sodaftw Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Jeg skal oppgradere min 3 år gamle pc som jeg bygde fra komplett.no Skal ikke ha no veldig sykt, men vil gjerne ha noe som er stabilt hele tia og kan tåle de fleste spill akkuratt nå spiller jeg bare WOW , L4D2 , Portal og CS source på pc , resten på xbox. Men jeg har da fortsatt DDR2 Motherboard som gjør ramen da litt treigere og trenger raskt pga at jeg produserer musikk (Electro/ House) og driver med graphics design. Det jeg har nå er Hovedkort : MSI MS-7376 Prossesor : AMD Phenom II X3 Grafikk : XFX Nvidia GeForce 9800GTX+ Minne : Kingston 1066Mhz 4x1 Gb Kabinett : Aner ikke, men var en 250mm på siden som har røket så er lite kjøling på den (kun 2 x 120mm igjen) Med 550W corsair strømforsyninng. har også da en 1,5 TB 7200 RPM 6gbps sata 3.0 harddisk Det jeg skal bytte er : Kabinett - Motherboard - Minne - strømforsyning . Resten tar jeg litt senere, men skal nøye meg med dette først ( viktigste for meg nå ) Gi gjerne tips om de andre delene, men vet ikke når jeg kjøper de andre så kan plutselig kommer no bedre så litt unødvendig (men skriv andre ting ved siden av det jeg har spurt om) Det jeg har sett på er : Kabinett : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=494334 Hovedkort : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585672 Minne : 2 (kanskje 3) x http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=605846 Strømforsyning : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=460922 Fungerer dette her ? Kabinettet skal jeg ha uansett, men de andre delene ? har da budsjett på 4-5 lapper. Går også det motherboardet med resten jeg har fra før av ? Hadde vært til STOR hjelp! Lenke til kommentar
Persn Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Jeg ville ha kjøpt kabinett og strømforsyning nå og ventet med resten til senere. Det er ikke noe poeng i å handle hovedkort og RAM som du ikke kommer til å få merkbar ytelsesøkning av, og som attpåtil ikke kommer til å støtte Bulldozer-serien som AMD kommer med ganske snart. Du kan forresten helt sikkert gå ned til en strømforsyning på 650W og spare noen hundrelapper. Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Går an kjøpe HK (AMD 3+) bruke cpu gamle til Bulldozer kommer. og nytt skjermkort og PSU. Når Bulldozer kommer er bare bytte ut cpu Lenke til kommentar
sodaftw Skrevet 12. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2011 Jeg ville ha kjøpt kabinett og strømforsyning nå og ventet med resten til senere. Det er ikke noe poeng i å handle hovedkort og RAM som du ikke kommer til å få merkbar ytelsesøkning av, og som attpåtil ikke kommer til å støtte Bulldozer-serien som AMD kommer med ganske snart. Du kan forresten helt sikkert gå ned til en strømforsyning på 650W og spare noen hundrelapper. Jeg vil ha en på 750W for føler at 650 blir litt lite vis jeg skaffer ett skjermkort som bruker 500W og en prossesor som bruker 125W. Hva er spessielt bulldozer-serien ? Lenke til kommentar
sodaftw Skrevet 12. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2011 Men hva annbefaler dere ? Jeg skal da nå ha 750W PSU og Sniper kabinettet. Men da kjøpe "bulldozer" hovedkort når det kommer ? og så, hvilke ram ? skal vell ha 8 eller 12 Gb pga når jeg driver med Grafisk design så er det flere programmer oppe som tar MYE ram. har bare 4 nå, og jeg sliter. Lenke til kommentar
Persn Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Hva slags skjermkort er det som bruker 500W? Men for all del kjøp en 750W PSU, kan være greit å ha hvis du finner ut en dag at du skal slå til å ha to skjermkort. Bah, det stemmer visst at du kan kjøre Bulldozer-serien på AM3+, isåfall kan du finne ett hovedkort med denne sokkelen. Skal ikke svare på hvor mye RAM du trenger siden det er ett omdiskutert tema og jeg ikke driver med grafisk design selv. Men RAM er blitt så billig så minst 8GB, men jeg vil tro at en god prosessor og skjermkort utgjør mye større forskjell enn minnet. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 OK: Fractal Design R3 er et pent og stille kabinett, kjølemessig er det mer enn godt nok for såpass svak maskinvare du kjører med nå. Gigabyte GA-990FXA-UD3 bruker det siste chipsettet fra AMD og vil ha full støtte for Bulldozer-arkitekturen som kommer i august-september et sted. Strømforsyningsmessig har du fortsatt nok til å kjøre to 9800GTX på en 550W fra Corsair, jeg gjetter på at det er en VX 550W, som er veldig god. Hvis du absolutt må ha en ny en er ikke den du har valgt et dumt valg heller, men du vil ikke merke noen forskjell på dette. Minnemessig burde du kjøpe en eller to pakker med XMS3 1600MHz CL9 avhengig av hvor mye du vil ha. Fra et ytelsesmessig standpunkt er det langt bedre å kjøre to eller fire minnebrikker på AMD-prosessorer enn en eller tre. Det tullet med at nyere prosessorer vil helst kjøre på 1.5V-moduler er rent oppspinn, for Intel er det kun viktig å holde VCCIO maks 0.5V unna DDR3-spenning, ellers er det ingen problemer med å kjøre 1.65V levetidsmessig. Et forslag til er å legge inn en Crucial M4 64GB i maskinen din, du vil få en god forbedring i ytelse med programmer som bruker en scratchdisk med en SSD, og operativsystemet vil være langt mer responsivt. Lenke til kommentar
sodaftw Skrevet 12. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2011 OK: Fractal Design R3 er et pent og stille kabinett, kjølemessig er det mer enn godt nok for såpass svak maskinvare du kjører med nå. Gigabyte GA-990FXA-UD3 bruker det siste chipsettet fra AMD og vil ha full støtte for Bulldozer-arkitekturen som kommer i august-september et sted. Strømforsyningsmessig har du fortsatt nok til å kjøre to 9800GTX på en 550W fra Corsair, jeg gjetter på at det er en VX 550W, som er veldig god. Hvis du absolutt må ha en ny en er ikke den du har valgt et dumt valg heller, men du vil ikke merke noen forskjell på dette. Minnemessig burde du kjøpe en eller to pakker med XMS3 1600MHz CL9 avhengig av hvor mye du vil ha. Fra et ytelsesmessig standpunkt er det langt bedre å kjøre to eller fire minnebrikker på AMD-prosessorer enn en eller tre. Det tullet med at nyere prosessorer vil helst kjøre på 1.5V-moduler er rent oppspinn, for Intel er det kun viktig å holde VCCIO maks 0.5V unna DDR3-spenning, ellers er det ingen problemer med å kjøre 1.65V levetidsmessig. Et forslag til er å legge inn en Crucial M4 64GB i maskinen din, du vil få en god forbedring i ytelse med programmer som bruker en scratchdisk med en SSD, og operativsystemet vil være langt mer responsivt. SSD er noe jeg kommer til å ha, men jeg likte det sniper kabinettet veldig godt utseendemessig og det skal visst være bra ellers også, så skal nok ha det Men det hovedkortet var drit rått! samme pris også så vis den er mer anbefalt enn 890' som jeg fant, så tar jeg nok den istedet! Jeg kjøper Strømforsyningen bare så jeg har watt til fremtidige endringer som kanskje trenger mer kraft, så den er bare en liten ekstra ting, jeg MÅ ikke ha den. Ramen er en annen ting, har lest forskjellige steder og snakket med folk , om at vis du ikke overclocker så merker du ikke no forskjell fra 1333mhz og 1600mhz , er det sant ? Men kan jo egentlig like gjerne kjøpe 1600Mhz er nok en grunn til at de lager det, så er nok bra No tips til Skjermkort i fremtiden ? Lenke til kommentar
sodaftw Skrevet 12. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2011 Hva slags skjermkort er det som bruker 500W? Men for all del kjøp en 750W PSU, kan være greit å ha hvis du finner ut en dag at du skal slå til å ha to skjermkort. Bah, det stemmer visst at du kan kjøre Bulldozer-serien på AM3+, isåfall kan du finne ett hovedkort med denne sokkelen. Skal ikke svare på hvor mye RAM du trenger siden det er ett omdiskutert tema og jeg ikke driver med grafisk design selv. Men RAM er blitt så billig så minst 8GB, men jeg vil tro at en god prosessor og skjermkort utgjør mye større forskjell enn minnet. ops, leste feil , står anbefalt strømforsyning 500W ikke at den bruker det Så bare at det sto det rundt på komplett. 750 PSU er nok bare for fremtidige endringer ja I grafisk design / musikk produsering og film produsering så er minnet GANSKE viktig, de programmene og når du skal rende (produsere / lagre) det du har lagd så tar det mye kraft fra Ram , selvfølgelig også CPU da , men vis du da har for lite Ram så klarer ikke CPU'en å gi så mye kraft programmet trenger, og da kan de kræsje. Men grafisk design tar da ikke like mye ram i det hele tatt som de andre, men siden jeg driver med å produsere musikk så trenger jeg ram for det tar nok så mye. Men takker masse for hjelpen! spurte han under om tips om skjermkort i fremtiden, anbefaler du no ? eller burde jeg vente til jeg faktisk SKAL kjøpe den ? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 OK: Fractal Design R3 er et pent og stille kabinett, kjølemessig er det mer enn godt nok for såpass svak maskinvare du kjører med nå. Gigabyte GA-990FXA-UD3 bruker det siste chipsettet fra AMD og vil ha full støtte for Bulldozer-arkitekturen som kommer i august-september et sted. Strømforsyningsmessig har du fortsatt nok til å kjøre to 9800GTX på en 550W fra Corsair, jeg gjetter på at det er en VX 550W, som er veldig god. Hvis du absolutt må ha en ny en er ikke den du har valgt et dumt valg heller, men du vil ikke merke noen forskjell på dette. Minnemessig burde du kjøpe en eller to pakker med XMS3 1600MHz CL9 avhengig av hvor mye du vil ha. Fra et ytelsesmessig standpunkt er det langt bedre å kjøre to eller fire minnebrikker på AMD-prosessorer enn en eller tre. Det tullet med at nyere prosessorer vil helst kjøre på 1.5V-moduler er rent oppspinn, for Intel er det kun viktig å holde VCCIO maks 0.5V unna DDR3-spenning, ellers er det ingen problemer med å kjøre 1.65V levetidsmessig. Et forslag til er å legge inn en Crucial M4 64GB i maskinen din, du vil få en god forbedring i ytelse med programmer som bruker en scratchdisk med en SSD, og operativsystemet vil være langt mer responsivt. SSD er noe jeg kommer til å ha, men jeg likte det sniper kabinettet veldig godt utseendemessig og det skal visst være bra ellers også, så skal nok ha det Men det hovedkortet var drit rått! samme pris også så vis den er mer anbefalt enn 890' som jeg fant, så tar jeg nok den istedet! Jeg kjøper Strømforsyningen bare så jeg har watt til fremtidige endringer som kanskje trenger mer kraft, så den er bare en liten ekstra ting, jeg MÅ ikke ha den. Ramen er en annen ting, har lest forskjellige steder og snakket med folk , om at vis du ikke overclocker så merker du ikke no forskjell fra 1333mhz og 1600mhz , er det sant ? Men kan jo egentlig like gjerne kjøpe 1600Mhz er nok en grunn til at de lager det, så er nok bra No tips til Skjermkort i fremtiden ? Hovedkortet er bedre enn det 890GX-chipsettet du fant, no question there. Jeg ser fortsatt ikke hvordan du kan klare å bruke over 550W med mindre man kjører MultiGPU-oppsett eller overklokker prosessor + en sulten grafikkprosessor som GTX 580. Å kjøpe noe fordi du kanskje trenger det syns jeg høres veldig dumt ut. Enten kjøper du ny strømforsyning når du vet du trenger det, eller så lar du det være. Det oppsettet du har nå vil såvidt trekke over 300W, du er langt fra grensene nå, og du har masse å gå på, å kjøpe en 750W nå vil ikke svare seg for deg da du bruker penger på strømforsyningen + at strømutgifter går opp fordi strømforsyninger er lite effektive ved lav last. Ingen forskjell merkes nå nei, men prisforskjellen er minimal og neste prosessorarkitektur støtter offisielt opp til 1866 MHz, å gå opp til 1600MHz for noe som gir deg potensielt bedre ytelse høres ikke dumt ut for meg. Lenke til kommentar
sodaftw Skrevet 13. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2011 Men bulldozer er AM3+ socket , det er også det Gigabyte hvoedkortet som han over meg nevnte. Men det jeg HAR nå er AM3 .. funker AM3 i AM3+ ? For vis ikke så er det ingen vits i å kjøpe ett nytt hovedkort FØR bulldozer kommer ut. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 AM3-prosessorer fungerer i AM3+ socket, det er derfor jeg anbefalte det Lenke til kommentar
sodaftw Skrevet 13. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2011 AM3-prosessorer fungerer i AM3+ socket, det er derfor jeg anbefalte det supert! da tror jeg det blir sniper kabinettet, Gigabyte hovedkortet og 8 (12) Gb 1600Mhz Ram. Trenger ikke strømforsyning enda. Tusen takk for hjelpen! Vis dere har noe mer tips på resten av pcen så hadde det vært supert! Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 enten kjører du to minnnebrikker for 8GB eller så kjører du fire for 16GB, å kjøre tre minnebrikker for 12GB vil i de fleste tilfeller senke minneytelsen betraktelig. 1 Lenke til kommentar
sodaftw Skrevet 14. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2011 enten kjører du to minnnebrikker for 8GB eller så kjører du fire for 16GB, å kjøre tre minnebrikker for 12GB vil i de fleste tilfeller senke minneytelsen betraktelig. Da blir det vell 16 da he he Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå