Eloquent Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 (endret) Hei, jeg fikk på torsdag vite at jeg har kommet opp i matematikk R2 muntlig, som var det siste jeg ville bli trekt opp i siden jeg ikke har gjort en spesielt god innsats i år. Temaet mitt er "Årstidsvariasjoner" og jeg skal flette inn følgende kompetansemål: - omforme trigonometriske uttrykk av typen a sin kx + b cos kx, og bruke dem til å modellere periodiske fenomener - formulere en matematisk modell ved hjelp av sentrale funksjoner på grunnlag av observerte data, bearbeide modellen og drøfte resultat og framgangsmåte - derivere sentrale funksjoner og bruke førstederiverte og andrederiverte til å drøfte slike funksjoner - forenkle og løse lineære og kvadratiske likninger i trigonometriske uttrykk ved å bruke sammenhenger mellom de trigonometriske funksjonene Jeg for min del har veldig liten anelse om hvordan jeg skal flette inn gitte kompetansemål i årstidsvariasjoner. Har ærlig talt ingen aning, noe som gjør meg fryktelig nervøs da muntligeksamenen min er om bare 3 dager. Setter umåtelig stor pris på all hjelp jeg kan få! Takk på forhånd. Endret 12. juni 2011 av Eloquent Lenke til kommentar
Eloquent Skrevet 12. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2011 Bump! Trenger hjelp! Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 - omforme trigonometriske uttrykk av typen a sin kx + b cos kx, og bruke dem til å modellere periodiske fenomener Bruk en sinus- og cosinus-funksjon som du gjør om til sin-funksjon. - derivere sentrale funksjoner og bruke førstederiverte og andrederiverte til å drøfte slike funksjoner Finne toppunkter og bunnpunkter? Årstidsvariasjoner kan for eksempel handle om forskjell i temperatur til forskjellige tidspunkt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå