Gå til innhold

Har jeg fått i meg mye mat i dag?

Anbefalte innlegg

Hei!

I dag (i går, vel og merke) stod jeg opp klokken 11:00, og spiste ikke "frokost" før 16:45. Da spiste jeg ca. 130 g laksefilet med erter, gulrøtter, brokkoli og blomkål ved siden av. Etter én time, tok jeg meg en rask joggetur på 15 min.

Spiste 3-4 håndfulle med erter, og litt gulrøtter.

Rundt klokken 21:30, spiste jeg 2-3 røke laksbiter med litt sennep på. Én halvtime etter, spiste jeg igjen 3-4 håndfulle med erter, 2 teskjeer med tyttebærsyltetøy, og én halv teskje med honning.

Hilsen den mystiske jenta...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

I dag (i går, vel og merke) stod jeg opp klokken 11:00, og spiste ikke "frokost" før 16:45. Da spiste jeg ca. 130 g laksefilet med erter, gulrøtter, brokkoli og blomkål ved siden av. Etter én time, tok jeg meg en rask joggetur på 15 min.

Rundt klokken 21:30, spiste jeg 2-3 røke laksbiter med litt sennep på. Én halvtime etter, spiste jeg igjen 3-4 håndfulle med erter, 2 teskjeer med tyttebærsyltetøy, og én halv teskje med honning.

Det avhenger av din vekt. Men jeg som veier 71 kg vil anse din sammenlagte dagsinntakt som for lite.

Lenke til kommentar

Føler du deg mett? :dontgetit:

Høres ut som om du får i deg for lite, men er litt vanskelig å si da slik varierer mye fra person til person. Slik det fremstilles her, høres det ut som om du lever på litt erter og gulrot. Er det slik hver dag?

Lenke til kommentar

Føler du deg mett? :dontgetit:

Høres ut som om du får i deg for lite, men er litt vanskelig å si da slik varierer mye fra person til person. Slik det fremstilles her, høres det ut som om du lever på litt erter og gulrot. Er det slik hver dag?

Nja, jeg blir jo ganske sulten på kvelden, og da ender det opp med at jeg spiser erter og den slags. Er kanskje ikke slik hver dag, men har gått utrolig mye i fisk og grønnsaker, og uregelmessige måltider...

Lenke til kommentar

Det avhenger av din vekt. Men jeg som veier 71 kg vil anse din sammenlagte dagsinntakt som for lite.

Jeg er 157-159 cm og veier mellom 46 og 48 kg.

Ja, dagsinntaket ditt er litt for lite. Grønsaker har svært lite kalorier, men at du spiste laksefile veier det litt opp. Kanskje drikke to-tre glass melk?

Lenke til kommentar

Syltetøy og honning har også mye kalorier, men blir du mett noen gang?

Virker ikke helt bra når du holder på slikt. Hva er din alder.

Om du er redd for at du har en spiseforstyrrelse anbefaler jeg deg å gå til fastlegen din, så kan han sende deg til kostholdseksperter.

Lenke til kommentar

Det der er jo ingen ting. Jeg er kansje sikkert på at alt du spiste var under 1200 kcal

Og daglige forbruket på et meneske kan variere fra 1200 til 2300 kcal

Hvor mye energi du brukte på joggeturen er avhengig av vekta di og distansen du jogga.

Men en joggetur på 20 min med ett tempo som er 3 ganger raskere enn å gå fart - vil det tilsvare å gå en time. På en time kalrer man vanligvis og gå noe i mellom 5,5 til 7 km i timen

Jeg bruker en formel for å beregne kcal forbruk på distansen jeg gårt for å finne ut litt hvor mye kcal jeg har forbrent.

da bruker jeg en formel som ser slik ut :

F(force)=m(masse)*g(gravitasjon akselerasjon)*s(strekning

m = masse(hva du veier)

g = gravitasjon(akselerasjon) meter per sekund altså (kreftene som trekker deg ned mot jorda - eller den hastigheten du blir trekt ned mot jorda)

s= stretch(strekkning) i meter.

Jeg kan ta ett eksempel:

Jeg veier 82 kg

Jeg "gikk" 5000 meter idag

da jeg gikk på jordas overflate kejnte jeg en kraft som trekte meg ned mot jorda 9,81 meter per sekund (m/s)

Derfor bruker jeg formelen min til og beregne tilsvarende kcal jeg forbrente ved og gjøre "arbeidet mitt)

F=m*g*s

F=82kg*9,81m/s*5000 |altså = 82*9,81*5000= 4 022 100 Joule

i en cal(calorier) går det 4,2 joul så vi må dele svaret ( 4 022 100 Joule) men 4,2 for å få hvor mange cal(calorier) du har forbrent.

4 022 100 Joule : 4,2

Altså: 4 022 100 Joule dele på 4,2 =957642,85 cal

Deretter deler man svaret på 1000 for å få svaret i Kcal som næringshold ofte er målt i

Kilo tyder tusen. altså = 1000

957642,85 cal : 1000

Altså: 957642,85 cal dele på 1000 =957,6428 Kcal

(det kan være litt feil som jeg ikke regner med - som kan være at man sparer energi når man går og løper, men hovedsaklig utfører man arbeidet( etter fysikkens lover), man bruker energien man har i framover begelse - som gjør at man sparer energi). Hovedsaklig skal formelen være riktig uannsett.

_noen studier tilsier at dyr som feks villrein bruker mye mindre energi en man estimerer i forhold til hvor langt de løper og hvor mye de spiser om dagen. Dette skal vist være på grunn av hvordan de lenger beina forrover at det bruker allerede den svinge energien som er i foten.

Lenke til kommentar

Hei!

spør du meg synes jeg det var lite - spis gjerne mer!. Som regel så gider ikke kroppen og telle kcal på en lørdag!

tør jeg spørre hvorfor du spør om dette? :p

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Bør heller ikke skippe frokosten :)

Hva skjer hvis du ikke spiser frokost?

Det lurer jeg og på for jeg spiste ikke frokost her om dagen og er nå dritredd for om jeg mistet mye muskelmasse... Vær så snill å svare, jeg er skikkelig nervøs...

Lenke til kommentar

Det lurer jeg og på for jeg spiste ikke frokost her om dagen og er nå dritredd for om jeg mistet mye muskelmasse... Vær så snill å svare, jeg er skikkelig nervøs...

Herregud, ingenting skjer!! Dagsinntaket er det som gjelder. Litt fasting vil ikke ødelegge forbrenningen ei heller spise musklene dine. MEN musklene dine vokser BEDRE dersom du ikke hopper over frokosten din. Å ha en stabil kaloriinntak er det som for musklene dine til å vokse.

Lenke til kommentar

info

Mange tror at det å hoppe over dagens første måltid kan hjelpe dem ned i vekt. Noe som slett ikke stemmer. En god og sunn frokost sparker i gang forbrenningen
Endret av Mafsa
Lenke til kommentar

info

Mange tror at det å hoppe over dagens første måltid kan hjelpe dem ned i vekt. Noe som slett ikke stemmer. En god og sunn frokost sparker i gang forbrenningen

LOL, for noe tull.

Referanser:

(tomt)

Les litt her, du. Her har de også tatt med et par referanser: info Litt mer troverdig i mine øyne.

Kom nylig ut et innlegg om dette på fitnessbloggen også: Mer info

Leangains.com og innlegget til Storken har vel også blitt linka til her før, som bare er enda sterkere argumenter for at FROKOST ER BULLSHIT!

Edit: Greit nok at folk vil spise frokost og jeg respekterer deres valg, men å spre rundt seg med feil påstander som du quota der er ikke greit.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...