-Léon- Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 (endret) MPX - Handleliste Hvor lenge vil denne pcen var, mtp på ytelsen den vil gi og lignende. Hvordan tror dere at pcen vil dra WoW/Rift/Starcraft2/Witcher 1 og 2/Battlefield 3 osv. Tenkte å ha mer eller mindre kun programmvarer og windows 7 på SSD disken og alt annet på SATA disken. Kom gjerne med anbefalinger, men har ikke så veldig lyst å bruke noe mer enn 12-13 000,- Tok utgangspunkt ifra http://www.hardware.no/artikler/spilleren/78531 Endret 12. juni 2011 av -Léon- Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Det er ingenting denne ikke vil dra flott. Å gå noe høyere på hardware betyr at du beveger deg inn i en prisklasse i så fall der du får veldig lite ekstra i ytelse pr. krone du legger inn i det. Oppsettet er ganske identisk til det jeg selv ville satt opp pr. dags dato - ihvertfall i forhold til kjernekomponentene. mye av de andre tingene er litt smak og behag ofte. Den eneste kommentaren jeg har er at kanskje SSD valget er verdt å revurdere. Jeg ville enten gått for en OCZ Agility 3 60GB versjon som koster mindre og har langt mer ytelse (mindre plass, men fremdeles rikelig om du skal bruke den primært til OSet). Evt. Vertex 3 eller Agility 3 120GB versjon om du føler du trenger så mye plass. De er ikke mer enn et par hundre over den du har på listen nå, men de er over dobbelt så raske sekvensiellt, og bedre på random og IOPS. 60GB versjonen har mye av den samme ytelsen som de større versjonene (litt redusert, men fremdeles meget bra). Den du har på listen er gjerne ikke så dårlig valg om du prioriterer god pris pr. GB, men for pris/ytelse blir den slått ganske kraftig av disse jeg nevner. Resten er det ingenting særlig nevneverdig i mine øyne - når du først skal bruke såpass mye penger på det. -Stigma Lenke til kommentar
Daysleeper Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 (endret) Det her er ikke en "allright" gaming-rigg. Den er mye bedre enn som så Solide valg uten å sløse over hele linja. Har ikke det beste forholdet til Chieftec PSU'er, men den vil sikkert gjøre jobben. Du vil nok kjøre alle nevnte spill knirkefritt på Ultra - med unntak av BF3 samt ubersampling i TW2. Vil tro et 580 klarer High greit i BF3, selv om det selvsagt kun blir spekulasjon fra min side. I verste fall kan du alltids slenge på et til 580 når den tiden kommer - men dette vil igjen kreve en heftigere PSU. Ha det i tankene om du vurderer fremtidig SLI. Endret 12. juni 2011 av Daysleeper Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Det her er ikke en "allright" gaming-rigg. Den er mye bedre enn som så Solide valg uten å sløse over hele linja. Har ikke det beste forholdet til Chieftec PSU'er, men den vil sikkert gjøre jobben. Du vil nok kjøre alle nevnte spill knirkefritt på Ultra - med unntak av BF3 samt ubersampling i TW2. Vil tro et 580 klarer High greit i BF3, selv om det selvsagt kun blir spekulasjon fra min side. I verste fall kan du alltids slenge på et til 580 når den tiden kommer - men dette vil igjen kreve en heftigere PSU. Ha det i tankene om du vurderer fremtidig SLI. Ja, enig. Det er fullt mulig at uberkrevende spill som Battlefield 3 (eller Metro eller Crysis som gode gamle eksempel) ikke vil kunne kjøre med absolutt alt på maks med en fin framerate selv på et såpass heftig system. Dette er dog ikke det man må sikte mot. Uansett hardwareoppsett så vil det alltid være noen ting som tar så latterlig mye hardwarekraft at man ikke egentlig kan forvente å kjøre det glatt. De aller høyeste instillingene for Metro og Crysis og denslags er met ment som en demo av hva hva spillmotoren kan gjøre (og for promosjonsmateriale) enn det er ment som spillbre instillinger. Som regel er det liten praksis forskjell mellom high og extreme settings uansett på slike spill. Med en 2500K og en GTX580 kan jeg ivhertfall si at du vil være så godt rustet som du rimelig kan være for BF3, og vil sansynligvis kunne kjøre det snadderfint med alt på high. Det kan være de også tilbyr slike ekstreme-instillinger, men som regel lager "high" instilillinger til å kjøre bra på typiske high-end gaming maskiner - og det er jo nettop det du har i dette tilfellet. Du er nok rimelig garantert en god opplevelse i BF3 vil jeg si - selv om vi ikke enda vet hvilke systemkrav det spillet egentlig har enda. Det ville være en dårlig strategi å lage et spill der kun overkill maskiner med SIoppsett av high-end kort kunne kjøre det på high - de hadde fått masse flak fra communitiet på det selv om det evt. bare var snakk om navngivningen på instillingene. Folk har forventninger på slikt tross alt. -Stigma Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Synes det er et godt og balansert valg av komponenter. Er litt uenig med Stigma i at 60GB SSD er nok. Jeg reinstallerte Win7 for en uke siden og er alt opp i 50GB på disk. Skal man fylle på litt mer og i tillegg gjøre ting som å redigere video e.l. på SSD, så er det kjekt med mye plass. Selv har jeg 120GB SSD nå, som gir rikelig med spillerom, mens før brukte jeg en 80GB som holdt om jeg ryddet innimellom ^ ^ Man kunne forsåvidt ha greid seg med langt mindre systemdisk om man knep inn overalt, men du verden så fint det er å bare kline alt inn på en disk. Har selvsagt X-antall TB snurredisker til lagring av multimedia i tillegg. Så litt på valg av CPU, og i følge Tom's Hardware så er det et godt valg trådstarter har gjort: http://www.tomshardware.com/reviews/best-gaming-cpu,2951-4.html Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Helt fin rig. Den der vil dra hva som helst. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Synes det er et godt og balansert valg av komponenter. Er litt uenig med Stigma i at 60GB SSD er nok. Jeg reinstallerte Win7 for en uke siden og er alt opp i 50GB på disk. Skal man fylle på litt mer og i tillegg gjøre ting som å redigere video e.l. på SSD, så er det kjekt med mye plass. Selv har jeg 120GB SSD nå, som gir rikelig med spillerom, mens før brukte jeg en 80GB som holdt om jeg ryddet innimellom ^ ^ Man kunne forsåvidt ha greid seg med langt mindre systemdisk om man knep inn overalt, men du verden så fint det er å bare kline alt inn på en disk. Har selvsagt X-antall TB snurredisker til lagring av multimedia i tillegg. Så litt på valg av CPU, og i følge Tom's Hardware så er det et godt valg trådstarter har gjort: http://www.tomshardware.com/reviews/best-gaming-cpu,2951-4.html Tipper du da installerer office og alle sånne andre programmer til default posisjon på C: Hvis du gjør det så er jeg enig at det fort kan bli litt i minste laget, men slike ting trenger egentlig ikke å ligge på SSD synes jeg, og det er fungerer naturligvis helt flott å installere slike store ting på en større snurredisk som du har som sekundær (hvilket du nesten bør ha uansett for å ha god plass uansett SSD størrelse). Men det er fint at du kommer med erfaringen din på det - don't misunderstand -Stigma Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Tips for 60GB SSD: Pagefile på HDD, denne er stort sett avhengig av god sekvensiell ytelse og vil ikke få stor forbedring på SSD. Her får vi minimum 6GB Skru av dvalemodus/hibernation, dette kan ta en del GB avhengig av hvor mye minne du har. Skrur du av dette vil du frigi minst 3GB. Flytt brukermappene over til HDD, dette hjelper godt om du kjører en del spill med modder som ligger i dokumentmappen. Da kutter du plutselig 10GB fort og enkelt uten å kompromissere ytelse på noe merkbart vis. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Tips for 60GB SSD: Pagefile på HDD, denne er stort sett avhengig av god sekvensiell ytelse og vil ikke få stor forbedring på SSD. Her får vi minimum 6GB Skru av dvalemodus/hibernation, dette kan ta en del GB avhengig av hvor mye minne du har. Skrur du av dette vil du frigi minst 3GB. Flytt brukermappene over til HDD, dette hjelper godt om du kjører en del spill med modder som ligger i dokumentmappen. Da kutter du plutselig 10GB fort og enkelt uten å kompromissere ytelse på noe merkbart vis. Du kan vel bare flytte hibernate filen også. Denne skrives jo uansett til harddisken som en eneste stor fil - og vil dermed yte optimalt på en gammel type snurredisk og dermed være rimelig rask selv på snurredisk. Pagefilen vet jeg ikke nok detaljer om hvordan fungerer i forhold til dette - så jeg vet ikke om du evt. må vente på at pagefilen blir skrevet før programmer som refererer til den bli eksekvert eller ikke. Hvis de gjør det (det vet jeg som sagt ikke) så kan det evt. påvirke ytelsen litt negativt. Det er dog nok plass til pagefilen på en 60GB disk, ihvertfall om du installerer sånne store monsterprogrammer som Office og denslags på sekundær disk og også reallokerer hibernation filen. ekstra tips: Det er også fullt mulig å reallokere alle "bibliotek" folderene dine, slik som mine dokumenter, mine bilder, min musikk og downloads. Spesiellt downloads og mine dokumenter spiser jo ofte opp en god del plass, og trenger skjeldent SSD ytelse, så dette er ikke dumt å gjøre. Det er bare å endre under properties. -Stigma Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 12. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2011 Tusen takk for feedbacken. Da er det bare å vente til lønningen kommer inn på kontoen :-) Jeg tenkte litt på å gå ned til 60-80 GB SSD men synes at litt ekstra plass er bra og har sett at Windows 7 tar litt plass. Vil ha litt pusterom og ikke tenke så fryktelig mye på hva jeg installerer på primær disken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå