Gå til innhold

Veien til Befalskolen

Anbefalte innlegg

Har tenkt til å søke meg på en befalskole for å få en god lederutdanning. Hvordan er veien dit? MÅ jeg ha et år i førstegangstjeneste, for så og gå to år på befalskolen? Føler at førstegangstjenesten ikke er noe vits... Blir voldsomt med et "unyttig" år, i tillegg til to års befalskole, når jeg skal ta et femårig masterstudium etter dette!

Til slutt: Hvilken befalskole vil være best, med tanke på at jeg gjør det kun for ledererfaringens skyld?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke førstegangstjeneste for å søke lederutdanninga i Forsvaret.

Feks Krigsskolen har noe som heter gjennomgående krigsskole. Dvs at du går først et år "vanlig" befalsskole før du begynner på den 3 årige krigsskole-utdannelsen. Under de tre årene har du grad som fenrik og blir lønnet deretter.

Du kan også søke vanlig befalsskole i hæren, sjøforsvaret og luftforsvaret uten noe erfaring fra Forsvaret.

Det fungerer på følgende måte: Du sender søknad og hvis du blir godtatt så møter du på FOS (Felles opptak og seleksjon). Det er vel 3-4 uker med tester, intervjuer og øvelser. Om du kommer igjennom dette vil du bli tilbydd plass på en av befalskolene Forsvaret har og tilby.

Det er et pliktår for hvert år du går skole. Eneste som ikke følger dette er om du tar en sivil utdannelse betalt av krigsskolen. Da gjelder det to pliktår for hvert år på skole.

Hvilken linje du skal søke deg til kan ikke jeg si noe om. Men om du kun gjør det for lederutdanningen sin skyld, så kanskje infanteriet? Panserbataljonen eller 2 bataljon? Lagfører stillinger der kan vel kanskje være aktuelt for deg.

Les på www.forsvaret.no - Der finner du informasjon om de forskjellige muligheten du har.

Lenke til kommentar

Et godt tips fra meg er å ta fgtj først. Enten ved at du har innrykk i januar, og har vært inne et halvt år, eller at du har innrykk i august og fullfører fgtj. Dette gir deg en viss pekepinn på hvordan det er, hva det går ut bra, og hvordan befal skal opptre. En god erfaring. Det er kjedelig for deg om du begynner på befalsskolen og finner ut at dette ikke er noe allikevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...