Gå til innhold

Fjernoppklaringssoldat i etterretningsbataljonen. Info?

Eloquent

Anbefalte innlegg

Hei,

fikk for litt siden en innkalling til etterretningstjenesten som fjernoppklaringssoldat. Det var minimalt med info å få fra brosjyra som fulgte med, så jeg er litt nysgjerrig på hva førstegangstjenesten som fjernoppklaringssoldat går ut på. Om noen har erfaring med denne tjenesten, hadde det vært supert å få høre noen ord om hvordan det er etc. Jeg er klar over de fysiske kravene, men jeg trener stortsett hver dag, så forhåpentligvis passerer jeg de fysiske testene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

fikk for litt siden en innkalling til etterretningstjenesten som fjernoppklaringssoldat. Det var minimalt med info å få fra brosjyra som fulgte med, så jeg er litt nysgjerrig på hva førstegangstjenesten som fjernoppklaringssoldat går ut på. Om noen har erfaring med denne tjenesten, hadde det vært supert å få høre noen ord om hvordan det er etc. Jeg er klar over de fysiske kravene, men jeg trener stortsett hver dag, så forhåpentligvis passerer jeg de fysiske testene.

Livet som fjernoppklaringssoldat kan best beskrives som et liv som James Bond, her får du fly rundt i hele verden, drikke fine drinker og god Champagne, kjøre Aston Martin, ligge med de beste damene og drepe de tøffeste skurkene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synes ikke det står veldig utfyllende om hva det går ut på. Greit nok at fjernoppklaringseskadronen samler informasjon om fienden/målet til større militære operasjoner, men hva vil det si? Hvordan får vi tak i denne informasjonen? Er det inndelte underkategorier til fjernoppklaringseskadronen? Ser for meg at mye informasjon blir samlet via overvåkning, altså teknisk spionasje, eventuelt hacking(?) Vet så alt for lite om dette, til tross for at jeg har umåtelig lyst å bestå opptaket og komme meg inn.

Hadde også satt stor pris på om noen med erfaring kunne fortalt meg om hvordan det er å være der og hvorvidt utsendelse til utlandet er mulig. Har hørt og lest flere steder at å bli sendt til utlandet hører med.

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Fjernesk er enkelt og greit en feltetterretningsgruppe i Ebn. Hovedmålet deres er å samle inn informasjon om fienden. Dette kan være mye forskjellig. Hvordan de samler inn informasjon er konfidensiell informasjon som er unndratt offentligheten, naturlig nok. Men joda, de går. Og de går langt. Det er først i år at Fjernesk blir åpnet for vernepliktige soldater, da det til nå har vært en profesjonell avdeling bestående av vervet personell.

Lenke til kommentar

Det er først i år at Fjernesk blir åpnet for vernepliktige soldater, da det til nå har vært en profesjonell avdeling bestående av vervet personell.

Litt feil der, da jeg var i Ebn under førstegangstjenesten i 04 eller noe slikt så hadde dem noen hundre vernepliktige i opptaket. Husker ikke hvor mange som kom igjennom, men det var en liten del bare.

Hvis du synes det er morsomt å gå hele dagen, flere uker i strekk, med en jævlig svær sekk på ryggen, så er det absolutt noe for deg.

Jeg er ikke noe spreking, og syntes det bare virket som hat hele greia, ble plassert bak rattet i en scania i stedet :)

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Noen av de som har møtt på opptak som kan forklare litt hva som foregår der og hvor strenge de er på å klare minstekravene? Er man i tillegg nødt å betale flybillett dit selv og vil denne bli lagt ut for av forsvaret uavhengig av hvordan inntaket går?

Lenke til kommentar

Klart, det jeg mener. Men følte jeg måtte presiserer at Fjernesk ikke er i E-tjenesten. Da dette fremgår av både overskrift og førstepost. Kanskje trådstarter kunne endret dette, så det ble riktig? Er jo litt misvisende.

Lenke til kommentar

Ved bare å ha kastet et blikk på tittelen, uten å ha lest innleggene over, så kan jeg meddele at Fjernoppklaringseksadronen er en eskadron i Etterretningsbataljonen på Setermoen, ikke en del av E-tjenesten.

Lenke til kommentar

Hei,

Livet som fjernoppklaringssoldat kan best beskrives som et liv som James Bond, her får du fly rundt i hele verden, drikke fine drinker og god Champagne, kjøre Aston Martin, ligge med de beste damene og drepe de tøffeste skurkene.

Tøft! Høres ut som noe for meg! Men hvem er tøffest av fjernesk soldater og fsk ninjaer? Hvem kan shote flest drinker på et minutt? Blir man opplært på jagerfly som fjernsk soldat? Kan jeg samtidig være minigun mann?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hei,

Tøft! Høres ut som noe for meg! Men hvem er tøffest av fjernesk soldater og fsk ninjaer? Hvem kan shote flest drinker på et minutt? Blir man opplært på jagerfly som

fjernsk soldat? Kan jeg samtidig være minigun mann?

null jagerfly hvertfall!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...