Gå til innhold

Anbefalt HK -LGA 1366 -Intel X58-ATX

MG10

Anbefalte innlegg

Hei Skal oppgradere maskinen min.Trenger et bra HK.

Finnes så mange forskjellige at jeg ikke vet helt hva jeg skal velge.

Oppsettet ellers

Kingston HyperX eller Corsaid Dominator 24GB

Intel i7 970

Har 6 harddisker.Hvor av 3 er S-ATA 3

Vil ha mulighet til å legge inn 2 SDD PCI-Express.

Så kommer jo lydkort/skjermkort i tillegg..

Skulle hatt enda en port ledig til evt andre ting..

8 usb innganger,gjerne usb 3..

Umm..

Forslag?

Takk

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sabertooth X58

Rampage III Formula

P6X58D-E

Egentlig er det vanskelig å gå feil med et X58-hovedkort, da plattformen i seg selv starter med samme funksjonene som high-end hovedkort til LGA1155 eller AM3.

Ellers regner jeg med du skal gjøre noe som virkelig har nytte av seks kjerner eller massiv minnebåndbredde/kapasitet?

i7-2600k har en mye hyggeligere pris og ytelsen er jo ikke langt unna med stort sett 20% bedre ytelse klokke for klokke per kjerne.

Les selv

Lenke til kommentar

Takk for svar. :)

Rampage III Formula ser veldig bra ut.

Har kikket litt på Rampage Extreme,men det du viser til har jo en greiere pris.

Programmene jeg skal bruke jobber bedre med 6 kjerner etter det jeg har hørt.

i7 2600 virker også veldig bra.Prisen er jo utrolig god.Det som trekker litt ned for min del er minnesporene på HK.

Etter hva jeg kan se så har de fleste Sandy Bridge hovedkortene kun 4 ram slots så da vil jeg kun fått 16GB ram.

8GB brikkene tror jeg kommer til å bli for dyre og hvis jeg da skulle oppgradert senere fra 16GB til feks 32Gb måtte jeg jo ha skiftet ut 4GB brikkene og da hadde det jo ikke blitt særlig billig likevel.

Skjermkortet blir noe billig greier da jeg ikke skal spille..

Asus Geforce 210

Lenke til kommentar

Merk deg at du får ikke tak i hovedkort til LGA1366 med mer enn to SATA6GBPS-porter, og disse er heller ikke særlig raske, med mindre det er sekvensiell ytelse du ser etter er Intel-chipsettet raskere enn Marvell-kontrolleren som er lagt til for å gi SATA6GBPS-støtte. Av USB3.0-porter vil du ikke får mer enn to på alle jeg har linket til om jeg husker rett.

Jeg tror ethvert LGA1366-hovedkort vil passe deg fint for å være ærlig, men om du absolutt ønsker å kjøpe Rampage III Formula er ikke det et dårlig kjøp, til tross for at du kjøper en plattform som egentlig er utdatert ytelsesmessig.

Lenke til kommentar

Hva mener du egentlig med utdatert? :dontgetit::blush:

Kan jeg gjøre så mye mer med Sandy Bridge da?

Ikke at jeg har så veldig peiling.Det er jo derfor jeg spør..

Forstår jo at x58 er på vei ut og det neste er Socket 2011.

Men da må jeg vente og det blir sikkert dyrt..

Har lest litt om Sandy Bridge-E og Ivy Bridge..Men det ble for omfattende..hehe

Men hvis jeg hadde gått for noe sånt når det kommer måtte jeg vel ha byttet ut HK da og,samt ram.

Med Rampage Formula kortet.

Kan jeg ikke bare kjøpe en PCI-Express kontroller hvis jeg trenger flere SATA6GBPS og usb 3 porter?

Lenke til kommentar

Fordelen med 1366 idag er PCI-E lanes til CPU og resten av systemet.

Sandy Bridge er billig variant og har kun x16 som er på deling, og dette er ett problem om du skal stappe på en masse stash som bruker PCI-E samtidig.

Da er 1366 eneste alternativ, også om du skal ha Intel og 6'er så må du også ha 1366.

RAM slipper du å bytte ut med denne og neste generasjon, det er lavvolts DDR3 så den er grei på både 1366, 1155 og sannsynligvis den kommende 2011.

Lenke til kommentar

Argh..Vanskelig dette her.. :p

Tror det står mellom Rampage Formula og INTEL DX58SO2 SMACKOVER X58

Ser det Intel sitt kort støtter litt høyere minnehastighet.Hvor mye vil det ha å si?

Skal ha minne fra Kingston (1600MHz)

Rampage Formula - Minnehastighet 1066 MHz, 1333 MHz

Intel DX58S02 -Minnehastighet 1066 MHz, 1333 MHz, 1600 MHz, 1866 MHz, 2133 MHz, 2400 MHz

Lenke til kommentar

Minnekontrolleren ligger på prosessoren, så hovedkortet har lite å si så lenge kvaliteten er god. Ingen ASUS-kort jeg vet om har noe annet enn meget god byggekvalitet, så det er ikke å bekymre seg for. Alt over 1333 MHz er teknisk sett overklokking også :p

Det var et tøft navn på hovedkortet fra Intel, men det ikke på lager og det står heller ikke hvor lenge det er til det kommer inn igjen. Gå for Rampage Formula du, det er et hovedkort som flere overklokkingsrekorder har blitt satt på og er generelt i toppsjiktet av byggekvalitet, oppbygning og alt annet du kan tenke deg.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen. :)

Har skumlest gjennom en test av Intel sitt HK og funnet ut at jeg skal gå for Rampage Formula.

Et siste spørsmål (tror jeg.. :p) litt offtopic kanskje..

Funker dette skjermkortet greit sammen med oppsettet?

Asus Geforce GT 430

Endret av Gjermundsen
Lenke til kommentar

Okey.

Skal ikke spille.Blir for det meste musikkproduksjon og internett.Har pcen tilkoblet min samsung 52" lcd så får ikke mer enn 1920x1080 men kommer sikkert til å kjøre enda lavere oppløsning.

Da er det bare å bestille.

Takk for hjelpen. :)

Nå må ingen komme og anbefale noe billigere og bedre.. :p

Lenke til kommentar

Hadde litt problemer med mitt forrige Ati kort (som ikke var noe billig kort) derfor valgte jeg Nvidia denne gangen.Det er et LP kort uten vifte så det bør jo være stille.

På denne gamle maskinen har jeg integrert skjermkort og det funker veldig bra til mitt bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...