Grand Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Trenger litt meninger her om jeg burde kjøpe brukt klatreutstyr eller ikke. Jeg har ikke sett på klatreutstyer, men personen sier at det er i fin stand og at det er blitt behandlet bra. Jeg skal såklart se på det om jeg skal kjøpe det. Det er ganske billig og tauet er brukt rundt 50 ganger. Men, igjen. jeg kjenner ikke forhistorien til utstyret og veit ikke hva som har skjedd med det. Det jeg spør om er; burde jeg kjøpe brukt klatreutstyr viss det ser bra ut, eller burde jeg heller invistere i nytt klatreutsyter som er langt mer dyrere, men igjen så veit jeg hva jeg får? Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Se over tauet. Jeg har hørt fra en kamerat som har klatret mye ute, at tau som blir brukt ukentlig og ikke får knallhard medfart, fint kan holde fem år. Man regner og med at et tau som er lagret, som ikke er i bruk, kan lagres i fem år uten at fremtidige egenskaper blir påvirket. Altså, bør man aldri ha et tau mer enn ti år. Jeg tenker nå på dynamiske tau. Grunner til at tau bør skiftes ut tidligere er: - Store fall (mot fallfaktor 2) - Hvis du kjenner at "kjernen" i tauet er skadet. Se over tauet at det ikke har noen skader (dra det gjennom fingrene, du kjenner hvis det er noe "rart" noen steder) En klatresele holder fem år med normal bruk. Inspiser den, se at alt fungerer og at den er hel og fin. Levetiden til seler og tau blir påvirket av hvordan det er lagret (om det har ligget ute i sol, ligget fuktig etc.) Ellers trenger ikke utstyr å være så dyrt nytt heller. Jeg var heldig sist, og handlet utstyr akkurat når GMAX ble bygget på Forus, og det var skikkelig priskrig mellom dem og XXL. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå