Shruggie Skrevet 12. juni 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. juni 2011 Hvis vi fjerner Kongen blir grunnloven republikansk, men landet er allerede republikansk. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 12. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2011 Jeg har aldri, og kommer aldri til å trolle. Jeg forsøker bare å poentere at selv om det finnes likhetstrekk betyr det virkelig ikke at man dermed kan si at noe er det samme. Å kalle Norge en republikk er og blir feil. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 12. juni 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. juni 2011 Og jeg er uenig, og har forklart hvorfor. EOD Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 12. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2011 Og jeg er uenig, og har forklart hvorfor. EOD Her skriver de som definisjon http://www.google.co.nz/search?q=republic&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a#sclient=psy&hl=en&safe=off&client=firefox-a&hs=3nX&rls=org.mozilla:en-US%3Aofficial&tbs=dfn:1&source=hp&q=republic&aq=f&aqi=&aql=&oq=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=1bc73ae652dd7ea9&biw=1262&bih=648 "A state in which supreme power is held by the people and their elected representatives, and which has an elected or nominated president rather than a monarch" I Norge er den øverste personen kongen, og vi har ikke en president. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 12. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2011 Og jeg er uenig, og har forklart hvorfor. EOD Og som de fleste andre har påpekt, så tar du feil. Vi er et konstitusjonellt demokrati og hovedforskjellen mellom det og en republikk er at statsoverhodet er en monark og ikke en president. Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 13. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2011 Og jeg er uenig, og har forklart hvorfor. EOD Her skriver de som definisjon http://www.google.co.nz/search?q=republic&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a#sclient=psy&hl=en&safe=off&client=firefox-a&hs=3nX&rls=org.mozilla:en-US%3Aofficial&tbs=dfn:1&source=hp&q=republic&aq=f&aqi=&aql=&oq=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=1bc73ae652dd7ea9&biw=1262&bih=648 "A state in which supreme power is held by the people and their elected representatives, and which has an elected or nominated president rather than a monarch" I Norge er den øverste personen kongen, og vi har ikke en president. Nå har jo kongefamlien ingen reel makt da. Hver gang noen utenfra spør om Norge, har jeg alltid svart sosialdemokratisk med en kongefamilie som fungerer som et symbol av Norge. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 13. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2011 Om kongefamilien har makt eller ikke er uvesentlig ut i fra de definisjonene av republikk og monarki jeg har sett... Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 13. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2011 I dette tilfelle er forskjellen ikke nokså stor selv om Norge ikke er en republikk unntatt at kongen har mer innflytelse og makt enn andre statsborger bare pga sine foreldrer og ikke pga innsats Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 13. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2011 Forskjellen er ikke stor, nei, det er det ingen som har påstått. Men det er en definisjonsforskjell. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 13. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2011 Det mer enn bare definisjon forskjell men ikke mye mer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå