Stigma Skrevet 13. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2011 Hei, Jeg er lite dreven på "rå" elektronikk, men jeg holder på å mekke på et litt uvanlig vannkjølingsprosjekt som vil kreve en type relè. Spørsmålet er hvordan jeg kan finne noe som gjør det jeg trenger og som er noenlunde ferdigbygget nok til at jeg kan bruke det videre. Jeg forstår elektronikk rimelig godt, men jeg har for lite erfaring og verktøy til å bygge mine egne kretser og denslags. Her er det jeg trenger: Ideen er at jeg skal regulere vannflyten gjennom to slanger, og jeg har funnet ut av 12volt solenoid valves er sansynligvis ideelle til dette da de er billige, effektive, og kan styres elektronisk. Jeg vil kunne øke eller senke gjennomstrømning basert på temperaturer fra hovedkortet. Det jeg tenkte var løsningen til dette var å bruke spenningsstyringen på viftekontaktene fra hovedkortet. Når spenningen faller for lavt på solenoidene så stenger de seg plutselig slik jeg forstår det etter samtale med en som spesialiserer seg på å selge slike profesjonellt. Det er synd de ikke gradvis lukker seg, da dette hadde gjort tinge enda enklere, men det betyr fremdeles at de kan strømstyres. Jeg vil bare trenger 2 solenoids med forskjellig choke dersom jeg vil kunne oppnå mer enn bare "av/på". Så, er det noen enkel og billig løsning jeg kan bruke som er noenlunde ferdigbygget som vil kunne switche av/på et relè basert på om input spenningen er over X volt? Justerbarhet i tillegg ville vært optimalt. Si i fra om du har noen forslag til noe slikt -Stigma Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 13. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2011 Hva med å regulere farten på vannpumpa i stedet? En solenoide kan ikke brukes til noe annet enn av-på-regulering desverre. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 13. juni 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. juni 2011 Hva med å regulere farten på vannpumpa i stedet? En solenoide kan ikke brukes til noe annet enn av-på-regulering desverre. Det er ikke en option for meg. Jeg har et meget ustandard oppsett der den primære vannloopen fatisk blir kjølt av en sekundær vannbasert kjøler. Det er mye varme"treghet" i systemet også pga. store reservoir, så den sekundære vannkjølingen trenger ikke å stå på hele tiden. Det er derfor jeg så etter en mulighet for å kunne slå denne av og på ved termiske grenseverdier (som ville gi forskjellige spenninger mellom 5-12volt fra hovedkortet. Jeg vet at solenoider ikke kan stå halvåpen, men det er ikke så farlig egentlig. Om jeg skulle trenge en "halv-effekt" instilling kan jeg bare kombinere 2 solenoider. En som stenger helt og åpner helt, og en som er choket til å bare lukke halvt, eller evt. jeg bare driller et lite hull i stengestangen så det er noe flow i denne. Det er releet jeg egentig trenger hjelp med - for jeg tviler på at spenningen fra hovedkortet vil være akkurat i det området der den bør være for å akkurat åpne eller lukke solenoidene. -Stigma Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 13. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2011 Hvilken spenninger er det snakk om? Om du skal sette 2 verdier for når den skal skru seg av og på så må du nok til med noe mere avansert. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 13. juni 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. juni 2011 (endret) Hvilken spenninger er det snakk om? Om du skal sette 2 verdier for når den skal skru seg av og på så må du nok til med noe mere avansert. Hovedkortets vifteutganger (på desom har DC kontroll) kan variere i spenning basert på temperatur og logikk (f.eks. via speedfan). De kan vel variere normalt mellom 7-12volt eller noe i den dur. Ideen går enkelt nok ut på at når temperaturen gjør at logikk øker spenningen fra en slik fanheader opp forbi et visst grenseinvå (si 10 volt f.eks.) så vil et relè da aktiveres og føre til at solenoidene som er tilkoblet får tilført 12volt fra maskinen. Ved å justere grensene i logikken som styrer spenningen fra fanheaderen burde det da være rimelig simpelt å balansere hvor mye vann som flyter gjennom det sekundære kjølesystemet - og dermed være sparsomt når behovet er lite og effektivt når behovet er høyt. Håper det forklarte det bedre. Kort sagt er det jeg trenger: Et relè som reagerer slik at om spenningen til det er under X volt så er det av, men over X volt slår det seg på. (og dette bør ligge et sted mellom 7-12 volt til mitt bruk). Jeg tror egentlig ikke det er vits å snakke om så mange av de andre tekniske detaljene rundt oppsettet da det gjerne bare vil forvirre Dette gjør vel teknisk sett alle relè egentlig (å switche bår en viss spenning er nådd), men typisk er denne grenseverdien veldig lav (bare nok til å utføre oppgaven med å switche relèet egentlig). Jeg trenger altså noe som reagerer ved en høyere grenseverdi for spenningen. SOm sagt hadde det også vært en stor fordel om det var justerbart (dog dette er noe jeg kan selv jobbe rundt via et enkelt potmeter koblet på inngangsspenningen på relèet naturligvis). -Stigma Endret 13. juni 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 13. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2011 (endret) Du må nok ha en form for microcontroller og noe annen elektronikk for å få dette til. Tviler på at det finnes noen ferdige løsninger som gjør det du vil. Endret 13. juni 2011 av Mr. A Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 13. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2011 Vifteutgangene fra hovedkortet pleier å være PWM-regulert og er ikke en analog spenning mellom 7-12 volt... Du trenger en mikrokontroller som leser av duty cycle på vifteutgangene på hovedkortet, og skrur av/på solenoiden(ene) på bakgrunn av dette. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 13. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2011 Man kan også bruke et lavpassfilter for å gjøre PWM om til et vanlig spenningssignl. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 13. juni 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. juni 2011 Vifteutgangene fra hovedkortet pleier å være PWM-regulert og er ikke en analog spenning mellom 7-12 volt... Du trenger en mikrokontroller som leser av duty cycle på vifteutgangene på hovedkortet, og skrur av/på solenoiden(ene) på bakgrunn av dette. Kortet jeg bruker har både PWM (på èn utgang) og DC kontroll på en annen - så det er ikke behov for noen spesiell elektronikk i denne sammenheng. Hvis det var et problem så er det ikke noe som er vanskelig å fikse uansett f.eks. med: http://cgi.ebay.com/Computer-PC-Cooling-Fan-Speed-Controller-Adapter-PWM-/250734676769?_trksid=p5197.m7&_trkparms=algo%3DLVI%26itu%3DUCI%26otn%3D4%26po%3DLVI%26ps%3D63%26clkid%3D620313284443608610 Jeg anntar dette gjerne er et lavpassfilter slik som Dj_eLmO nevner. -Stigma Lenke til kommentar
Quote Skrevet 13. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2011 "Et relè som reagerer slik at om spenningen til det er under X volt så er det av, men over X volt slår det seg på. (og dette bør ligge et sted mellom 7-12 volt til mitt bruk)." Vil ikke en Zenerdiode kunne gjøre denne jobben? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 13. juni 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. juni 2011 "Et relè som reagerer slik at om spenningen til det er under X volt så er det av, men over X volt slår det seg på. (og dette bør ligge et sted mellom 7-12 volt til mitt bruk)." Vil ikke en Zenerdiode kunne gjøre denne jobben? Jeg vet ikke hva det er for noe, men link gjerne o mdu trro det kan være nyttig å se på. Jeg tror dog etter litt betenkning at jeg kanskje baserer meg på et litt enklere termostat-styrt system. Vi får se, men jeg tar selvfølgleig fremdeles gjerne imot gode forslag. -Stigma Lenke til kommentar
Quote Skrevet 13. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2011 Blir nok feil, siden det er sagt her at viftestyringen er PWM. Tror nok det er enklere med et termostat-styrt system, ja. Kan vel være verdt å se på Thermistor: http://www.facstaff.bucknell.edu/mastascu/elessonshtml/Sensors/TempR.html Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 13. juni 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. juni 2011 Blir nok feil, siden det er sagt her at viftestyringen er PWM. Tror nok det er enklere med et termostat-styrt system, ja. Kan vel være verdt å se på Thermistor: http://www.facstaff.bucknell.edu/mastascu/elessonshtml/Sensors/TempR.html Det er alle de andre her i tråden som sier PWM. Jeg har hele tiden snakket om variabel DC styring Jeg vet ikke helt hvorfor det insisteres på noe annet hehe. Men ja, det ser ut som termostatløsning er det jeg gjerne går for i stedet nå etter jeg har søkt litt mer på det. -Stigma Lenke til kommentar
aop9020 Skrevet 13. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2011 Det du trenger er en schmitt trigger, som du selv kan justere hysteresen på.. prøv google,så skal du se.. ST kan trigge en transistor som igjen styrer solenoiden. Trenger ikke rele. Hvis det mot formodning skulle være pwm signal du skal styre etter, så kan du sette på en buffer, som du igjen kjører gjennom et lavpassfilter.. Easy peasy.. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 15. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2011 Jeg vet ikke hva det er for noe, men link gjerne o mdu trro det kan være nyttig å se på. En Zenerdiode er en diode som leder i en retning, og over et visst spenningsnivå også i den andre retningen. En med grenseverdi på f.eks. 8Volt vil altså sperre for spenninger under 8V, og åpne for høyere (og lede hele tiden i motsatt retning, men det er ikke interessant i ditt tilfelle). Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 15. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2011 (endret) Tok meg friheten til å sette sammen et slags blokkskjema over hvordan det kunne ha blitt løst om det er et PWM signal som leses. Endret 15. juni 2011 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 19. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 19. juni 2011 Hei. Det du trenger heter en komparator. Er egentlig bare en spesiell tilpasset variant av en operasjonsforsterker. Har vanligvis 2 innganger og en utgang, den sammenligner spenningen mellom inngangene og skifter på utgangen avhengig av hvilken inngang som er høyest. Da lager du en referansespenning på den ene inngangen som f.eks. kan reguleres med et potmeter, og sender den spenningen som vil overvåkes på den andre inngangen. Når da den spenningen overstiger den som er innstilt, vil utgangen skifte. Kan få de til å gå lav eller høy ut etter behov, om de skal drive litt strøm slenger man inn en passende transistor eller lignende. De variantene jeg har brukt mest er LM393 som er en dobbel komparator, eller en LM339 som har 4 stk i samme kapsel. Kan også bruke en Op-Amp av typen LM324 på omtrent samme måte. Skal du ha flere nivå på styringen bruker du da en komparator for hvert nivå, der du stiller et potmeter til ønsket verdi på hver. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 21. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 21. juni 2011 Alle operasjonsforsterkere er en komparator, derav symbolet... En Schmitt-trigger er en litt mer sofistikert komparator Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 21. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 21. juni 2011 Alle operasjonsforsterkere er en komparator, derav symbolet... En Schmitt-trigger er en litt mer sofistikert komparator I prinsippet ja, men det er forskjeller på en op-amp og en komparator... De er designet for å virke best mulig på hver sin måte. Litt mere lesestoff for spesiellt intereserte her. Og en schmitt-trigger er som oftest en digital krets, som har noen definerte områder for nivået på inngangen som fører til enten høy eller lav på utgangen. Men du kan si at en komparator med hysterese (positiv feedback) er det samme som en schmitt-trigger i virkemåte ja. Også her vil dedikerte kretser være best egnet til den bruken de er beregnet til. Når det gjelder akkurat det trådstarter spør om, vil nok både en op-amp og en dedikert komparator gjøre jobben, da det ikke er noe raske signaler vi snakker om her. Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 2. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2011 Til førstepost: Hvis jeg skulle gjort dette, så vil jeg ha hatt en temperatursensor plassert i perimærloopen, som var koblet til en arduino eller noe i den duren. Så ville jeg latt arduinoen styre releet etter tempen i frimærloop. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå