Gå til innhold

amd phenom x2 555 am3 VS intel q6600?

Kynxx

Hvilken syns du yter best?  

8 stemmer

1. 1. Din personlige mening. helst konstruktiv og saklig

• AMD phenom2 x2 555 BE am3
    • intel q6600

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg ramlet over en AMD phenom2 555 x2 AM3 i skapet her om dagen, og jeg har kjøpt noe hardware for å få en komplett pc jeg kan leke meg med. Men i dag kom jeg på denne tanken: Hva vil denne yte?

Jeg har en litt eldre spill pc med disse specsa:

intel q6600 @3,1 GHZ

8 GB DDR2 @667 MHZ ram

ip35pro hovedkort fra abit.

amd 5870 skjermkort

komponentene jeg har bestilt:

ASUS M4N68T V2, Socket-AM3

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 (jeg har bestilt totalt 16 GB ram)

PSU, skjermkort, cd drev, harddisker og kabinetter har jeg liggende fra før av. blir nye oppsettet brukt som spill pc vil amd 5870 bli flyttet over til denne pc'n.

Til slutt lurer jeg bare på hva som vil gi best ytelse i spill og ellers vanlig bruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg vet ikke helt med overklokking enda. om cpuen ikke yter så mye som jeg vil, så investerer jeg bare i en phenom x4 965, evt om overklokkingen tar livet av cpuen :b

jeg tenkte i første omgang på hva den yter ut av boksen i forhold til overklokket intel cpuen

Lenke til kommentar

Hver enkelt av kjernene yter ca det samme(om q6600 er overklokket mens 555 ikke er det). Men din overklokkede q6600 har dobbelt så mange kjerner, noe som vil gjøre [email protected] GHz bedre i så godt som alle oppgaver. Om du overklokker phenom II cpuen så er bildet litt mer nyansert. Du er flink viss du ødelegger phenom ii cpuen din ved overklokking bare du holder deg under 1.45 volt. Blir den for varm, skrur den seg av/throttler kraftig(automatisk underklokking).

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Jo for all del. jeg er klar over det med kjernene osv, samme med overklokkingen. Jeg overklokker bare moderat likevel, if any at all. Kan hende jeg bruker amd 555 cpuen en stund til jeg kjøper en x4 sak. :] moro å leke seg iallfall!

Tusen takk for gode svar forresten.

Lenke til kommentar

X2 555 BE er ca 10% raskere per MHz, Q6600 klokker opp til alt fra 3.0 til 3.8GHz. Med mindre du har en Q6600 som kun klarer 3.0GHz er dette sikkert en grei oppgradering med tanke på at X2 55 BE klarer fint 3.8-4.0 GHz.

Om du har en Q6600 som ligger på 3.6GHz eller mer er det ærlig talt en nedgradering, da det er en del spill og programmer som kjører bedre på Intels arkitektur...

Hovedkortet du har valgt er på den svake siden, så jeg vil fraråde deg fra å prøve å låse opp kjerner med mindre du liker døde maskiner

Lenke til kommentar

Har ikke hørt noe om at noen har ødelagt cpuen sin ved å prøve å unlocke kjerner. Når jeg prøver på min x2 550 BE må får jeg ikke start på maskinen, men det er ingenting som en bios reset ikke fikser. 10% var i meste laget. Link

Nederst er et utvalg spill. Phenom II prosessoren er klokket 8% høyere enn q6600, men yter likevel ikke bedre i alle spillene. Nå skal det sies at ph II 910 x4 bruker ddr2 ram, men det har ikke så mye å si. i hvert fall ikke 10%.

Lenke til kommentar

Har ikke hørt noe om at noen har ødelagt cpuen sin ved å prøve å unlocke kjerner. Når jeg prøver på min x2 550 BE må får jeg ikke start på maskinen, men det er ingenting som en bios reset ikke fikser. 10% var i meste laget. Link

Nederst er et utvalg spill. Phenom II prosessoren er klokket 8% høyere enn q6600, men yter likevel ikke bedre i alle spillene. Nå skal det sies at ph II 910 x4 bruker ddr2 ram, men det har ikke så mye å si. i hvert fall ikke 10%.

Anandtech har Intel-bias så det holder. Llano A8-3850 review, de ender opp med å si at dette var bra fra AMD, men Intel har sikkert noe bedre med Ivy Bridge.

Det er ikke CPUen jeg henviste til det var farlig å låse opp kjerner på. Det var hovedkortet som har fire-fases VRM uten kjøling. Hovedkortet har riktignok overstrømsvern innebygd, men det eneste det gjør er å skru av eller klokke ned CPU om den trekker for mye strøm. Om du er heldig.

M4N68T V2 er et billig hovedkort, og det merkes om man har lyst til å gjøre noe mer med det enn å kjøre stock.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har nå bygd maskina, unlocka også de siste to kjernene (takk for tips), maskina har nå gått og surret i en uke på full pupp. Ikke en eneste BSOD eller andre problemer! :D

Jeg er meget fornøyd for å si det mildt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...