Gå til innhold

Timelaps med D7000

Anbefalte innlegg

Har kikket litt på muligheten for å gjøre timelaps opptak med D7000. Men ser at det er maks 999 bilder for en sekvens. Blir ikke det veldig lite/kort? Hvis man regner 25 fps. Ser ellers at man kan ta flere bilder pr intervall. Hva nå det skal være godt for? Man trenger vel bare ett?

Hva er vanlig antall bilder, ved slike opptak? Hvis man har et opptak som går døgnet rundt, så blir det jo noen bilder?

Og hva tilleggs utstyr egner seg best opp mot D7000?

Noen som har prøvd med dette kameraet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir ikke det veldig lite/kort?

Det kommer blant annet litt an på hvor ofte du vil at kameraet skal ta bilde - det er ikke noe problem å dekke mange timer med 999 eksponeringer.

1000 bilder delt på 25 pr. sek. blir jo 40 sekunder sammenhengende når det avspilles, og det skal godt gjøres å lage noe som er mer enn 20 sek og er interessant hele tiden når kameraet er statisk.

Den største utfordringen er jo batterikapasitet - lange timelapses med opp mot 1000 eksponeringer klarer du neppe å lage bare med det innebygde batteriet.

Endret av satchman
Lenke til kommentar

Blir ikke det veldig lite/kort?

Det kommer blant annet litt an på hvor ofte du vil at kameraet skal ta bilde - det er ikke noe problem å dekke mange timer med 999 eksponeringer.

1000 bilder delt på 25 pr. sek. blir jo 40 sekunder sammenhengende når det avspilles, og det skal godt gjøres å lage noe som er mer enn 20 sek og er interessant hele tiden når kameraet er statisk.

Den største utfordringen er jo batterikapasitet - lange timelapses med opp mot 1000 eksponeringer klarer du neppe å lage bare med det innebygde batteriet.

Ja, jeg har fått med meg at 1 bilde pr 5 sekund, gir en fin flyt. Så det blir i den takten jeg vil prøve meg på. Uansett så gir 999 bilder, en spilletid på ca 40 sekunder ved 25 bilder pr sekund. Og jeg kunne jo tenkt meg noe mere enn det. Eller hvor lange sekvenser bruker folk flest på timelaps? Det har kansje noe med hva man skal lage timelaps av? Og hvor fort det man tar bilde av, beveger seg?

Batteri tenkte jeg å bytte ut med annen type strømforsyning.

Har ellers fått med meg at folk som driver med animasjon, kjører bilde tagning via program på pc. Om det da kansje går an å kjøre dette via en laptop, som tar bildene? Eller om annet utsty finnes?

Uansett, så får jeg vel prøve sånn kameraet er først, så vurdere der etter.

Endret av kjellernn
Lenke til kommentar

Hva som er rett bildefrekvens vil variere etter hva du skal lage timelapse av. Så jeg har brukt fra 2 sekunder til 40 sekunder mellom hvert bilde - avhengig av bevegelseshastigheten på "objektet" (skyer, sol etc). Lengste timelapsen jeg har laget dekker 17 timer og inneholder ca 3 600 bilder. Dog planlegger jeg et prosjekt hvor jeg regner med at kamera kommer til å stå i 1 til 2 uker og ta ca 5 000 bilder.

Men les den store timelapse tråden - der finner du det meste av svar.

Lenke til kommentar

Hva som er rett bildefrekvens vil variere etter hva du skal lage timelapse av. Så jeg har brukt fra 2 sekunder til 40 sekunder mellom hvert bilde - avhengig av bevegelseshastigheten på "objektet" (skyer, sol etc). Lengste timelapsen jeg har laget dekker 17 timer og inneholder ca 3 600 bilder. Dog planlegger jeg et prosjekt hvor jeg regner med at kamera kommer til å stå i 1 til 2 uker og ta ca 5 000 bilder.

Men les den store timelapse tråden - der finner du det meste av svar.

Ok, har nå kikket litt i den store timelaps tråden. Mye bra og nyttig stoff der. Så da hopper jeg over til den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...