Iselijah Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Kit-objektivet til mitt Nikon d5000 har dødd.. Fra en dag til en annen bestemte det seg for å ikke fokusere mer. Noen som har et godt bud på hva som er galt? (Og hvordan det evt. kan fikses?) (Den står på automatisk, ikke manuell;)) Mange takk på forhånd! Lenke til kommentar
kaian Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Objektivet står på Auto, men hva har du valgt under fokusmetode i menyen? Du kan velge mellom AF-A, AF-S, AF-C og MF, MF er manuell. Hvis ikke det hjelper, forsøk å ta objektivet av og sett det på igjen. Hvis ikke det hjelper, forsøk å velge "tilbakestill"/"reset" i menyen for å stille alt tilbake til sånn det var da du plukket kameraet ut av esken. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Prøv å rengjøre de elektriske kontaktene - det kan godt være dårlig kontakt. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Hvilken kid-objektiv er det du har, finnes endel og velge fra Får du noen feilmeldinger ? Tar jeg ikke helt feil kan du overstyre MF/AF bryteren fra Nikon kamerahuset, sikkert en Cn-Fn du må aktivisere/d'aktivisere. Lenke til kommentar
Iselijah Skrevet 11. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2011 Objektivet står på Auto, men hva har du valgt under fokusmetode i menyen? Du kan velge mellom AF-A, AF-S, AF-C og MF, MF er manuell. Hvis ikke det hjelper, forsøk å ta objektivet av og sett det på igjen. Hvis ikke det hjelper, forsøk å velge "tilbakestill"/"reset" i menyen for å stille alt tilbake til sånn det var da du plukket kameraet ut av esken. Verre var det ikke! TAKK!! Så kan man dra ut å ta bilder av livet i byen. Prøv å rengjøre de elektriske kontaktene - det kan godt være dårlig kontakt. Takk for svar! Tror jeg hadde gjort mer skade enn gavn om jeg skulle begynne med noe sånt. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Det og rengjøre kontaktene på objektivet er ikke akkurat rakettforsking da Du kan gjerne trykke på "løst" knappen i ditt første innlegget Lenke til kommentar
Iselijah Skrevet 11. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2011 Det og rengjøre kontaktene på objektivet er ikke akkurat rakettforsking da Du kan gjerne trykke på "løst" knappen i ditt første innlegget Done! Rengjøre kontaktene - ta av objektivet og rengjøre de kontaktflatene? (Føler meg for øvrig veeldig smart her nu. ) Lenke til kommentar
kaian Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Rengjøre kontaktene - ta av objektivet og rengjøre de kontaktflatene? Ja, bare gni kontaktene med en ren tøyfille, både på kamera- og objektivsiden. Ikke noe skummelt Lenke til kommentar
Iselijah Skrevet 11. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2011 Ja, bare gni kontaktene med en ren tøyfille, både på kamera- og objektivsiden. Ikke noe skummelt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå