Nettulf Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Hallo. Har et relativt ferskt system her bestående av et Asus P8P67 LE socket 1155 hovedkort, en Intel i5-2500k CPU og CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE RAM. Bruker for tiden stock kjøler, og opplever litt merkelige ting. Har ikke noe erfaring med denne typen BIOS (EFI)fra før, har bare brukt standard setting der så langt. Om jeg kjører noe som krever litt prosessorkraft så ser jeg at klokkefrekvensen økes automatisk i CPU. Dette regner jeg med er en funksjon som er satt i BIOS og er helt normalt. Det som er mere problematisk, er at CPU temp kan øke fra 25 grader til over 80 grader på 1-2 minutter! Får advarsel når den passerer 85 grader. Temperaturen faller like raskt igjen når det ikke er belastning på CPU. Opplever dette ved videoenkoding, eller bare ved å kjøre den lille testen i Windows for å gi "Opplevelsesindeks" Kan ikke huske å ha opplevd dette på andre systemer. Har så langt bare lest av temp og slikt med Asus sitt eget program AL Suite II, kan det være noe feil i dette? Eller er det evt. dårlig kontakt mellom CPU og kjøleribbe? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Hvis kjøleren ikke er av det beste slaget så er nok ikke slike temperatursvingninger unormalt. Kanskje du skal vurdere en 3'dje part kjøler. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 12. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2011 Har brukt medfølgende kjøler tidligere på mange ulike CPU typer, og aldri opplevd dette. Greit nok at man ikke kan regne med å overklokke noe med en slik kjøler, men bør jo fungere greit til normalt bruk.... Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Fungerer ikke maskinen greit? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Kanskje kjøleren ikke har god kontakt med cpuen. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 12. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2011 Er litt merkelig i oppstarten også, noen ganger restarter den et par ganger før Windows booter opp.... Har også litt kluss med USB portene, hender at tastatur eller mus slutter å fungere, så må jeg bytte om litt på portene f.eks. så virker de igjen. Men kan ikke tenke meg det har noe direkte sammenheng med CPU temp, det eneste måtte være om det er noe små bug på selve hovedkortet som lager litt kluss..... Får prøve å ta av kjøleren ihvertfall til å starte med, regner med jeg kan se i avtrykket på kjølepastaen omtrent hvordan kontakten har vært. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 13. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2011 Var dårlig kontakt mellom CPU og kjøler som var problemet ja.... Får den ikke til å sitte skikkelig, virker som om det er noe problem med to av de armene som skal presses ned. Får ikke det samme klikket som på de to andre, og når jeg skal løsne de henger de litt fast. Men fikk det litt bedre, nå kom jeg opp i 55 grader der jeg før hadde 85 grader. Satser på at jeg greier å gjøre litt videoredigering da uten at det klikker her. Vil nok bytte til en bedre kjøler ganske snart uansett, så er det noen anbefalinger til en god stillegående sak som ikke koster skjorta? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Av det jeg kan se på bildet så er kjølepastan påført helt feil. En dært i midten er vel opplest å vedtatt å gi den beste kontakten mellom kjøler og cpu. På bildet så ser man jo at omtrent halve kjøleren har hatt kontakt og da blir det jo varmt. Det var jo greit at det faktisk var en easy fix på problemet da. Jeg har ikke fulgt med på kjølere i de siste åra så kanskje noen med 1155 socket kan forbarme seg over deg og komme med noen tips til bra 3'dje part kjølere. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 13. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2011 Pastaen er påført av maskin, blir levert slik i pakken med CPU. Og det er vel bare omtrent 10-20% som har vært i kontakt med kjøleren, så like greit at jeg ikke har brukt maskinen til noe tungt. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 stock kjøleren som følger med skal faktsik holde lenge på den cpuen så lenge du ikke klokker. Så her er det feilmontering. Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Jeg har eksakt samme cpu og kjøler, min holder seg på 29-32 grader når jeg surfer rundt på nettet. Som han over meg sa så er det nok feilmontering. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Pastaen er påført av maskin, blir levert slik i pakken med CPU. Og det er vel bare omtrent 10-20% som har vært i kontakt med kjøleren, så like greit at jeg ikke har brukt maskinen til noe tungt. Som sagt du har fallt offer for pushpin helvete! Gjør deg selv en stor tjeneste, skru ut svineriet og kast den og handle deg en Noctua kjøler for eksempel med bakplate og fjærbelastede skruer. Da sitter den til tilnærmet evig tid og tas av og på til du blir gul og grønn. Intel valgte denne løsningen på stock 1366 6'er CPUene sine, men dessverre lærte de ikke nok til å få dette til på etterfølgende soklene. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 14. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2011 Jeg har eksakt samme cpu og kjøler, min holder seg på 29-32 grader når jeg surfer rundt på nettet. Som han over meg sa så er det nok feilmontering. Vil nok heller hevde feilkonstruksjon! Har i alle de årene jeg har puslet med datautstyr aldri klart å montere en CPU kjøler feil.... Men som sagt så var to av de pinnene som skulle klipses inn litt merkelig, så noe er nok ikke helt bra med kjøleren. Fungerer greit som sagt nå, men vil bli byttet til noe bedre, og jeg er fortsatt åpen for anbefalinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå