Nitrius Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 (endret) Har hatt Mastercard fra DNBNor en god stund nå, men aldri brukt det, men er litt nysgjerrig på hvordan det funker. Har litt disponibelt kreditt på kortet, og det jeg lurer på er hvis jeg bruker denne disponible kreditten, vil det hoppe på noe renter med en gang? Eller er det slik at så lenge jeg greier å betale tilbake den samme kreditten som jeg tar ut av kortet innen en måned eller noe, så slipper jeg å betale noe form for renter? Altså si man bruker 1000kr, og jeg har muligheten til å betale tilbake de 1000kr innen en måned så er det alt jeg trenger å betale tilbake, altså 1000? Eller sniker det seg inn et eller annet ekstra beløp i form av renter eller noe? Edit: Har forsåvidt sett dette: "Rentefri periode i antall dager: 45/Rentefri kredittid: 45" og om jeg ikke tar helt feil så skal man slippe å betale noe ekstra så lenge man betaler tilbake beløpet innen 45dager? Eller er jeg på bærtur nå? Endret 12. juni 2011 av Nitrius Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Du er ikke på bærtur, så lenge du betaler tilbake alt innen 45 dager, påløper det ingen renter eller andre utgifter. 1 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Som han sier over meg, det gjelder dog ved kjøp. Hvis du overfører pengene til din egen konto trekkes 1% av summen. Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 12. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2011 Du er ikke på bærtur, så lenge du betaler tilbake alt innen 45 dager, påløper det ingen renter eller andre utgifter. Okay, takk for oppklaringen =) Som han sier over meg, det gjelder dog ved kjøp. Hvis du overfører pengene til din egen konto trekkes 1% av summen. Ja så det også, men denne ene prosenten er noe jeg ser med en gang? Altså overfører jeg 100kr, så dukker bare 99kr opp på kontoen, regner jeg med(?). Lenke til kommentar
MrL Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Du er ikke på bærtur, så lenge du betaler tilbake alt innen 45 dager, påløper det ingen renter eller andre utgifter. Okay, takk for oppklaringen =) Som han sier over meg, det gjelder dog ved kjøp. Hvis du overfører pengene til din egen konto trekkes 1% av summen. Ja så det også, men denne ene prosenten er noe jeg ser med en gang? Altså overfører jeg 100kr, så dukker bare 99kr opp på kontoen, regner jeg med(?). Nei du får det som et gebyr når du får regning i posten 1 Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Noen som vet når disse 45 dagene begynner å løpe? Fra første dagen i måneden du trekker kortet, eller fra trekkdatoen? Jeg fikk høre noen mente det er førstnevnte som gjelder.. Lenke til kommentar
nls Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Det er _opptil_ 45 dager, dette medfører at det som er viktig her mtp hvor lang rentefri periode du har, er forfallsdatoen din (som du valgte da du opprettet kontoen / søkte om kortet). Har du feks forfall den 15, vil du få faktura i starten av måneden (14 dager før) for den forrige månedens bruk, for å få 45 dager må du altså trekke kortet i starten av perioden (dagen på eller etter faktura dato), du har da en kalender måned (opptil 31 dager) før faktura kommer + 14 dagers betalingsfrist = 45 dager. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Noen som vet når disse 45 dagene begynner å løpe? Fra første dagen i måneden du trekker kortet, eller fra trekkdatoen? Jeg fikk høre noen mente det er førstnevnte som gjelder.. Det er vanligvis inntil 45 (evt 50, med forfall den 20. i måneden etter) dager, dvs eksempelvis fra et kjøp den 1. juni til regningens forfallsdato 15. juli; om du handler noe den 30. juni blir imidlertid kreditt-tiden bare 15 dager. Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 12. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2011 (endret) Det er _opptil_ 45 dager, dette medfører at det som er viktig her mtp hvor lang rentefri periode du har, er forfallsdatoen din (som du valgte da du opprettet kontoen / søkte om kortet). Har du feks forfall den 15, vil du få faktura i starten av måneden (14 dager før) for den forrige månedens bruk, for å få 45 dager må du altså trekke kortet i starten av perioden (dagen på eller etter faktura dato), du har da en kalender måned (opptil 31 dager) før faktura kommer + 14 dagers betalingsfrist = 45 dager. Aha, vel husker det var noe snakk om dette den gangen jeg drev med kontrakten med DNBNor, dog husker ikke hvilken dag det var nå, har jo aldri brukt kortet, så aldri fått noe faktura fra DNBNor enda. Dog har vel kontrakten her en eller annen plass. Men altså, om jeg har forfall den 15 hver måned, og bruker kortet nå idag, så vil jeg altså få regningen om 2 dager(15ende), noe som vil bety at jeg bare har 16 rentefrie dager? Edit: Fant kontrakten men står ikke spesifikk hvilken dato som ble valgt som forfallsdato, står bare "Forfallsdato: 1.,5.,10.,15.,20.,25." Endret 12. juni 2011 av Nitrius Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Men altså, om jeg har forfall den 15 hver måned, og bruker kortet nå idag, så vil jeg altså få regningen om 2 dager(15ende), noe som vil bety at jeg bare har 16 rentefrie dager? Sånn virker det, men det går som regel noen dager fra du bruker kortet til det belastes. Når du bruker kortet 2 dager før du får faktura, vil dette beløpet vanligvis ikke komme med før på fakturaen etter. Edit: Fant kontrakten men står ikke spesifikk hvilken dato som ble valgt som forfallsdato, står bare "Forfallsdato: 1.,5.,10.,15.,20.,25." Dette ligger nok bare i bankens system. Det er enkelt å endre til næremeste dag etter lønning, og du kan sikkert også opprette e-faktura og avtalegiro for dette. Da sjekker du bare i nettbanken at alt stemmer, og så trekkes beløpet på dato. Dersom du mener at du har uriktige belastninger, kan du endre belastningen, eller stoppe den, til du har fått avklart forholdet (med fare for å måtte betale renter). Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Bare vær obs på at fakturaen som kommer fra DnB Nor er forhåndsutfylt med minstebeløpet som du må betale den måneden, og ikke hele summen som du skylder. Om du bare godkjenner fakturaen vil du dermed ikke betale ned hele kredittgjelden. Greit å være obs på Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Bare vær obs på at fakturaen som kommer fra DnB Nor er forhåndsutfylt med minstebeløpet som du må betale den måneden, og ikke hele summen som du skylder. Om du bare godkjenner fakturaen vil du dermed ikke betale ned hele kredittgjelden. Greit å være obs på Hvis du har kun efaktura er det slik, selv om noen gjør endring hvis du vil. Dersom du også oppretter avtalegiro, har jeg ikke opplevd annet enn at hele beløpet trekkes, ikke minstebeløpet. Lurt å sjekke, selvsagt, det er jo slikt bankene tjener penger på. Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 13. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2011 (endret) Fant ut at jeg hadde forfall den 15ende(snakket med DNBNor), er kanskje ikke så lurt å bruke mastercardet før etter den 15ende da, får ikke noe lønning før den 1. og om jeg ikke tar helt feil så vil jo siste frist for rentefri betaling være 14dager fra den 15ende, altså 29, og da går jo ikke "kabalen" helt opp. Eller stemmer det at i og med at det er så nærme forfallsdatoen nå, at om jeg bruker kortet så vil det ikke dukke opp før neste faktura? Foreløpig får jeg jo ikke noe faktura 15ende uansett da mastercard'et ikke har vært i bruk enda såklart. Men spørsmålet er om jeg vil få en faktura rundt den 15ende med et beløp om jeg bruker kortet idag? Eller blir det 15ende i Juli i stede? Edit: Når jeg tenker meg om så kunne vel dette vært noe jeg kunne spurt DNBNor om når jeg først kontaktet de :/ Endret 13. juni 2011 av Nitrius Lenke til kommentar
