Gå til innhold

Nikon D3100 eller Canon 1100D

Anbefalte innlegg

Ser det er noen tråder som tar opp dette her delvis, men tar sjansen på å lage en likevel. Jeg skal velge ut et speilrefleks kamera i begynner klassen, og så langt ser Canon 1100D og Nikon D3100 ut som de mest aktuelle kameraene i min budsjettklasse. Så, hvilket av disse ville dere valgt? Har lest tester som skryter mye av D3100, men har også hørt mye godt om Canon generelt. Jeg har ikke fått sett på de "live" men har inntrykk av at D3100 er noe større/klumpete. Men, den virker bedre på videoopptak. Noen meninger her? Viktigste er bildekvalitet, brukervennlighet og at det går an "å vokse med", kjøpe greit tilleggsutstyr senere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg oppfatter D3100 som et hakk over 1100D, men begge er bra begynnermodeller. Canon og Nikon har kuttet litt forskjellige finesser i forhold til dyrere modeller så D3100 er bedre på noen områder, 1100D på andre. Men som sagt, totalt sett synes jeg D3100 er den mest interessante modellen av disse.

Lenke til kommentar

Ser det er noen tråder som tar opp dette her delvis, men tar sjansen på å lage en likevel. Jeg skal velge ut et speilrefleks kamera i begynner klassen, og så langt ser Canon 1100D og Nikon D3100 ut som de mest aktuelle kameraene i min budsjettklasse. Så, hvilket av disse ville dere valgt? Har lest tester som skryter mye av D3100, men har også hørt mye godt om Canon generelt. Jeg har ikke fått sett på de "live" men har inntrykk av at D3100 er noe større/klumpete. Men, den virker bedre på videoopptak. Noen meninger her? Viktigste er bildekvalitet, brukervennlighet og at det går an "å vokse med", kjøpe greit tilleggsutstyr senere.

I realiteten er det akkurat motsatt, 1100D er større og mer klumete enn D3100. Sistnevnte har også vesentlig bedre grep med gummibelagte flater, 1100D er direkte glatt å holde.

D3100 kan ta opp 1080p, 1100D bare 720p.

Når det gjelder dine andre kriterier vil jeg regne dem som jevnbyrdige, D3100 har kanskje også et forsprang med tanke på brukervennlighet.

Lenke til kommentar

La merke til at de der (om man går på sammenligning) har valgt å klassifisere 1100D som midlevel, og d3100 som entry level. Noen som vet hva det kan skyldes?

Tror du må ha lest litt feil, begge karakteriseres som entry level. D3100 får også marginalt høyere total (72% mot 69%). Stort sett ligger D3100 et hakk ovet 1100D, men D3100 mangler bracketing og gir ikke autofokus med en del Nikon-linser (neppe noe problem hvis du ikke har noen liggende fra før).

Lenke til kommentar

Mulig jeg er for trøtt nå, men står da Mid Level på 1100D der?

I så fall en feil i metadataene for anmeldelsen 1100D er i den grad Canons innstegskamera. Les 1100D-anmeldelsen: http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1100D/page19.asp

The Canon EOS 1100D is a solid entry-level performer but doesn't offer anything out of the ordinary. The image quality is decent, it's easy to use and beginners will find their way around the user interface pretty quickly. However, as usual it is worth having a closer look at other options in the market as well.

Lenke til kommentar

Ok takk igjen alle sammen, ser ut til at Nikon kanskje er det beste valget da. Jeg har sett flere tester hvor den har blitt sammenlignet med 550D og gjort det greit og. Der ble ekstern mic ingang på 550 nevnt som en fordel, men det har jo ikke 1100D. Så vil nok sannsynligvis gå for Nikon da. :)

Lenke til kommentar
Der ble ekstern mic ingang på 550 nevnt som en fordel, men det har jo ikke 1100D. Så vil nok sannsynligvis gå for Nikon da. :)

Nei, det har ikke Canon 1100D. Eller for den del Nikon D3100.

Vil sterkt anbefale å gå opp et hakk, til 550D/600D eller D5100 hvis video er viktig og økonomien tillater det. Kjøp gjerne brukt.

Og dra og klå, og se hva du liker.

Lenke til kommentar
Der ble ekstern mic ingang på 550 nevnt som en fordel, men det har jo ikke 1100D. Så vil nok sannsynligvis gå for Nikon da. :)

Nei, det har ikke Canon 1100D. Eller for den del Nikon D3100.

Vil sterkt anbefale å gå opp et hakk, til 550D/600D eller D5100 hvis video er viktig og økonomien tillater det. Kjøp gjerne brukt.

Og dra og klå, og se hva du liker.

Ja var det jeg mente, ble nevnt som en fordel hos 550D, som D3100

ikke har. Video var ikke egentlig høyt på lista, men har blitt veldig overrasket over kvaliteten det er mulig å få med feks 550D. Fristelsen for å gå opp her helt klart der, men jeg tror ikke det er mulig nå. Men ser som sagt helt klart begrunnelsen for å eventuelt ha gjort det. Samtidig er det dette med at man skal kjøpe en del ekstra utstyr til det her også...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...