Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Levere bilen på verksted. Prisvurdering


Anbefalte innlegg

Hei. Ser ut som jeg for første gang må levere inn bilen min på verksted for å få fikset et par greier. Før hadde jeg en kompis med bukk som hjalp meg, men han er bortreist. Har derfor aldri brukt et bilverksted før.

 

Det som er galt med bilen er at det slår og knirker noe veldig i humper. Antar at dette er foringer som må byttes, evt stag i hjuloppheng og div. Er også noe galt med servoen samt at jeg mistenker et knukket motorfeste.

 

Så til spærsmålet: Er det mulig å levere inn bilen et sted og få stadfestet nøyaktig hva som er galt og hva som bør byttes? Er det noen verksteder som tilbyr en gratis, uavhengig sjekk? Ønsker å vite konkret hva som må gjøres med bilen slik at jeg deretter kan innhente pristilbud fra ulike verksteder. Vil ikke risikere å måtte betale det dobbelte av hva jeg trenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilverksted er dei største idiotfolka du kan ha med og gjøre, etter biltilsynet.

 

Dem kommer mest sansynlig til og ta inn bilen din, gå igjenom den for og finne en hel del andre feil som ikkje trenger og utbedres og gi deg et prisanslag på drøye 10.000 kr.

 

Du trenger ikkje bukk for og fikse det der, ta og hiv bilen din på lecablokker, bilhjul, besøk skraphandleren og hør om han kan låne deg utstyr, er som regel veldig gavmilde på den måten viss du er regelmessig innom og sparker i litt møkk å preiker med dem.

 

Anbefaler deg ikkje og levere bilen på et verksted for og fikse sånne feil siden du ikkje trenger spesielt mye utstyr eller plass for og skifte foringer/stag, skiftet hele forhjulsstillingen på en gammal opel ved hjelp av og hive den opp på framhjula sine, var ikkje heilt ukomplisert men det orna seg :p

 

Bilverksted er en dyr måte for og få utført slurvete arbeid.

Lenke til kommentar

Eg har varierende erfaring med bilverksteder, som alle andre. Hør først med andre rundt deg om erfaringene de har med de forskjellige verkstedene. Verkstedene har selvfølgelig noe å tjene på å finne flest mulig feil, men de fleste er rederlige nok til å holde seg til reelle feil og deretter evnt å komme med anbefalinger. Det er unntakene det blir pratet om og som får alle bilmekanikere til å fremstå som svindlere.

 

Mistenker du at det er mye galt med bilen leverer du den på NAF og spør om de kan ta et overblikk, evnt en driftstest eller salgstest. De er som nevnt over uavhengige og har ingenting å tape på å finne få feil og har ingenting å tjene på å finne mange feil. Så er du i tvil så kan det være verdt ekstrautgiften.

 

På mitt faste verksted pleier eg å levere den inn og be de ta en sjekk om hva som må byttes for å fikse spesifiserte feil, og så forklarer eg problemene slik eg opplever de. Når eg så henter bilen får eg en oversikt over hva som MÅ fikses, hva som bør fikses, og hva som kan fikses(eller som må byttes senere). Eg opplever ingen problemer med det. Men, det er greit å ha litt fornuft når man hører hva de mener skal byttes. Eg vet lite om bil, men eg vet at å bytte bremseklosser fordi det knirker når man kjører på ujevn vei er litt drygt(dette var bare et eksempel). Og så må man være klar over at de ikke jobber gratis, og skal ha betalt for tiden de undersøker bilen og tiden de bruker for å sjekke deler osv. Men er du fast kunde så opplever i det minste eg at de runder nedover og er veldig forsiktige med å fakturere for ikke-skru-arbeid.

Lenke til kommentar

Bilverksted har blitt veldig ymse kvalitet på i senere tid også.

 

Vet om en del verksted i området her eg bur som ikkje klarer noe så enkelt som og sveise nye kanaler og skifte bremseklosser, når eg jobber på land har vi en firmabil som til tider må skiftest litt på, siden det er leasing bil så gjør vi ingenting skjøl og kjører den rett på merkeverksted, der ble arbeidet utført av en forbanna lærling som klarte å ødelegge caliptere da han skulle skifte bremseklosser, no idea how.

 

Dette benektet såklart verkstedet kunne være deiras feil og alt måtte dekkast.

 

Skifte foringer var også vanskelig.

 

Har hatt bilen sendt ut på forskjellige verksteder i området og det har vært det samme overalt, dem gjør det så tydelig at ditta er ting som "må gjørast" og begynte og snakke om at det var nesten 6 månder siden bilen hadde fått seg ny olje så då måtte den skiftast med engang men dei kunne såklart gjør det når bilen først var her, 6 månder ..

 

Dem skulle også skift frontruta etter at en kar klarte og miste en hammer i fra et stilas ned på, etter at jobben var fulført holdt vi på i 2 timer og gjøre det reint inn i bilen.

 

 

Bilverksted ftw.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Høres mer ut som om dere må bytte verksted.

 

Eg gjør sjeldent ting på bilen selv bortsett fra å fylle på drivstoff, støvsuge den, kjøre den i vaskemaskin, fylle på spylerveske og bytte pærer. Dette skyldes først av alt mangel på tid, deretter plass og så kunnskap.

 

Eg har nå to verksteder som eg bruker fast. Et generelt verksted som er i nærheten av her eg bor som utfører alt av standard rutinearbeid. Typiske ting som alle klarer. Det andre er et merkeverksted, og de bruker eg når det må feilsøkes, brukes diagnoseutstyr eller bytte ting som er typiske for min bil. Merkeverkstedet er litt dyrere, men ikke mye, og det går uansett opp i opp ettersom de sannsynligvis bruker mindre tid på spesielle ting enn hva et generelt verksted ville gjort.

Lenke til kommentar

Merkeverkstedet der jeg bor var veldig hjelpsomme med og finne ut hva som var feil med bilen min mens jeg var der og fikk se hva som var feil osv... Ble da rådet til og ikke bruke mer penger på bilen og kjøre til den stopper :thumbup: Tok ikke noe penger for sjekken heller så jeg er meget fornøyd! synd det ikke blir ford neste gang da :ermm:

Lenke til kommentar

Etter en stund blir noen som er flink og jobber på et merkeverksted lei og slutter. De starter opp eget verksted og der vil du gjerne være kunde. Det er ikke store verksteder som er best, men minst mulig. Det kan være vanskelig å få time, kanskje de ikke vil ta bilen din, har et prosjekt for noen de jobber med, osv.

Lenke til kommentar

Erfaringer fra folk du kjenner er gull verdt. De fleste verksteder er ærlige, men det finnes råtne epler, uansett timepris og om de er merke/kjede/uavhengig.

 

Som nevnt går det også an å kjøpe en mest mulig objektiv diagnose hos NAF, og så få prisoverslag på jobben fra de forskjellige verkstedene.

Bilverksted har blitt veldig ymse kvalitet på i senere tid også.

 

Vet om en del verksted i området her eg bur som ikkje klarer noe så enkelt som og sveise nye kanaler og skifte bremseklosser, når eg jobber på land har vi en firmabil som til tider må skiftest litt på, siden det er leasing bil så gjør vi ingenting skjøl og kjører den rett på merkeverksted, der ble arbeidet utført av en forbanna lærling som klarte å ødelegge caliptere da han skulle skifte bremseklosser, no idea how.

(...)

Litt OT av meg, men er det innebygd håndbrekkfunksjon på caliprene, så har han sikkert brukt makt på stemplene og ødelagt mekanismen. Skulle jeg ha brukt verksted til å bytte skiver/klosser på bilen min, måtte det ha blitt merkeverksted, på grunn av dette.

Lenke til kommentar

Jeg tror verkstedene stort sett er veldig kompetente, desto mer kompetente de er desto mer snarveier tar de. De driver ikke som en amatør og venter på klikk som ikke kommer fordi momentet sto feil oppgitt i en haynes manual mens gjengene ødelegges. Jeg tror den som ber om å få de gamle delene tilbake og på den måten fornærmer dem bekymrer seg for feil ting, det er nok mer moral enn kompetanse det går på.

Lenke til kommentar

Erfaringer fra folk du kjenner er gull verdt. De fleste verksteder er ærlige, men det finnes råtne epler, uansett timepris og om de er merke/kjede/uavhengig.

 

Som nevnt går det også an å kjøpe en mest mulig objektiv diagnose hos NAF, og så få prisoverslag på jobben fra de forskjellige verkstedene.

Bilverksted har blitt veldig ymse kvalitet på i senere tid også.

 

Vet om en del verksted i området her eg bur som ikkje klarer noe så enkelt som og sveise nye kanaler og skifte bremseklosser, når eg jobber på land har vi en firmabil som til tider må skiftest litt på, siden det er leasing bil så gjør vi ingenting skjøl og kjører den rett på merkeverksted, der ble arbeidet utført av en forbanna lærling som klarte å ødelegge caliptere da han skulle skifte bremseklosser, no idea how.

(...)

Litt OT av meg, men er det innebygd håndbrekkfunksjon på caliprene, så har han sikkert brukt makt på stemplene og ødelagt mekanismen. Skulle jeg ha brukt verksted til å bytte skiver/klosser på bilen min, måtte det ha blitt merkeverksted, på grunn av dette.

 

 

For og være helt ærlig så veit eg ikkje, brydde meg ikkje så masse om det, kjørte bilen inn igjen og ga grei beskjed om at viss folk virkelig er så inkompetente at dei ikkje klare og skifte bremseklossa burde dei seriøst ta og vurdere og saga av seg henda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...