SKAÐI Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Skal kjøpe meg en SSD disk som windows + BF og MWF skal legges inn på! Trenger ikke mer enn ca 60gig men hva skal jeg vurdere, vil ha det beste! Lenke til kommentar
MrConfusion Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 (endret) Det aller beste er nok Crucial M4 64GB Et alternativ som er like rask er OCZ Agility 3 60GB Begge disse bruker SATA 3, om hovedkortet ditt ikke støtter nyeste SATA vil de fortsatt fungere, men være tregere. EDIT: Du er klar over at SSD ikke gir deg noe bedre ytelse i spill med unntak av lasting av maps inn i minne etc? De eneste spillene SSD kan være digg er spill som Fallout, Oblivion og lignende RPG spill hvor mange forskjellige omeråder hele tiden må lastes inn. I BF/MWF må du uansett vente på den personen med tregest harddisk! =) SSD er mer nyttig til å kjøre OS på. Endret 12. juni 2011 av MrConfusion Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 12. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2011 Jepp, fult klar over det mtp spilling.. Men samboeren min som sitter rett vedsiden av meg med ssd disk laster maps fortere enn meg, det kan vi jo ikke ha noe av! Resterende data er forøvrig -CORSAIR TX 750W, strømforsyning -GIGABYTE GA-P55A-UD3R, hoved-kort -INTEL CORE I5 750, prosessor -CORSAIR 4GB DDR3 XMS3, minne -XFX Radeon HD 5870, skjermkort Var jo ikke noe ille priser på ssd diskene, tydelig at det er ett år siden jeg sist vurderte det! Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Denne her er den aller raskeste SSDen ute på markedet nå. http://www.dustinhome.no/pd_5010589553.aspx?csref=Prisjamforelse_Prisjakt_1275 men ekstremt lang ventetid på den Lenke til kommentar
MrConfusion Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Du vil ikke klare å merke noen forskjell i hastighet på en m4 og en MAX IOPS i vanlig bruk, kun i benchmarks. MAX IOPS kommer heller ikke i 60GB størrelse og er en høyere prisklasse. Så vil anbefale m4 over Vertex 3 MAX IOPS any day. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Om du vil ha den raskeste SSDen på markedet er Vertex 3 240GB raskest av alle SSDer uten RAID. Når det er sagt vil en Agility 3 60GB eller M4 64GB holde i massevis Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 12. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2011 Ja, men 240 gb blir litt drøyt Bør jeg være skeptisk til OCZ disken iom at det er "greenline" greier ? Lenke til kommentar
MrConfusion Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 (endret) Bør jeg være skeptisk til OCZ disken iom at det er "greenline" greier ? Nei, det tror jeg nok ikke du trenger å være skeptisk til. OCZ Agility 3 er en meget god disk, som mange bruker og roser. Jeg holder fingern på m4 av hovedsakelig 3 grunner. For det første er den 100 kroner billigere som faktisk er 10%, (weyhey jeg kan prosentregning!). Den kommer med 4GB ekstra, som faktisk er litt når vi snakker om så små disker. Og sist fordi jeg foretrekker Crucial som merke over OCZ. Dette kommer hovedsakelig fra forrige generasjon av SSD'er (C300 vs Vertex 2) med tanke på alle feilene OCZ hadde og hvor utrolig bra Crucial sine disker var, jeg har ikke sett noe statistikk fra denne generasjonen, men stoler mer på Crucial enn OCZ fortsatt. Med det sagt er de 2 diskene så og si akkurat like bra. Ikke bli lurt av "415MB/95MB/s read/write" på m4 vs "525MBs/475MB/s read/write" på Agility 3, dette er tall som sier lite om den faktiske ytelsen. I alle teset konkurerer de om å være best, og flere reviews putter m4 disken over Agility 3. Med det sagt! Begge disse diskene er utrolig bra i 60GB omerådet, under 1000 kroner for en så bra SSD er som sagt mye bedre enn hva man kan ha fått tidligere, og begge er utrolig gode kjøp! Endret 12. juni 2011 av MrConfusion Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Skal kjøpe meg en SSD disk som windows + BF og MWF skal legges inn på! Trenger ikke mer enn ca 60gig men hva skal jeg vurdere, vil ha det beste! Det beste du får i 60GB klassen (som ikke er kort-basert ihvertfall) er Agility 3. Den er rimelig heftig, og 60GB versjonen er i en overkommelig prisklasse. Større versjoner synes jeg enda er for dyre for å være harddisker... -Stigma Lenke til kommentar
