tmomrak Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 (endret) Jeg har akkurat kjøpt med nytt kamera, et olympus e Pl-2. Når jeg tar bilde, virker det som om det blir lagret, men jeg får ingen forhåndsvisning. Skjermen er helt svart. Når jeg går på bildevisning er alle bildene helt svarte. Video-opptak fungerer fint. Noen som har noen tips om hva jeg gjør galt? Endret 11. juni 2011 av tmomrak Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Siden du sier at du får til video så går jeg ut i fra at følgende to ting ikke forhindrer bildetaking, men nevner det allikevel fordi det er det eneste jeg kan komme på for øyeblikket: 1 Objektivdekselet er tatt av. 2 Du har vridd på ojektivet slik at det er ute av "transport" modus. Lenke til kommentar
tmomrak Skrevet 11. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2011 Nei, dette er sjekket. Har også lagt inn "bildene" på PC. Svarte bilder her også. Video funker her også. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Hva slags blender og lukker bruker du, da? Hvilken modus bruker du kameraet i? 1 Lenke til kommentar
tmomrak Skrevet 11. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2011 Har prøvd alle mulige innstillinger. Men på auto skal det jo ikke være nødvendig å stille på noe? Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Greit å vite hvor du tar bildene, er det ute i god belysning eller på et mørkere sted. Hvis du f.eks har innstillt kameraet til å ta med blits på et mørkt sted og det er lang avstand eller du ikke trykker slik at blitsen spretter opp vil bildet bli veldig mørkt. Hvis du stiller hvitbalansen til maks undereksponering så kan og bildene bli mørke. Vanskelig å si hva det er men har ikke opplevd noe lignende på mitt E-PL2. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Last opp et bilde her - så kan vi se på dataene i det. Ta gjerne et bilde utendørs i godt lys. Lenke til kommentar
tmomrak Skrevet 11. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2011 Her er et av bildene jeg har tatt. Det er tatt ute i godt lys Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 (endret) EXIF Camera: Olympus E-PL2 Lens: Olympus M.Zuiko Digital 14-42mm F3.5-5.6 IIShot at 14 mm Exposure: Manual exposure, Creative (Slow speed), 1/320 sec, f/7.1, ISO 200, Compensation: -0.3 Flash: Auto, Did not fire Date: June 11, 2011 3:09:59PM Color Space: sRGB Software: Version 1.0 Field Of View: 65.3 deg (9.06 m) File: 3,024 × 4,032 JPEG (12.2 megapixels) 3,585,916 bytes (3.4 megabytes) Image compression: 90% Jeg forstår ikke hvorfor bildet blir svart. Kameraet har gammel software. Det er mulig at ny software kan rette på feilen. Lad batteriet og last ned ny programvare: http://www.olympus.co.jp/en/support/imsg/digicamera/download/software/firm/e1/ (Sjekk også om objektivet ditt trenger en programvareoppdatering.) Endret 11. juni 2011 av world wide weird Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Ser at du har brukt kunstfilter: Kornet film. Ikke at jeg tror det burde føre til helt sort bilde, men velg bildemodus: Natural i stedet. Det skal brukes for å ta bildene så virkelighetstro som mulig. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Litt pussig. Jeg vil anbefale å forsøke firmwareoppdateringen som world wide wiev nevner, -da får du både nyeste firmware, alltid en god ting, og innstillingene blir satt til standard hele veien. Du kan eventuelt forsøke å resette kameraet til fabrikkinnstillinger først, og prøv igjen. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 EXIF Camera: Olympus E-PL2 Lens: Olympus M.Zuiko Digital 14-42mm F3.5-5.6 IIShot at 14 mm Exposure: Manual exposure, Creative (Slow speed), 1/320 sec, f/7.1, ISO 200, Compensation: -0.3 Flash: Auto, Did not fire Date: June 11, 2011 3:09:59PM Color Space: sRGB Software: Version 1.0 Field Of View: 65.3 deg (9.06 m) File: 3,024 × 4,032 JPEG (12.2 megapixels) 3,585,916 bytes (3.4 megabytes) Image compression: 90% Jeg forstår ikke hvorfor bildet blir svart. Kameraet har gammel software. Det er mulig at ny software kan rette på feilen. Lad batteriet og last ned ny programvare: http://www.olympus.co.jp/en/support/imsg/digicamera/download/software/firm/e1/ (Sjekk også om objektivet ditt trenger en programvareoppdatering.) Eller enda enklere, start programmet Olympus Digital Camera Updater, dette installerte seg automatisk på min pc når jeg la inn IB og Olympus Viewer 2. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Som beskrevet - oppdater firmware og nullstill kameraet. Prøv deretter både med jpeg, Raw og diverse art-filtre. Hvis noen som helst av dem da gir svarte bilder, så er det rett på service. Håper du kjøpte kameraet i Norge. Lenke til kommentar
tmomrak Skrevet 12. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2011 Takk for svar alle sammen! Nå er software oppdatert. Fremdeles bare sorte bilder. Kameraet er heldigvis kjøpt i Norge. Så dersom det ikke er andre som har tips blir det vel service. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Spesielt. Helt sorte bilder får vanligvis veldig liten filstørrelse. Det er ikke tilfelle her. Når jeg dro hardt i levels i Photoshop så kom dette frem: Og nei, det skal ikke være på grunn av komprimeringen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå