Kurderen Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 (endret) Hei, Lurte på om noen kan gi forslag hva jeg bør gjøre for å lage en presentasjon. Her er oppgaven: Begrepene moderne, modernistisk og mordernitet er viktige i det nye norskfaget i videregående skole. Ta utgangspunkt i 3-5 tekster fra leselista di av norsk og internasjonal litteratur og drøft disse begrepene. Hva gjør tekstene morderne i sin tid og kan de være moderne i sin ettertid? Du kan trekke inn andre fagområder slik som historie, kunst, vitneskap, teknologi etc. Du avgrenser selv tekster og epoke®. Jeg vet ikke hvor jeg begynner. lol Det er så mye om det modrneprosjektet slik at jeg blir forvirra hva som jeg skal velge. Noen forslag til moderne tekster? Det er til VG3. Takker for svar Endret 11. juni 2011 av Kurderen Lenke til kommentar
FredTrump Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Ja, det er mye. Det er best å begynne med det viktigste! Dette er tross alt en av de vanskeligste temaene.Forresten, du må også slå opp i Modernismen da oppgaven krever at du har insikt i begge epokene. Mitt tips er at du velger Jeg av Johan Borgen (Modernismen), American Psycho (Postmoderne), evn.t Ulvehiet av Oskar Braaten eller noe av Arnulf Øverland. Vær kritisk til tekstene, henvis til kjennetrekk, og sammenlign alle sammen. Få fram viktige tanker eller evnt. ideologier som ble formet i disse periodene. Et par ord om samfunnet i hver periode og fortell deretter likheter og forskjeller med samfunnet idag. Hvis du har tid så kan du knytte opp mot bilder fra disse periodene Lykke til! 1 Lenke til kommentar
Kristinas Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Jeg har om modernismen, det moderne prosjekt og forestillingen om det moderne til eksamen muntlig. (+ Tusen andre ting.) Jeg kan anbefale Knut Hamsuns Sult + Obstfelders Jeg ser. Står mye om dem rundt om kring. Har dere ikke fått en leseliste? Det har vi. Lenke til kommentar
Kurderen Skrevet 25. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2011 Fikk ikke av læreren min. Men glad ta det er over. fikk en 4-er og ferdig Takk for forslagene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå