Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte-eksamen VG3 (R2)

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg fikk på torsdag vite at jeg har kommet opp i matematikk R2 muntlig, som var det siste jeg ville bli trekt opp i siden jeg ikke har gjort en spesielt god innsats i år.

Temaet mitt er "Årstidsvariasjoner" og jeg skal flette inn følgende kompetansemål:

- omforme trigonometriske uttrykk av typen a sin kx + b cos kx, og bruke dem til å modellere periodiske fenomener

- formulere en matematisk modell ved hjelp av sentrale funksjoner på grunnlag av observerte data, bearbeide modellen og drøfte resultat og framgangsmåte

- derivere sentrale funksjoner og bruke førstederiverte og andrederiverte til å drøfte slike funksjoner

- forenkle og løse lineære og kvadratiske likninger i trigonometriske uttrykk ved å bruke sammenhenger mellom de trigonometriske funksjonene

Jeg for min del har veldig liten anelse om hvordan jeg skal flette inn gitte kompetansemål i årstidsvariasjoner. Har ærlig talt ingen aning, noe som gjør meg fryktelig nervøs da muntligeksamenen min er om bare 3 dager.

Setter umåtelig stor pris på all hjelp jeg kan få!

Takk på forhånd.

Endret av Eloquent
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- omforme trigonometriske uttrykk av typen a sin kx + b cos kx, og bruke dem til å modellere periodiske fenomener

Bruk en sinus- og cosinus-funksjon som du gjør om til sin-funksjon.

- derivere sentrale funksjoner og bruke førstederiverte og andrederiverte til å drøfte slike funksjoner

Finne toppunkter og bunnpunkter?

Årstidsvariasjoner kan for eksempel handle om forskjell i temperatur til forskjellige tidspunkt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...