Gå til innhold

Barn og ungdomsarbeid

Bovers

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! :)

Har bare lyst til å starte tråden med å fortelle at jeg prøver å finne ut hva yrke jeg skal velge i fremtiden. Håper denne tråden kan hjelpe meg med å bli enda mer sikker på valget og at jeg får besvart spørsmål jeg lurer på.

Den dag i dag er jeg en 18 år gammel kar som nylig har fullført 1 året på Helse og Sosial etter 1 år pause fra skolen i år 2009. Jeg vuderte først og kanskje bli Sosinom men da jobber man med så mange grupper: Barn, eldre, voksne, innvandrere, rusmisbrukere etc.

Etter å ha tenkt en stund fant jeg ut at jeg heler vil spesialere meg i et område.

Jeg har søkt på vg2 barn og ungdomsarbeider til neste skoleår, og det er ingen tvil om at jeg har søkt på riktig linje.

Jeg vil rett og slett jobbe innen barne- og ungdomspsykiatrien. Har alltid intressert meg i dette. Etter jeg har lest litt om forskjellige yrker innen barn og ungdom så synes jeg at en jobb innen barnevernet høres meget givende og spenndene ut. Jeg har lyst å jobbe tett innen barn og unge og skape tillit. Gjør dagen bedre for utsatte barn som har vært uheldige med omsorgen eller levekårene de har. Hvis jeg bestemmer meg for å igjennomføre dette må jeg bli barnevernspedagog. Jeg lurer på er det noen barnevernspedagoger eller noen ute her på forumet som har vært i yrket som kan besvare på spørsmål?

Jeg lurer på hvordan er en vanlig arbeidsdag? Er det slik man reiser hjem til barnet og snakker med dem? Finner man på aktiviter med dem for å bli kjent og for og så skape tillit? Eller er det bare et vanlig møte der man sitter i et rom og snakker i et kvarter før man må videre til neste "klient"? Er det slik eldreomsorgen er i dag, at det ikke er tid til prat men bare det mest grunnleggende arbeidet blir utført? Jeg vil bare ha et klarere bilde på hvordan arbeidsdagen er og hva som blir gjort utover dagen.

Endret av DrunkRattleHead
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ditt ønske er oppfylt! :)

Hvis målet ditt er å bli barnevernspedagog, vil jeg anbefale deg å søke enten vernepleie eller pedagogikk grunnfag på høgskolen. Pedagogikk er veldig allsidig, og er det mennesker du primært ønsker å jobbe med, er det ingen tvil om at en bachelor i pedagogikk danner et godt grunnlag for jobb innen ditt ønsket felt. Bachelor i vernepleie ville vært midt i blinken for deg. For å få innpass i disse nevnte studiene, må du ha generell studiekompetanse.

Jeg studerer selv grunnfag pedagogikk og trives med det. En slik utdannelse kvalifiserer først og fremst i undervisning på høgskolen i faget pedagogikk, pedagogisk forskning og lærerutdanning. Fagpedagogen skiller seg fra andre pedagoger - læreren, førskolelæreren og andre pedagoger som kan undervise på barnehagen og grunnskolen. Med grunnfag pedagogikk kan en også arbeide innen helse og omsorg i form av miljøarbeider eller barnevernspedagog (er dog ikke helt sikker på dette.)

Mulighetene er mange innen dette feltet - og du som er mann har en fordel. :)

Lenke til kommentar

Hvis målet ditt er å bli barnevernspedagog, vil jeg anbefale deg å søke enten vernepleie eller pedagogikk grunnfag på høgskolen.

Onyx: Barnevernspedagogikk er en utdanning i seg selv.

Med grunnfag pedagogikk kan en også arbeide innen helse og omsorg i form av miljøarbeider eller barnevernspedagog (er dog ikke helt sikker på dette.)

Nei. Man blir ikke barnevernspedagog av å ta grunnfag pedagogikk. Mulig man kan jobbe med liknende problemstillinger, men man får ikke jobb som barnevernspedagog. For å bli det må man studere barnevernspedagogikk. Grunnfag (du mener kanskje årsstudium, det er ingenting som heter grunnfag lenger) kan heller ikke sammenliknes med en fullverdig bachelorgrad som barnevernspedagogutdanningen er.

----------------------------------------------------------------------------------------

Og til trådstarter, her er noen relevante lenker:

Jobbfeber.no

Utdanning.no

HiOs sider

HiSTs sider

Intervju med en barnevernspedagog

Eksempel på stillingsannonse 1

Eksempel på stillingsannonse 2

Eksempel på stillingsannonse 3

Du kan med andre ord jobbe med veldig mye forskjellig. Hva du gjør i jobben avhenger av hvilken stilling du har. Du kan jobbe på kontor, i skole, i psykiatrien, i barnevernsinstitusjon, på ungdomsklubb osv.

Endret av 1503
Lenke til kommentar

Jeg stusset litt på det med jeg måtte søke vernepleie eller grunnfag i pedagogikk, for jeg hadde fått samme informasjon som "1503" kom med. Barnevernspedagogikk er en utdanning i seg selv. Jeg takker for linkene du har kommet meg og jeg skal definitivt sjekke dem alle og finne informasjon om yrket.

Hvis noen andre føler for å komme med noen innspill eller linker så fyr løs! Jeg er ikke klar for å "løse" tråden helt enda. :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...