Gå til innhold

Vits å oppgradere GPU på maskin med E8400 CPU?

Anbefalte innlegg

Maskinen har nevnte prosessor, Asus P5Q deluxe hovedkort, 4gb minne, Ati HD4890 GPU. Har det noen hensikt å oppgradere GPU nå, for The Witcher 2 og senere Risen 2 - eller er CPU og hovedkort flaskehals? Hvis fornuftig å oppgradere, hvilket grafikk-kort er å anbefale som ikke er overkill/for dyrt i forhold til at det smaker? Takk for eventuelle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The Witcher 2 krever helt sykt mye. Kjørte det på middels/høy grafikk med 2 stk XFX Radeon HD5850 i cf og en Phenom II x4 965 BE overklokka til 3,8 ghz. Vet ikke hvordan spillet kjører på en c2d, men jeg tror nok det vil bli flaskehalset av den.

Om du skal kjøpe noe nytt, gå for en i5 2500k eller en i7 2600k og et 1155 hovedkort med P67 chipset, så du har gode muligheter for å overklokke.

Lenke til kommentar

Takk til dere for svar. Jeg kjører i dag The Witcher 2 på low innstillinger med nåværende GPU, og det går helt glatt. Mulig jeg uttrykte meg uklart, men vil det være noe særlig å hente bare på å bytte GPU, og i hvilken prisklasse er det nyttig - før prosessor og hovedkort er den store bremsen? Hvilket nyere kort kan mitt sammenlignes med, før kortet blir bedre enn det jeg har?

Lurer også på å overklokke prosessor, da jeg mener å ha lest at den kan klokkes ganske mye? Og da holder den kanskje bra følge med et bedre kort?

Lenke til kommentar

Takk til dere for svar. Jeg kjører i dag The Witcher 2 på low innstillinger med nåværende GPU, og det går helt glatt. Mulig jeg uttrykte meg uklart, men vil det være noe særlig å hente bare på å bytte GPU, og i hvilken prisklasse er det nyttig - før prosessor og hovedkort er den store bremsen? Hvilket nyere kort kan mitt sammenlignes med, før kortet blir bedre enn det jeg har?

Lurer også på å overklokke prosessor, da jeg mener å ha lest at den kan klokkes ganske mye? Og da holder den kanskje bra følge med et bedre kort?

Hvis jeg tenker riktig nå og du får klokket CPU'en din opp til ~4GHz kan du, i The Witcher 2, få utbytte av opptil GTX560Ti eller Radeon 6950 i 1680x1050 og opptil Radeon 6970 i 1920x1200.

Jeg tviler sterkt på at Risen 2 vil bli mer CPU intensivt enn The Witcher 2, heller tvertimot.

Lenke til kommentar

Så lenge du har Dangling Objects Limit skrudd på i The Witcher 2 vil du ikke bli voldsomt flaskehalset av CPUen din :)

Det betyr at et sterkere grafikkort vil yte bedre.

Når det er sagt er HD 4890 et beist av en GPU, og du må minst opp i GTX 560 Ti eller HD 6950 for å se en forbedring. The Witcher 2 vil også gjerne bruke mer enn 1GB VRAM, så 2GB-utgavene er kanskje ikke å forakte her ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...