Gå til innhold

Vil begynne å trene

Anbefalte innlegg

Hallo.

Jeg er 14 (straks 15) år og vil begynne å trene.

Til vanlig trener spiller jeg fotball, men det er alt.

Trener ikke overkroppen noe.

Jeg vil trene brystmuskler, mage og armer. I hovedprinsipp.

Jeg er ca 180-181 cm høy. Veier rundt 65 kilo.

Er ikke noe feit, er normal/slank.

Men jeg vil trene overkroppen min for å få større muskler på armene og ellers på overkroppen.

Har ikke noe spesielt treningsutstyr, har 1 manual med noen vekter på.

Men det er et treningsstudio der jeg bor som jeg da kanskje skal begynne å gå til for å trene. (Har aldri vært det før hehe)

Håper noen av dere kan komme med tips hva jeg bør spise og hvordan jeg bør trene ++

Og et spørsmål, vis noen sier 5-6 rep, 4 set.

Skal jeg da løfte noe 5-6 ganger og ta en pause så gjenta dette 4 ganger? Isåfall hvor lenge skal jeg ha en pause?

Håper på svar :-)

Endret av Liquefy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en vanlig feil å bare trene bryst og armer, det er en oppskrift på dårlig kroppsholdning...

Og et spørsmål, vis noen sier 5-6 rep, 4 set.

Skal jeg da løfte noe 5-6 ganger og ta en pause så gjenta dette 4 ganger? Isåfall hvor lenge skal jeg ha en pause?

Det stemmer ja, man tar som regel pause mellom settene til man føler seg klar til neste men selvfølgelig ikke så lenge at man har hvilepuls.

For å legge på seg muskelmasse er et høyt nok proteininntak og kalorioverskudd to av tingene som må være på plass.

Lenke til kommentar

Stronglifts er mer styrkeorientert hvor RYP er basert på det at man skal bygge størrelse slik jeg har forstått det.

Jeg vil anbefefale å få inn grunnstyrken først med stronglifts og så begynne å trene etter RYP... Da har du en skikkelig WIN! :new_woot:

Lenke til kommentar

Du har ikke forstått det. Stronglifts baserer seg på å doble matinntaket, noe som vil skape volum hos noen og enhver, av den enkle grunn at man ikke blir sterk uten kalorioverskudd. Anbefaler imidlertid Starting Strength (kjøp boka - eller "kjøp" den) fremfor SL.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan man det, men en dag vil det si stopp og du kommer til et punkt der du ikke klarer å øke noe særlig lenger.

Men det er også slik at du får en mye bedre økning ved å spise mer. De fleste som driver med styrkeløft og skal ned i fettprossent, mister styrke i de periodene.

Og Doofen.. Har du sett på RYP eller?

RYP er ikke "RYP".. De har forskjellige programmer, for forskjellige folk og ønsker.

De har også et ganske bra 4x4 styrkeprogram og de har et bra muskelmasseprogram.

5x5 ST er en mellomting, et godt balansert program av styrke og masse.. Det er derfor det er så populært.

Forskjellen mellom ST og RYP er smak og behag.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Ja?

Tn.no sitt RYP er da grunnprogrammet, ekstrem muskelvekst, ekstrem forbrenning og 4x4 intervalltrening... Er ikke såååå vanskelig å velge rett om man vil bygge muskler ;)

edit: 4x4 styrkeprogram finner jeg ingen steder hos TN...

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Jeg selv har vært i samme situasjon. Ønsket om å bli generelt sett sterkere. RYP og Stronglifts var vell på den tiden det jeg vurderte av de forskjellige treningsprogrammene jeg fant. Jeg endte med Stronglifts.

Hvorfor? Egentlig mange grunner. Enkelheten. Faktaene rett på bordet. 3 ganger i uken, med to workouts du skal variere med. Progressive loading (gjør underverker for motivasjonen når du ENDELIG klarer de 80 kg som du har slitet med etter deload f.eks). GOMAD (selv om jeg ikke har startet helt ordentlig med dette). Fokus på styrke. Fokus på å bruke olympiadestenger, og dermed gratis balansetrening. Alt sammen er skrevet ned på en enkel nettside, og det står så enkelt forklart at du lett klarer å få det med deg om du kan engelsk. Men herregud du trenger mye mobillitet, og vil være villig til å trene deg opp på akkurat dette. Men tro meg, du har stor gevinst til slutt.

Jeg anbefaler uten tvil http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/ basert på min egen erfaring. Jeg ser ikke bort fra at jeg starter med RYP når jeg stangnere på advanced SL. Men akkurat nå trives jeg med dette.

Endret av Lednar
Lenke til kommentar

Ja?

edit: 4x4 styrkeprogram finner jeg ingen steder hos TN...

Se igjen.. Side 29/30. "Trening for idrett" er et 4x4 styrkeprogram.

Dessuten har de andre programmene til RYP styrkeperioder i selve programmet nettopp for å bygge styrke underveis i programmet. Så man kan nok fint trene RYP uten å begynne med andre styrkeprogrammer først.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan man det, men en dag vil det si stopp og du kommer til et punkt der du ikke klarer å øke noe særlig lenger.

Men det er også slik at du får en mye bedre økning ved å spise mer. De fleste som driver med styrkeløft og skal ned i fettprossent, mister styrke i de periodene.

Og Doofen.. Har du sett på RYP eller?

RYP er ikke "RYP".. De har forskjellige programmer, for forskjellige folk og ønsker.

De har også et ganske bra 4x4 styrkeprogram og de har et bra muskelmasseprogram.

5x5 ST er en mellomting, et godt balansert program av styrke og masse.. Det er derfor det er så populært.

Forskjellen mellom ST og RYP er smak og behag.

jeg har holdt vekta me stabilt ganske lenge nå, fett% har gått ned, styrken øker som bare det :) dersom det stopper opp ja, da kan det være en ide og øke vekta litt. Men er ikke om og gjøre og veie mest under styrkeløfting, da man kan få en del mer poeng av og veie mindre og løfte mer. forøvrig tjener man ingen ting på og gå opp ca 5kg og øker 5kg i baseøvelsene, da vil jeg si man er like langt igjen. men dersom man øker 5kg i kroppsvekt og 10kg i baseøvelsene har man gjort noe riktig.

men så klart og man er extrem tynn burde man nok bulke litt.

Lenke til kommentar

Men er ikke om og gjøre og veie mest under styrkeløfting,

Helt enig med deg der. Mange som tror det er om å spise mest mulig, legge på seg og øke i styrke.. Men for min del så er jeg enig med deg.

Trener jo også tross alt for å se bra/bedre ut, og da hjelper deg ikke å legge på seg 100kg i fett.. :p

Men alt etter hva man vil oppnå også da. Det optimale er å oppnå en riktig balanse mellom kost og trening, gjerne bytte på det periodevis.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Eg byrja trene for ein månad sidan og kan anbefale MyRevolution.no. Det står store mengder nyttig informasjon der for dei som driv med styrketrening, trening eller i det heile tatt bryr seg litt om kva dei et. Det kan sjå litt overveldande ut, men veldig nyttig. På forumet kan du og finna svar på veldig mykje, samt tips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...