M-G Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 De pleier å sende regning per måned så det du bruker i juni får du faktura på i juli, og juli bruken faktureres i august slik fungerer det hvertfall på mitt MasterCard fra DnBNor så benytter du det nå skal nok ikke det betales tilbake før 15 juli i ditt tilfelle. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Ved kjøp har du inntil 45 dager rentefri. Ved uttak i minibank eller ved overføring til konto har du 0 dager rentefri. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Ved kjøp har du inntil 45 dager rentefri. Ved uttak i minibank eller ved overføring til konto har du 0 dager rentefri. Hvor står det at du har 0 dager rentefri ved overførsel eller uttak? Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 13. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2011 Ja, nå begynte jeg å lure også, altså du har jo den 1% som blir lagt på men. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 (endret) Ved kjøp har du inntil 45 dager rentefri. Ved uttak i minibank eller ved overføring til konto har du 0 dager rentefri. Hvor står det at du har 0 dager rentefri ved overførsel eller uttak? Dette er ting som bankene ofte er flinke til å gjemme. Står på et eget ark som heter Kontoregler og betalingsbetingelser. Såvidt meg bekjent gjelder dette så godt som alle kredittkort som eksisterer. BETALINGSBETINGELSER 1. Kortholder er innforstått med at kontoen belastes med renter av utestående saldo hver måned. Rentefri kredittid er inntil 45 dager og kontoen blir belastet med renter av det til enhver tid utestående restbeløp som ikke er betalt innen forfall. Ved rentebærende saldo tilkommer et månedlig administrasjonsgebyr. Overtrekk av kredittgrensen belastes med et månedlig overtrekksgebyr. Kortholder gir i tillegg Kortutsteder adgang til å belaste kontoen for gebyrer og avgifter i henhold til de til enhver tid gjeldende satser. Ved uttak i minibank/skranke, regningsbetaling og overføring mellom egne konti, belastes rente på beløpet fra den dagen uttaket/betalingen/overføringen skjer. Bruk av kortet hos Posten regnes som kontantuttak over skranke. Endret 13. juni 2011 av -Zeitgeist- Lenke til kommentar
MrL Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Ved kjøp har du inntil 45 dager rentefri. Ved uttak i minibank eller ved overføring til konto har du 0 dager rentefri. Hvor står det at du har 0 dager rentefri ved overførsel eller uttak? Dette er ting som bankene ofte er flinke til å gjemme. Står på et eget ark som heter Kontoregler og betalingsbetingelser. Såvidt meg bekjent gjelder dette så godt som alle kredittkort som eksisterer. BETALINGSBETINGELSER 1. Kortholder er innforstått med at kontoen belastes med renter av utestående saldo hver måned. Rentefri kredittid er inntil 45 dager og kontoen blir belastet med renter av det til enhver tid utestående restbeløp som ikke er betalt innen forfall. Ved rentebærende saldo tilkommer et månedlig administrasjonsgebyr. Overtrekk av kredittgrensen belastes med et månedlig overtrekksgebyr. Kortholder gir i tillegg Kortutsteder adgang til å belaste kontoen for gebyrer og avgifter i henhold til de til enhver tid gjeldende satser. Ved uttak i minibank/skranke, regningsbetaling og overføring mellom egne konti, belastes rente på beløpet fra den dagen uttaket/betalingen/overføringen skjer. Bruk av kortet hos Posten regnes som kontantuttak over skranke. Merkelig jeg har lett over alt på DnB og kan ikke se noen steder at det står denne informasjonen men. Isåfall har jeg driti meg ut da jeg måtte overføre fordi de helvetes hentebodene til komplett ikke tar mastercard. Jaja, blir vell ikke all verdens renter på en måned men.. Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 13. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2011 Hmm, noe oversikt over hvor høy rente det er snakk om? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå