Gå til innhold

Garantitid på dyre kameraer!

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en Canon G3 som bare har ett års garanti fra forhandleren. Dette finner jeg i grunnen urimelig lite. Kjøper du en klokke over 2000-3000 leveres den med mye lengre garanti.

Er det noen som vet om Canon har en internasjonal garanti som varer lengre? Ser at det selges G3'er i statene med 2-3 års garanti.

Mvh

Børge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den internasjonale garantien er på 1 år. Kjøper man i USA kan man kjøpe med utvidet garanti, men det betaler man endel penger for. Kjøper du kameraet i Norge følger du vår kjøpslov som gir deg minimum 2 års garanti, kanskje til og med 5.

Lenke til kommentar
Den internasjonale garantien er på 1 år. Kjøper man i USA kan man kjøpe med utvidet garanti, men det betaler man endel penger for. Kjøper du kameraet i Norge følger du vår kjøpslov som gir deg minimum 2 års garanti, kanskje til og med 5.

La oss ikke blande reklamasjonsrett og garanti igjen nå da...

Lenke til kommentar

Egentlig så er det kanske utrolig hvor mye folk roter med en lov som har vært så mye omtalt. Man har ingen krav på garanti. Canon kan gi deg 4 dager om de vil.

I Norge har man kjøpsloven som gir deg reklamasjons rett hvis du er en privatperson. Da har man 2 eller 5 års reklamasjonsrett. G3 vil være et produkt som er ment å vare vestentlig lengre enn 2 år så den vil gå under 5 års reklamasjonsrett. Problemet er når man får feil etter 1 år. Da må man begynne å krangle med selgerene som igjen desperat prøver å få dekt av produsenten. Produsenten nekter som regel å dekke feilen og derfor blir det som regel mye styr om dette. Dette kommer av at vi har mye sterkere forbrukerrettigheter i norge enn andre land. Det hadde vært mye enklere om vi hadde samme rettigheter som i andre land. Da ville det vært mye mindre krangling. Ikke mange som gidder gå til rettsak for å få fikset sin dingseboms gratis, selv om man vil vinne.

Lenke til kommentar

Kall det hva du vil, men hvis et kamera jeg har kjøpt bare slutter å virke etter noen mnd. vil jeg kreve at det blir reparert gratis eller at jeg får et nytt (evnt. pengene). Dette har man krav på etter norsk kjøpslov. Denne loven er sterkere i Norge enn i USA, det var det som var poenget her!!

Lenke til kommentar
Kall det hva du vil, men hvis et kamera jeg har kjøpt bare slutter å virke etter noen mnd. vil jeg kreve at det blir reparert gratis eller at jeg får et nytt (evnt. pengene). Dette har man krav på etter norsk kjøpslov. Denne loven er sterkere i Norge enn i USA, det var det som var poenget her!!

Nei, man har så visst ikke krav på et nytt produkt... Ifølge kjøpsloven har man krav på et nytt produkt/pengene tilbake hvis produktet har vært inne på service mer enn tre ganger... Enkelte kjeder har returrett (Elkjøp har feks. 30 dager...) men kjøpsloven sier absolutt ingenting om at man har krav på pengene tilbake hvis produktet etter et par mndr. slutter å virke... Da er det nemlig garantien (som produsenten gir) som slår inn, og du har krav på å få ordnet med problemet gratis...

Lenke til kommentar

Det er også viktig å merke seg at reklamasjonstid ikke sier noe om gratis reparasjon eller nytt produkt, den angir kun hvor lang tid du har rett til å klage på produktet, om du får medhold eller ei vil være opp til leverandør/produsent, eller du kan påklage deres avgjørelse til en eventuell domstol, og få en rettslig avklaring.

Lenke til kommentar
Hei,

Har en Canon G3 som bare har ett års garanti fra forhandleren. Dette finner jeg i grunnen urimelig lite. Kjøper du en klokke over 2000-3000 leveres den med mye lengre garanti.  

Er det noen som vet om Canon har en internasjonal garanti som varer lengre? Ser at det selges G3'er i statene med 2-3 års garanti.

Mvh

Børge

Ifølge norsk lov så har produkter som er ment å vare lengre enn 2 år 5 års reklamasjon. Reklamasjon er noe den norske loven gir deg.

Garanti på den andre siden er noe produsenten gir deg for å 'oppgi' hvor god kvalitet/levetid de gir kameraet sitt. Som regel er det ett år på mobile produkter (2år i noen tilfeller).

Og dersom garantien skal gjelde så må kameraet selvfølgelig leveres uten noen form for ekstreme ytre skader. La oss si det er hakk i kameraet ditt. Det blir sendt inn til service for en garanti vurdering- 'oj ****** det er hakk her, hva ****** driver denne idioten med?'.

Garantien dekker normal bruk. Så ikke tro at du får nytt uansett liksom.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg spør i grunnen ikke om reklasmasjonsretten eller hva som dekkes eller ikke dekkes av en garanti.

Jeg bare konstanterer at garantitiden ser ut til å variere fra land til land og tenkte at det var litt merkelig. Vil jo gjerne ha lengst mulig garanti i tilfelle teknisk svikt. (Tro meg, det er et virrvarr av komponenter og finmekanikk som kan gå til H... i et slikt kamera)

Canon sier selv om garanti: (fra Singapore, men gjelder også europa)

"Warranty

All Canon compact digital cameras come with the option of either one year local carry-in warranty or six months international warranty."

So there you go! internasjonale garantien er ikke særlig bra, så da får man bare være glad for ett års garanti fra forhandler og heller benytte seg av reklamasjonsretten hvis det skulle passe eller bli nødvendig.

For uhell, tyveri og annet har jeg selvsagt forsikring...

Happy shooting!

Børge

Lenke til kommentar
Egentlig så er det kanske utrolig hvor mye folk roter med en lov som har vært så mye omtalt. Man har ingen krav på garanti. Canon kan gi deg 4 dager om de vil....

Feil, du roter nok selv. Canon gir deg to valg: Enten ett år garanti lokalt fra forhandler eller ett halvt år internasjonal garanti.

Børge

Lenke til kommentar
Egentlig så er det kanske utrolig hvor mye folk roter med en lov som har vært så mye omtalt. Man har ingen krav på garanti. Canon kan gi deg 4 dager om de vil....

Feil, du roter nok selv. Canon gir deg to valg: Enten ett år garanti lokalt fra forhandler eller ett halvt år internasjonal garanti.

Børge

Eh... han sa bare at Canon KAN gi 4 dagers garanti hvis de vil det.. Sånn for å illustrere et poeng...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...