for det meste som skiller seg litt ut. Ergo Proxy og Phantom: Requiem for the Phantom har jeg fått anbefalt før så jeg skal begynne med å finne ut hva de seriene handler om, og selvfølgelig se et par episoder før jeg slakter det evt skryter det opp i himmelen på forumet. :cool:

Det har ikke nødt til å være "mind-fuck" eller ha et utrolig spenndene plot, hvis det er noe som virkelig skiller seg ut, (På en postiv måte) og som noen nevnte; treffer hjerterøttene dypt så blir jeg helt frelst. Skal sjekke ut noen av Key Animation sine verk også. Jeg ser at Clannad er en ganske høyt elsket anime serie så kanskje jeg begynner med dette også.

Endret av DrunkRattleHead
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...