DrDoogie Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 Selv benytter jeg meg mye av strategien "Banne og steike og gi beng i hele dritten". Av og til, bare for aa faa litt variasjon, forsoeker jeg meg paa "Klippe og kommentere ut paa maafaa"-varianten. Noen ganger, naar jeg kjeder meg og det finnes ikke boerst i huset, kjoerer jeg "Lese masse kode med tomt, ufokusert blikk og innbille meg at jeg kommer noen vei"-strategien". Andre gode forslag? Lenke til kommentar
alive Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 Andre gode forslag? det kommer veldig an på om det er min egen kode eller andres kode som feiler er det min egen, er de fleste kompileringsfeil ganske greie å fikse. hvis derimot programmet feiler/ikke funker som det skal er det en annen sak. da er det frem med noe debugging (les println/printf/etc..) dersom det er andres kode som feiler er det en annen sak. hvis det ikke er altfor mange feilmeldinger kan det kanskje være mulig å fikse det selv, ellers blir det å google på web/groups og se om det finnes noe info om problemet.. hvis ikke, finner jeg somregel noe annet å leke med Lenke til kommentar
drall Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 Det første er å søke på gentoo forum og/eller bugzilla. Hvis jeg ikke finner noe der prøver jeg med mindre aggressive cflags, og passer på at dependancyene er av siste versjon. Hvis feilmeldingen er lett å tolke slik at man vet hva problemet er, er det jo å fikse problemet. Hvis jeg får segfault i gcc er det noe muffens med hardwaren. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Kompilasjonsfeil er alltids greie, verre når du ikke har den fjerneste anelse om hvorfor programmet ikke gjør som du vil : Ekstra kjipt også når debuggeren ikke ser ut til å ville samarbeide. Lenke til kommentar
power Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Det pleier å resultere i tre ting: 1. Jeg går å legger meg 2. Jeg går ut, stikker til en kamerat eller noe.. finner på noe annet 3. Jeg ser på tv og prøver igjenn senere.. Under tv tittinga blir det mye grubling over hva jeg kan ha gjort galt. Hvorfor lurer du på det egentlig? Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 funker ikke kompileringa, leter jeg etter en rpm istedet, prøver en annen versjon, eller finner rett og slett et annet program. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 31. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2003 ... Hvorfor lurer du på det egentlig? Er vel fordi jeg føler meg litt dum når "jeg ikke får det til". Og fordi jeg lurer litt på hvor stor mulighet jeg har for å finne og rette opp i feilen, eventuelt hvilke verktøy / settings som kan komme godt med. Og snakker da om at eksempelvis gcc og glibc kan være noe herk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå