Gå til innhold

Hvordan kan du tro på en gud?

Anbefalte innlegg

[...]

Om barna kan få se hvordan ting foregår i moskeen, så hvorfor ikke?

I skoleverket i dag er det jo lagt opp ganske nøytralt med tanke på religion, så for meg høres det ut som du hører hjemme i bibelbeltet, og jeg skal være enig i at det er å gå alt for langt.

Vi hadde en gammel dame som naturfag og RLE lerer. Biologi var strøket fra naturfag og Kristendommen var lært opp som fakta I RLE timene. Senere i ettertid skjønner eg hvorfor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hahaha, joda det er jo ganske ekstremt det.

La oss si det sånn her da, og dette tror jeg blir siste ord for min del.

En hvit gretten, og sur mann missliker innvandrere og skjønner seg lite på annen kultur og dens innflytelse på menneskeheten. Så, en dag begynner det en iraner på jobben hans. I starten misliker denne hvite mannen iraneren inderlig, og kritiserer hans tro, levesett og bygger sine meninger på klassisk stereotypi. Så, en dag mot alle odds viser det seg at iraneren ikke er så ille som den hvite gretne mannen skulle ha det til. De to blir venner, og iraneren invitererer den hvite mannen hjem på middag. Der lærer den hvite mann iransk skikk, kultur og religion. Så forstår den hvite mann hvorfor iraneren oppfører seg som han gjør, og innser at det ikke er så ille allikevel.

Slik er det også med religion. Samtidig er det heller ikke greit at religiøse dømmer ateister nedenom og hjem, men om alle kunne akseptere å respektere hverandre ville det ikke vært noe problem.

Og nå er det også slik som nevnt før, at helt siden tidenes morgen har menneskene hatt en eller annen form for tro, og det har de fortsatt. Den troen har endret historien både NÅ og DA, på både godt og vondt. Samtdig er 68-90% (alt ettersom) religiøse, derfor er det alfa og omega å kunne forstå religion. Så, et besøk i en gudstjeneste, enten det er kirke eller moske er ikke så ille at det ikke er godt for noe.

Lenke til kommentar

[...]

Omvendt, eg kan mer om den kristne tro enn generelt kristne. Også derfor eg er ateist. Eg undersøker og danner meg en konklusjon, ikke slik de fleste religiøse tar det de er vokst opp med og det er ultimat fakta som ikke endres. Eksempelet ditt er ikke gyldig i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Så det er fordommer som er problemet. At noen forteller meg at de er kristen sier meg svært lite. Hvordan de oppfører seg sier mye mer. Ikke alle kristne er som skolen lærer oss, ikke alle muslimer eller jøder heller. Å lære om religion gir oss bare andre fordommer.

Lenke til kommentar

Så det er fordommer som er problemet. At noen forteller meg at de er kristen sier meg svært lite. Hvordan de oppfører seg sier mye mer. Ikke alle kristne er som skolen lærer oss, ikke alle muslimer eller jøder heller. Å lære om religion gir oss bare andre fordommer.

Ja, akkurat som å lære om funksjonshemmede og homofile også bare gir oss fordommer.

Lenke til kommentar

Hva lærer vi om homofile, som kan gi oss fordommer? At de er mennesker på lik linje som heterofile?

Det er en årsak til at noen er funksjonshemmede, og de har faktisk «egenskaper» som setter et klart skille mellom de og ikke-funksjonshemmede.

Lenke til kommentar

Hva lærer vi om homofile, som kan gi oss fordommer? At de er mennesker på lik linje som heterofile?

Det er en årsak til at noen er funksjonshemmede, og de har faktisk «egenskaper» som setter et klart skille mellom de og ikke-funksjonshemmede.

Oh, the irony. :mrgreen:

Lenke til kommentar

Ja, jeg er en ensporet stut som ikke liker homofile å funksjonshemmede, jeg kan rett å slett ikke forstå hvorfor de lever livene sine som de gjør, og skjønner ikke hvorfor de krever aksept fra samfunnet.

Akkurat som du ikke kan akseptere at religiøse mennsker har sin tro.

Lenke til kommentar

Ja, jeg er en ensporet stut som ikke liker homofile å funksjonshemmede, jeg kan rett å slett ikke forstå hvorfor de lever livene sine som de gjør, og skjønner ikke hvorfor de krever aksept fra samfunnet.

Akkurat som du ikke kan akseptere at religiøse mennsker har sin tro.

Hvorfor liker du ikke homofile og funksjonshemmede, og hvorfor skulle ikke de kreve aksept fra samfunnet?

Dette er noe av det dummeste jeg har lest. :wallbash: :wallbash:

EDIT: Oisann, det kan faktisk virke som du er ironisk :blush:

Endret av Langdon
Lenke til kommentar

Hadde du skjønt det dersom noen forteller deg at du ikke trenger å blande deg i andres sexliv? Eller hvorfor noen er homofile, mens andre ikke?

Får muslimer aksept dersom vi lærer at de ikke ufyselige mennesker med en barbarisk religion? Hva med de muslimene som faktisk er/har det?

Poenget mitt er vel at vi heller burde lære at mennesker er forskjellige, vi burde ikke sette dem i bås og ikke ha alt for mange fordommer. Jeg tror man kommer mye lengre med dette enn noe religionsfag, i forhold til aksept.

Lenke til kommentar

Ja, endelig kan vi være enig om noe, men fortsatt mener jeg at religion er et for stort felt til at man kan la være å lære om det. Det har til tross, som tidligere nevnt influert vår historie så til de grader at det ville kreve såpass med forståelse at referanser i eks. et historiefag ikke ville holde. Religion er tross alt ganske mye mer enn om noen mangler ett ben, eller liker å stikke sin egen kjepp i rompa til en annen av samme kjønn. Den som ikke kan historie vil gjenta den. :cool:

For morroskyld kan jeg jo legge til denne linken:

State Atheism

Ganske intressant forøvrig.

Lenke til kommentar

Mener du religion som i hva folk tror på, hvordan de praktiserer troen o.l.? Eller mer spesifikt hvordan religion har influert historien, og selvsagt religion førte til at det skjedde?

Hvordan er for eksempel dagens bønn eller gudstjeneste spesielt relevant for konfliktene kristendommen førte med seg?

Lenke til kommentar

Ja, jeg mener alt det du nevner i ditt innlegg er relevant.

Om jeg blir med på en gudstjeneste kan jeg se hvordan de praktiserer. Derfor er den relevant.

Dette vil du sikkert spørre om på nytt, og på nytt og på nytt. Og sånn går no dagan... som Tore Skoglund så fint ville sagt det.

Lenke til kommentar

Får muslimer aksept dersom vi lærer at de ikke ufyselige mennesker med en barbarisk religion? Hva med de muslimene som faktisk er/har det?

Fullt klar over at dette ikke er relevant til deres diskusjon, men dette blir jo nesten analogt med kaukasiske mennesker og seriemordere.

Lenke til kommentar

Slik er det også med religion. Samtidig er det heller ikke greit at religiøse dømmer ateister nedenom og hjem, men om alle kunne akseptere å respektere hverandre ville det ikke vært noe problem.

Jeg kan ikke respektere tvangsekteskap, kjønnslemlestelse, undertrykkelse av kvinner og homofile.

Respekt skal man gjøre seg fortjent til, og slik jeg ser det er det mange religioner som ikke har gjort seg fortjent til det.

Endret av Abigor
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...