Gå til innhold

Ønsker å bli lege - må ta opp realfag


Thoraxxx

Anbefalte innlegg

Jeg går ut fra medier og kommunikasjon vg3 nå med 5,5 i snitt. Jeg har blitt svært interessert i medisinstudiet og ønsker kanskje å begynne med dette om jeg får sjansen. Problemet er at jeg må ta opp realfag og at jeg dermed blir vurdert på 2. inntak altså mot folk som har langt mer alderspoeng enn det jeg har.

 

Jeg har hørt om folk som studerer i utlandet. Det er jeg åpen for - selv om Norge hadde vært best. Hva bør jeg gjøre. Hvilke realfag bør jeg ta opp og over hvor lang tid? I norge kreves MEROD - altså Matte R1, Fysikk 1 og kjemi 1 og 2. I utlandet vektlegger de ofte biologi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er fullt mulig å opprettholde snittet ditt/øke det med de realfagene. Selv tok jeg R1, biologi 1 og kjemi 1 i høst, pluss fysikk 1, kjemi 2 og biologi 2 i vår. Dette stiller selvsagt noen krav til deg, men det er absolutt mulig å unnagjøre dette i løpet av ett år.

Lenke til kommentar

Er fullt mulig å opprettholde snittet ditt/øke det med de realfagene. Selv tok jeg R1, biologi 1 og kjemi 1 i høst, pluss fysikk 1, kjemi 2 og biologi 2 i vår. Dette stiller selvsagt noen krav til deg, men det er absolutt mulig å unnagjøre dette i løpet av ett år.

Takk for svar! :) Hvordan tok de opp dette? Privat eller på skole? Lurer bare på om snittet mitt er høyt nok
Lenke til kommentar

Jeg er selv i samme båt som deg mariusmk, jeg skal nå til høsten ta opp realfag etter 3 år på medier og kommunikasjon. alle fagene nevnt ovenfor. Jeg skal ta det igjennom sonans. Det er riktignok privatskole og koster penger, men jeg orker ikke umotiverte videregående elever. og betaler noe ekstra for å skikkelig opplæring.

Lenke til kommentar

Jeg er selv i samme båt som deg mariusmk, jeg skal nå til høsten ta opp realfag etter 3 år på medier og kommunikasjon. alle fagene nevnt ovenfor. Jeg skal ta det igjennom sonans. Det er riktignok privatskole og koster penger, men jeg orker ikke umotiverte videregående elever. og betaler noe ekstra for å skikkelig opplæring.

Forstår hva du mener :) Men man trenger vel ikke biologi 1 og 2? Hvor mye betaler du forresten ?
Lenke til kommentar

Jeg er selv i samme båt som deg mariusmk, jeg skal nå til høsten ta opp realfag etter 3 år på medier og kommunikasjon. alle fagene nevnt ovenfor. Jeg skal ta det igjennom sonans. Det er riktignok privatskole og koster penger, men jeg orker ikke umotiverte videregående elever. og betaler noe ekstra for å skikkelig opplæring.

Forstår hva du mener :) Men man trenger vel ikke biologi 1 og 2? Hvor mye betaler du forresten ?

Vel, jeg skal søke på Krakow, Polen, og der så MÅ man ha Kjemi 1+2, Fysikk 1 og R1. Og nå fra skoleåret 2012/2013 så MÅ man også ha Biologi 1+2. Så det kommer litt ann på hvor man søker i utlandet :). Men du kan jo også samle opp alderspoeng og vente 4 år å søke i norge. Jeg tenkte på det samme men jeg vil begynne med en gang. Jeg betaler til sammen 68 000 kroner for fagene (inkludert labøvelser også). Jeg tenkte at når jeg først skal gå for medisin så hvorfor ikke. Jeg gjør det ikke for pengenes skyld, så 68 000 ekstra på studielånet gjør meg ingenting :).

Endret av Engm
Lenke til kommentar

Forstår hva du mener :) Men man trenger vel ikke biologi 1 og 2? Hvor mye betaler du forresten ?

 

Bare å sjekke Sonans sine hjemmesider, tror de tar litt forskjellig fra sted til sted. Når det kommer til biologi, det må du nesten bestemme selv. Du trenger det ikke å ha tatt det, men man tjener kanskje litt på at man har hatt det.

Lenke til kommentar

Jeg er selv i samme båt som deg mariusmk, jeg skal nå til høsten ta opp realfag etter 3 år på medier og kommunikasjon. alle fagene nevnt ovenfor. Jeg skal ta det igjennom sonans. Det er riktignok privatskole og koster penger, men jeg orker ikke umotiverte videregående elever. og betaler noe ekstra for å skikkelig opplæring.

Forstår hva du mener :) Men man trenger vel ikke biologi 1 og 2? Hvor mye betaler du forresten ?

Vel, jeg skal søke på Krakow, Polen, og der så MÅ man ha Kjemi 1+2, Fysikk 1 og R1. Og nå fra skoleåret 2012/2013 så MÅ man også ha Biologi 1+2. Så det kommer litt ann på hvor man søker i utlandet :). Men du kan jo også samle opp alderspoeng og vente 4 år å søke i norge. Jeg tenkte på det samme men jeg vil begynne med en gang. Jeg betaler til sammen 68 000 kroner for fagene (inkludert labøvelser også). Jeg tenkte at når jeg først skal gå for medisin så hvorfor ikke. Jeg gjør det ikke for pengenes skyld, så 68 000 ekstra på studielånet gjør meg ingenting :).

Ja ser den. Men hvor lang tid bruker du på det? For jeg kan fortsatt komme inn på førstekvoten om jeg ikke fyller mer enn 21 det året jeg starter studiene. Jeg ble nettopp 19. Hva kan man klare selv? og hvor langt tid bruker man på Matte R1, kjemi 1+2 og fysikk 1?
Lenke til kommentar

Jeg bruker 1 år på de fagene jeg nevnte. og hvis du tar opp noe fag ETTER videregående er ferdig kommer du IKKE i førstekvoten.

Takk! Dog trist :no:

Ja jeg vet. Det er utrolig dumt for oss som ikke har vært så målbevisst hele livet. Menmen. Og som du sikkert vet så må man gjennomføre labøvelser i både; fysikk, biologi og kjemi for å bestå fagene. Og i fysikk er det ofte mye som en lærer kan forklare helt annerledes enn hva som står i boken (etter hva jeg har hørt/lest) . Bare et lite heads up!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har funnet ut litt mer nå. Kommer til å ta opp alt i år. Vurderer Sonans i Drammen. Skulle derimot ønske at jeg kunne ta noe på egenhånd eller eventuelt over nettet grunnet jobbvakter som journalist.

 

Skal altså ta:

Matte R1, Kjemi 1+2, Fysikk 1

 

Jeg har rundt 5.4 i snitt fra videregående og 6 i matte praktisk.

 

Kan jeg ta noe selv/over nettet. Vil jeg klare det

Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut litt mer nå. Kommer til å ta opp alt i år. Vurderer Sonans i Drammen. Skulle derimot ønske at jeg kunne ta noe på egenhånd eller eventuelt over nettet grunnet jobbvakter som journalist.

 

Skal altså ta:

Matte R1, Kjemi 1+2, Fysikk 1

 

Jeg har rundt 5.4 i snitt fra videregående og 6 i matte praktisk.

 

Kan jeg ta noe selv/over nettet. Vil jeg klare det

Matte vet du selv best om du klarer å lese det alene eller ikke, i de eksperimentelle fagene og da spesielt kjemi er det mye labutstyr du må kunne vise at du kan bruke, og da trenger du et labkurs. De fagene er det også veldig nyttig med en lærer, enten på timesbasis eller fast som en del av et opplegg hos en privatskole. Det er ihvertfall mitt tips, det er muntlig-praktisk eksamen i alle disse fagene.

 

Cobos

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann!

 

Jeg kom inn på medisin i Bydgoszcz Polen. Skal starte studiet nå til høsten :)

For å komme inn må man ha fylle opptakskravet og bestå opptaks intervju, der professorene kommer til Norge og stiller spørsmål om realfag og om bakgrunnen din. Les mer på www.poznan.no

Opptakskravet er Fysikk 1, Kjemi 1 og 2, Biologi 1 og 2. Jeg brukte mange år for å ta opp og for å få ganske gode karakterer i realfagene, men når jeg ser tilbake så synes jeg at det var verdt det. Det kreves all din innsats og viljestyrke! Tenk på den følelsen av å ha oppnåd noe man har kjempet hardt og lenge for, det er min motivasjon :)

Hvis det er noe mer du lurer på bare spør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...