BAT Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 OCZ har også hatt endel problemer med Sandforce 2XXX kontrolleren som sitter i Vertex 3/Agility 3 så jeg ville også gått for en M4. Og som MrConfusion sier så lyver tallene for sekvensiell les/skriv. Disse er målt med komprimerbare data. Hadde det blitt målt med ukomprimerbare data så hadde tallene vært mer lik M4. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 (endret) OCZ har også hatt endel problemer med Sandforce 2XXX kontrolleren som sitter i Vertex 3/Agility 3 så jeg ville også gått for en M4. Og som MrConfusion sier så lyver tallene for sekvensiell les/skriv. Disse er målt med komprimerbare data. Hadde det blitt målt med ukomprimerbare data så hadde tallene vært mer lik M4. Jeg trodde problemene ved sandforce kontrolleren bare gjaldt et veldig liten porsjon av kontrollerene. Det med sekvensiell skriving fr komprimerte data skal jeg lese litt mer om. Det er jo dog verdt å ta med i betraktningen at slik teknologi faktisk er nyttig. Ikke all data er komprimert. Mye av "bulk" data er det, som video og denslags, men flesteparten av de type filer du bruker på en SSD (programfiler og OS) er jo ikke det. Men du har et godt poeng - hvis de tallene kun gjelder for data som er helt optimale for komprimeringsteknologien (som rå tekst f.eks som typisk komprimerer utrolig bra) så er det jo lurt å få med seg i betraktningen. En av de største forskjellene mellom Vertex3/Agility3 og c300/m4 virker å være random les (som c300/m4 er vanvittig god på) og random skriv (som Vertex3/Agility3 er tilsvarende vanvittig god på). Det er ingen av dem som er "dårlige" på noen måte på motstykket sitt dog, men de er definitivt ganske forskjellige tekniske løsninger. Som alltid løsnner det vel seg å lese godt opp på Anandtech før kjøp Her er en test (c300 og Agility3 og Vertex3 er med men ikke m4. M4 ligner litt på C300, med fokus på bedre sekvensiell ytelse i bytte mot litt av maks IOPS som c300 har) http://www.anandtech.com/show/4421/the-2011-midrange-ssd-roundup -Stigma Endret 12. juni 2011 av Stigma Lenke til kommentar
BAT Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Corsair måtte tilbakekalle sine Force 3 120GB pga hw feil og firmwarefeil - Link Ocz har hatt endel firmwareproblemer som har resultert i frys eller BSOD. - Link- Link - Link For OS/programmer/bilder og filmer som ikke er komprimert så gjør Sandforce kontrolleren det veldig bra. Mens når det kommer til komprimerte data så gjør den det helt ok. Er jo tross alt SSD så det går fort uansett. Crucial har med C300 og M4 gjort det veldig bra og spesielt på random les og man kan aldri gå feil ved å velge en av disse. Lenke til kommentar
johome Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 (endret) En av de største forskjellene mellom Vertex3/Agility3 og c300/m4 virker å være random les (som c300/m4 er vanvittig god på) Stor forskjell her ja. C300 gruser alle andre SSD'er på lave QD'er , inkludert m4 : Selv er jeg ikke så sikker på om m4 er så mye bedre enn C300 (totalt sett). Jeg foretrekker ytelse ved lave QD'er (gjerne 2-6) fremfor sekvensiell ytelse. Det er jo bare å sette opp 2 stk C300 i RAID 0 , så har man nok sekvensiell ytelse. Jeg foretrekker også random Read fremfor random Write Et vanlig bruksmønster er jo omtrent 70 - 90 % read. Endret 12. juni 2011 av johome Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 11. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2011 Takk for hjelpen folkens! valget falt på en OCZ Agility 3 60GB. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå