mesha Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Slik som topic sier; Er husnøkler magnetiske? På forhånd takk:) Skulle gjerne testet selv men har verken husnøkkel eller magnet atm! Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Mine er ikke det i hvert fall... Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Kommer vel an på hva nøkkelen er laget av? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Mange nøkler er laget av aluminium, så de er ikke magnetiske - men nøkkelringer er ofte magnetiske. Bruker selv en magnetisk kniv-list som "nøkkel-henge-fra-seg-sted" - så slipper vi (vanligvis) å fly leiligheten rundt etter nøkkelen når man prøver å rekke tbanen... Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Det spørs på hva man definerer som magnetisk. I mine øyne så er et objekt magnetisk dersom det responderer på en påvirkning fra et magnetisk felt. Dette gjør aluminiumsnøkler, men denne responsen er ikke tilstrekkelig (2.2 · 10−10 m3 · mol−1 - molar magnetisk susceptibilitet) til at man kan henge nøklene fra seg (som kyrsjo skriver). Jern har en molar magnetisk susceptibilitet på 0,3 m3 · mol−1 (som er sånn ca en milliard ganger høyere enn den til aluminium). PS: Det er sikkert noen konverteringer som har gått ad undas, men poenget er vel uansett det samme. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Geez, hvorfor gjøre det vanskeligere enn det er? Noen nøkler er magnetiske, andre ikke. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Det spørs på hva man definerer som magnetisk. Alle materialer gir jo i utgangspunktet en eller annen magnetisk respons. Jeg vil vel anta at de fleste som sier «magnetisk» tenker på ferromagnetisme (så som i jern, kobolt og nikkel) - det er vel stort sett bare da at susceptibiliteten får så høye verdier at det kan merkes i dagliglivet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå