trake Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Har planer om å bygge meg en HTPC/stue-pc/hva det nå enn kalles, og lurer litt på hvilken hardware jeg må ha. Pcen skal brukes til å: spille av film i 1080p Blu-Ray Musikk Bildefremvisning o.l. Har tenkt å installere Ubuntu på den, og bruke XBMC som avspiller. Ser disse delene jeg har valgt her bra ut: komplett.no handleliste Er litt usikker med tanke på strømforsyning. 650 Watt er kanskje litt mye. Lagde listen for en uke eller to siden, og lurer på om grunnen til at jeg la den til var at den var på tilbud da. Ønsker ihvertfall en modulær strømforsyning. Har et Sapphire Radeon HD 5450 (med passiv kjøling) liggende ubrukt i en skuffe, så har planer om å bruke det. Regner med det er bedre enn det skjermkortet som er innebygd i hovedkortet, og at det klarer fint å spille 1080p og lignende? Siden jeg skal ha et separat skjermkort i kabinettet bør jeg kanskje investere i et par vifter til kabinettet? Er ikke sikker på hvor god kjøling det faktisk er i det kabinettet. Synes jeg har lest en plass at det er maks høyde på cpu-kjøler i det kabinettet, men kan ikke huske hvor. Stemmer dette og eventuelt vil AMD-stock-kjøleren passe? Grunnen til at jeg har valgt et AM3-oppsett er at jeg har to andre pcer med AM3, og ønsker å ha muligheten til å bytte deler på tvers av de pcene med tanke på blant annet feilsøking. På forhånd takk for svar! Lenke til kommentar
trake Skrevet 15. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2011 (endret) Ingen som har noen mening om dette? Har ihvertfall utført noen endringer selv og skiftet fra komplett til dustin. Kabinett: SILVERSTONE GD05B M-ATX BLACK Strømforsyning: SEASONIC M12 II 520W MODULAR PSU Hovedkort: ASUS M5A78L-M/USB3 760G AM3+ M-ATX CPU: AMD ATHLON II X2 250 3.0GHZ 2MB SOCKET AM3 BOX RAM: Kingston DIMM DDR3 4GB 1333MHZ CL9 (1X4GB) "]Kingston Valueram DIMM DDR3 4GB 1333MHZ CL9 (1X4GB) [/url] Harddisk: WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 1TB SATA/300 64MB Blu-Ray: LG BH10 BLU-RAY 10X BD-R/RE BULK Tastatur: ACE C5 WIRELESS MEDIA KEYBOARD Ser dette oppsettet greit ut? Skiftet til et AM3+ hovedkort, så jeg kan oppgradere Cpuen senere. Regner med den CPUen jeg har valgt er OK? Er litt usikker på strømforsyningen. Vil jo ha en som er litt stillegående, samtidig som den helst er modulær. Ser de har en SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB til samme pris. Vil den være et bedre alternativ? Har tenkt å bruke den som systemdisk, og i tilfelle lagre noen bilder på den. Setter pris på raske svar ønsker å bestille den så fort det er mulig EDIT: Spiller det noen rolle om jeg velger 1x4gb ram, eller 2x2gb? Og bør jeg sjekke qualified vendor list, eller ta sjansen på at den funker? Hva med blu-ray spilleren? Er den ok? Endret 15. juni 2011 av trake Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Bytt til 2x2GB-RAM for bedre ytelse (ikke at det har stort å si for annet enn integrert skjermkort). QVL burde sjekkes ja. 760G-chipsettet er ganske svakt, jeg ville heller forsøkt å få tak i 880G som har en kraftigere integrert GPU. Hvorfor oppgradere til Bulldozer i en HTPC? Det har lite for seg. Spinpoint F3 1TB er ganske stille så lenge du har montert den med vibrasjonsdemping. Green-disker er vanligvis mer stille. Om det er viktig for deg å ha et raskt system burde du kjøre 7200RPM. Ellers ser alt bra ut. Lenke til kommentar
trake Skrevet 15. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2011 (endret) Takk for svar Da endrer jeg ihvertfall til 2x2gb ram, og sjekker QVL. Vil det spille noen rolle hvilket chipset jeg har når jeg skal bruke et annet skjermkort da (Radeon HD 5450)? Trenger vel ikke noen bra innebygd GPU da, eller har chipsettet andre funksjoner også? Tenkte jeg kunne gå for AM3+ hovedkort når det hadde omtrent samme prisen. Skal jeg ha noe bedre chipset må jeg ca. 100 kr opp i pris og det på et AM3 hovedkort f.eks. ASUS M4A88T-M/USB3 AM3 M-ATX Har hørt at noen har hatt litt problemer med de green-diskene, så tror jeg går for samsungen, siden den også reklameres med å være stillegående. Endret 15. juni 2011 av trake Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Med dedikert grafikkort er det ett fett. Lenke til kommentar
trake Skrevet 15. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2011 Flott! Da bestilles den nok i morgen Lenke til kommentar
trake Skrevet 16. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2011 (endret) Leste på kundeerfaringene på dustin at det bare er plass til cpu+kjøler på 7cm i kabinettet. Nå vet ikke jeg hvor stor kjøleren på amd 250 er, så tok og målte størrelsen på amd-stock-kjøleren jeg hadde på amd phenom x4 965 jeg hadde på den stasjonære, og den målte nokså nøyaktig 7 cm. Fant et bilde av kjøleren på amd 250 her: http://www.goldfries.com/hardware-reviews/amd-athlon-ii-x2-250-processor-review/ , og den ser litt mindre ut enn den andre jeg har fra før av. Så hvis ingen vet noe mer om det tar jeg sjansen på å kjøpe den uansett. Kom også til å tenke på at skjermkortet mitt kommer til å bryte luftstrømmen i kabinettet, siden kabinettet har tre vifter på sidene. 1 vifte på ene siden og to på den andre. Det er plass til to 80mm-vifter på baksiden av kabinettet, så mitt spørsmål blir derfor om jeg burde kjøpe noen og montere der. Isåfall lurer jeg på om 2 vifter av denne typen er ok. Det viktigste er vel at det er støysvake: ACE FROST PRO SERIES 80MM 11DB RETAIL EDIT: Ifølge Asus sin hjemmeside har M5A78L-M/USB3 bare 1 x Chassis Fan connector(s) , noe som gjør at jeg må montere de andre viftene bortsett fra en av dem rett på strømforsyningen... Sikkert vanskelig å svare på, men vil de støye noe voldsomt de viftene som følger med kabinettet hvis de må kjøre på fullt hele tiden? Endret 16. juni 2011 av trake Lenke til kommentar
trake Skrevet 16. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2011 Noen som vet om en ekstern viftekontroller? Tenkte på noe lignende denne: Min lenke Så slipper jeg alle de zalman fan mates overalt... Ønsker i tilfelle å bestille i en norsk nettbutikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå