Gå til innhold

[Løst] Trenger ny billig laptop

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det store spørsmålet er alltid: Skal du kunne spille på den?

Hvis ja, så trekker det opp prisen en god del, trekker batteritiden ned, støynivået opp osv.

Hvis du ikke skal spille på den så kan du komme veldig rimelig unna det f.eks. med en av de nyere Intel prosessorene som har ikkebygget IGP som takler all hardware decodingen av video + litt enkel 3D. Hvis du dropper spilldelen på maskinen kan du kort sagt få en overall mye bedre og mer smidig maskin - uten at den trenger å koste særlig mye (budsjettdet ditt vil strekke rimelig langt for en slik maskin).

Når jeg snakker om spill så mener jeg da 3D spill som er nornlunde krevende. Innebygget IGP på prosessorene er ca tilsvarende til et low-end diskret skjermkot når det kommer til 3D ytelse (men bruker langt mindre strøm) - og vil lett kunne takle generelle 3D apps som f.eks. google earth og denslags - samt veldig enkle 3D spill (lets say Minecraft) og gamle 3D spill som ikke var spesiellt krevende.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Skal ikke spille =)

Takk for forslag så langt!

Jeg overlater konkrete forslag til andre å komme med siden jeg ikke har researchet laptopmarkedet på en stund, men jeg synes dette var viktig å ta med. Du vil få bedre forslag ut av det og dermed bedre maskin til ditt bruk :) Maskin med Intel IGP eller evt. AMD basert maskin med innebygget skjermkort på hovedkortet er da det du bør se etter. Jeg synes personlig at IGPen er hakket bedre for video, og er enda litt mer effektgjerrig, men for en rimelig maskin vil kanskje en Intel basert maskin være en hundrings eller to dyrere for tilsvarende prosessorhastighet. Ingen er dog "feil" valg sånn sett.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...