flisaaa Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Ok, jeg vet sikkert mange er lei sånne spørsmål relatert til eksamen. Men jeg kunne virkelig ikke dy meg, for jeg kom opp i norsk hvor jeg også har den verste læreren. emnet er det moderne prosjekt og forklare moderniteten gjennom et utvalg tekster (3 stk). Forklare moderniteten?? vil det si, som f.eks i karens jul at hun selv bestemmer å bo i skuret, som er et tegn på selvstendighet og et mer friere individ? har søkt masse på google og folk har løst oppgavene på så sykt forskjellige måter, så nå vet jeg egentlig ikke hvordan jeg skal løse den. Det eneste jeg lurer på, er om jeg er på rett spor? Hadde vært allllright med svar Lenke til kommentar
Kristinas Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Karens Jul er vel skrevet av Amalie Skram - som var en naturalistisk forfatter. Naturalismen, realismen og modernisme eller alle modernistiske tekster - men på forskjellige måter. Det moderne prosjekt er ikke det samme som modernismen. Naturalismen er pessimistisk, realismen er optimistisk og modernismen vender seg "inn mot" mennesket ettersom virkeligheten ble for kaotisk. Det moderne prosjekt er optimistisk. Jeg pleier alltid å si at det moderne prosjektet har tre F-er: frihet, fremskritt og fornuft. Pleier også å legge til Kants kategoriske imperativ. Det er bare å søke rundt, og så finner du bedre forklaringer på alt sammen. Står virkelig også mye i boken. Det moderne prosjekt har røtter på 1500-tallet, men vi finner mye av det på 1700-tallet. (Selv om det fortsatt er aktuelt den dag i dag.) Ludvig Holbergs Niels Klims Underjordiske Reise er et greit eksempel på en tekst som passer godt med det moderne prosjekt, ellers bør du se på andre tekster fra 1800-tallet. Jeg synes ikke Karens Jul passer i det moderne prosjekt. Naturalismen sier at livet er som en skinnegang, og at alt avhenger av arv. Det er heller ikke noen tro på at man kan komme seg ut av denne "onde sirkelen." Altså: ikke tro på fremskritt, ikke tro på frihet. Ikke akkurat det moderne prosjekt, nei. Jeg skal selv ha eksamen i norsk muntlig på onsdag... ser ut som om jeg har fått et mye større tema enn ditt. Se leselisten din etter andre tekster som passer til det du skal snakke om. Sjekk også kompetansemålene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå