RaWTass Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 (endret) Hei, Har hatt et problem med en selvbygget maskin en stund nå, men innnser at det er på tide å debugge nå ettersom det går meg på nervene Problemet kan best beskrives på denne måten: Etter noen dagers (3-5 f.eks) uptime kan jeg begynne å oppleve sounds stutters når jeg spiller mp3 filer. Spill kræsjer med feilmeldinger når jeg avslutter dem random firefox 4 kræsjer osv. helt inntil jeg til slutt får at video driver has failed eller bare en blue screen. Systemspecs er vedlagt som html fil. Kan også legge til at jeg har corsair GX 750 strømforsyning og win7 x64. For øyeblikket kjører jeg systemet mitt med 2 stk rambrikker i dual slot conifg. (totalt 4gb ram). Inntil nå har systemet mitt kjørt knirkefritt, selv med konstant load på 100% med prime95 benchmarking. Endringen jeg har gjort siden sist var å fjerne 2 stk rambrikker som stod i den andre dualslott konfigurasjonen. Har tidligere kjørt memtests osv. med alle 8 gb i 2 stk dual konfig uten problemer, men jeg mistenker likevel at det har noe med ram å gjøre her. Når jeg kjørte med 4 brikker i 2 par med dualslots kjørte jeg med rambrikkene 2stk 2gb PC3 10666 og 2 stk 2 gb PC3 12800 (kjører kun med sistnevnte nå). Skal prøve å kjøre systemet videre i noen dager og krysser fingrene for at det fremedeles holder seg stabilt. I så fall vil jeg ta ut settet jeg nå kjører meg for å sette inn det andre og kjøre det alene. Noen som kan forklare meg hvorfor å fjerne det ene settet med rambrikker (muligens) skulle være årsaken? Systemspecs: http://www.2shared.com/document/zyYmuW_e/MARTIN-PC.html Endret 12. juni 2011 av RaWTass Lenke til kommentar
RaWTass Skrevet 18. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2011 Virker som maskinen kjører stabilt på 4gb ram i kun ett sett av slottene. Ingen som har en teori rundt dette? Har kjørt memtest med minne i alle 4 slottene før uten problemer. Lenke til kommentar
Brede_Skapstroppen Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 Det kan jo være så enkelt som at en av brikkene har hatt en liten svakhet, og at det har tatt litt tid for denne å svikte skikkelig - strøm og varme sliter selv uten bevegelige deler. Vet ikke om romtemperaturen der maskinen står har endret seg i det siste, men overgangen vinter-vår-sommer er ofte en kjip tid for selvbygg hvor temperatur er et problem. (snakker av erfaring ) Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 (endret) Når jeg kjørte med 4 brikker i 2 par med dualslots kjørte jeg med rambrikkene 2stk 2gb PC3 10666 og 2 stk 2 gb PC3 12800 (kjører kun med sistnevnte nå). Leser det slik at du har to ulike par minne moduler. Ulike memory moduler på samme minnekontroller i dual channel oppsett er og forblir en utfordring til tider . Virker som intel brikkesett/cpu er mere vriene enn f.eks AMD. Dette gjør seg gjeldende også på servere 'spesielt'. Symptomene du ser som at etter noen dager med PC konstant 'on' er sannsynligvis at på dette tidspunktet har operativsystemet begynt å ta i bruk minne modulene fra 4-8GB for programmer og services. Og det er modulene dine i det høyeste adresserings området som fusker med oppsettet ditt. Minne har flere settings enn kun cas-rcd-trp-tras som er det vanlige å oppgi i spec ( eks. 9-9-9-24). Et hovedkort e.l cpu memory controller kan ikke sette hoved timings eller de undeliggende timings 'ulikt' for minne i andre slots/channels. Det som leses av i SPD eller XMP for modulen i DIMM1 slo blir gjeldende for alle modulene. Anbefaler at du tar ut en komplett SPD/XMP dump av de ulike minnetypene og sammenlikner de. Endret 18. juni 2011 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå