Gå til innhold

Kjøp av liten laptop; Samsung SF311 - noen bedre?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er på utkikk etter en liten (max 13.3") laptop, og har snublet over denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630488#extra

Noen som har sett på denne/har den, som kan dele noen erfaringer? Evnt, finnes det noen bedre alternativer?

Hva med denne: http://www.netonnet.no/art/data/laptop/laptop-11---12-tom/lg-p210-gae21v/150378.3002/

PC'n skal brukes på reise, siden jeg har fått ny jobb. Den kan ikke være så tung, siden den også skal være med offshore.

Kravene er også at den burde takle HD-materiale uten problemer, og at batteriet er OK. Jeg tror ikke jeg kommer til å spille noe særlig, men greit om den greier og dra et gammelt strategispill eller noe, så dedikert skjermkort er helt klart et pluss.

Maksprisen min er 6000,-

Takker for all hjelp! :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den har jeg også kikket litt på, og er helt klart en god kandidat, med massevis av god omtale. Hvordan er skjermkortet på denne? Jeg forstår at den ikke kan dra de heftigste spillene, men jeg har spill-pc'n min hjemme, trenger bare "litt" når jeg er ute på tur. :p

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

skjermkortet er vel ok til din bruk, fra notebookcheck.net fant jeg skjermkortet i U36Jc under kategorien "Low-Midrange Graphics Cards - Low-end graphics cards for users who want to play games. New games should run on these cards, but only with low details and mediocre resolution. The power consumption (of modern cards in this class) should lead to a good battery life."

Ser for meg selv å spille litt på den, men jeg trenger ikke no ultra-instillinger for å kose meg med et spill :)

Lenke til kommentar

Hehe, ikke jeg heller egentlig, jeg kan jo kose meg med OpenTTD i timesvis så.

Tusen takk for hjelpen, det ser ut som dette kanskje blir min neste PC, med mindre noen andre har noen bedre forslag?

EDIT:

Jeg glemte nesten; hvilke av disse små PC'ene egner seg best for Linux, f.eks Ubuntu?

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

uten å være noen ekspert på området, vil jeg tro de er helt like på det området. Har en 7 år gammel dell laptop som begynte å bli litt treg i XP, installerte ubuntu og nå funker den ypperlig til film/serie seing og musikk via spotify :) linux funker alltids;p

Lenke til kommentar

Ja, men jeg tenkte mer på kompabilitet, om det er driver problematikk osv.

Av erfaring, enten det er Windows eller Linux, og om det er noe, så er det bestandig nettverksdrivern som kødder, og da sitter man uten internett og lurer på hvordan man skal få tak i den driveren, som nettopp finnes på nettet. :p

Lenke til kommentar

Hva med Asus U36Jc ? tusenlapp mindre, fått god omtale osv. Kommer nok jeg til å velge som studie-pc :)

Nice tilbud på ASUS'en. 5000 kr er ikke værst. Nye ASUS U36 er vell rett rundt hjørnet dog, med SB osv.. men fristet å slå til på dette tilbudet altså.. Hmm

Ser at dette er i3'en ja.. i5-en koster forsatt 7000 kr, noe jeg syns er merkelig høyt.

Endret av Winydancer
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ja, men jeg tenkte mer på kompabilitet, om det er driver problematikk osv.

Av erfaring, enten det er Windows eller Linux, og om det er noe, så er det bestandig nettverksdrivern som kødder, og da sitter man uten internett og lurer på hvordan man skal få tak i den driveren, som nettopp finnes på nettet. :p

Jeg vet dette er en gammel tråd, men siden spørsmålet er stilt og kanskje noen andre lurer på det samme så kan jeg fortelle at Samsung SF311 ikke er noen Linux-venn. Formaterte og la inn Ubuntu så snart jeg fikk PCen og prøvde så vidt Windows på den i noen minutter. I Linux så oppførte touchpaden seg helt håpløst. Ikke så smooth bevegelse (går an å leve med spør du meg), men det som dessverre ble dealbreakeren for Linux var at man ikke kan merke tekst på normal måte (altså klikke på paden og dra pekeren over teksten som skal merkes). Det som i stedet skjer er at høyreklikk-menyen åpnes. Det orka hvert fall ikke jeg å leve med.

Dette skjedde i Ubuntu 11.04 og Backtrack 5. Det er mulig det lar seg fikse, men det er utenfor mitt kompetansefelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...