Gå til innhold

Hvordan kan du tro på en gud?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan orker du å bruke tid på dette?

Hva hvert enkelt individ i vårt langstrakte land tror eller ikke tror på er jo i høyeste grad privat?

Ja, hadde det vært så vel...

Problemet er jo at religionen gjennomsyrer hele samfunnet.

Hadde de religiøse forholdt seg til religionen sin privat, og ikke plaget oss andre med det, hadde det ikke vært et problem.

Men religionene skal jo ut og "omvende" alle hedninger.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Hadde de religiøse forholdt seg til religionen sin privat, og ikke plaget oss andre med det, hadde det ikke vært et problem.

Nå må du jaggu gi deg. Fortell meg hvordan du blir plaget av religion her i Norge?

I Norge er det ikke lenger de religiøse som prøver å omvende noen, det er ateistene.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Nå må du jaggu gi deg. Fortell meg hvordan du blir plaget av religion her i Norge?

I Norge er det ikke lenger de religiøse som prøver å omvende noen, det er ateistene.

O3K svarte for meg :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alle de store religionene pålegger i større eller mindre grad sine følgere å gjøre det de kan for å trenge religionen på andre og resten av samfunnet. Det er slik de har blitt store. Dvs. nå er det en god del mindre voldsbruk enn det har vært i tidligere tider, i det minste i vesten.

Slik som O3K nevner så er Kristendommen på plass mange steder i samfunnet, og det går en god del av skattebetalernes penger inn i først og fremst kirkene. For samfunnets utvikling så er det ikke en god ting at store deler av befolkningen vokser opp med en motstand mot reell kunnskap, at de setter sin lit til årtusener gammel overtro fremfor moderne viten. Og ikke bare er det mange som slik unngår å bidra til den videre utviklingen, det finnes de som ønsker å forkaste den eksisterende kunnskapen. Det uten å gå inn på diverse former for diskriminering som er et resultat av deres tro.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Hvor ofte får du besøk av ateister på døra?

Hvor mange barn som går på offentlig skole idag får utlevert gratis ateist materiale?

Hvor mange av de samme barna må delta på en ateistisk markering hvert år?

Hvor mange nyfødte barn blir registrert som offisielle ateister i Norge?

Hvor mange skattekroner går til ateistiske aktiviteter?

Hvor ofte får du ateistisk reklame i postkassen din?

Hvor ofte på statskanalen får du se ateister som forteller om fraværet av guder?

Hvor ofte når du sitter på en kafé med en annen person, får du besøk av en ateist som vil fortelle deg om fraværet av guder mens du er opptatt med å spise?

Dessuten er ikke ateist det motsatte av religiøs. Det går fint an å være ateist og religiøs.

Hvor ofte får du besøk av religiøse på døra?

Hvor mange barn som går på offentlig skole i dag får utlevert gratis religiøst materiale?

Hvor mange av de samme barna må delta på en religiøs markering hvert år?

"Her har du helt rett, men hvordan plager dette deg i hverdagen? Sign out, done."

Hvor mange skattekroner går til religiøse aktiviteter? (Jeg lurer faktisk)

Hvor ofte får du religiøs reklame i postkassen din?

"Skift kanal"

Hvor ofte når du sitter på en kafé med en annen person, får du besøk av en religiøs som vil frelse deg mens du er opptatt med å spise?

Det var heller ikke veldig alvorlig ment at ateister prøver å omvende noen. Det var ment i den forstand at ateister er klart i flertall (i Norge). I de aller fleste hverdagslige situasjoner (skole, jobb etc) er det de religiøse som blir stilt kritiske spørsmål, ikke ateistene. Det er de religiøse som blir mobbet, ikke ateistene. Ateismen har mer "makt" i samfunnet i dag, og får bare mer og mer.

Mitt tidligere innlegg var en reaksjon på Tobben70s svar, som i all hovedsak er et resultat av liten toleranse for andres meninger, ikke det at han faktisk blir daglig plaget av religiøse som kommer på døra, eller forstyrrer han når han spiser ute.

For min del er det ganske likegyldig om jeg blir stoppet av en telefonselger eller jehovas vitner på gaten, det er bare irriterende å bli stoppet.

Jeg vil med en gang legge til at jeg ikke er interessert i noen endeløs diskusjon her nå, da vi ærlig talt heller ikke har mye å være uenig om (og det er forresten off-topic). Så fortell hvordan du er uenig, men forsøk å ikke stille videre spørsmål. Takk

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har forsket og undersøkt om våres univers, å ikke funnet gud noen plass. Hvor er han, hva gjør han?

Prøv å lese bibelen, jeg vet det er et bra sted å starte. Han gjorde og eier universet som du søkte på, så det tar tid å finne ham så ikke gi opp. Lykke til og han venter på å høre fra deg.

Lenke til kommentar

Medlemskap i Den norske kirke, og de andre kirkene, er slik man skaper oversikt over antall kristne på for eksempel Wikipedia. At tallene ikke representerer antallet som faktisk tror, beviser bare at mange nordmenn ikke har ryggrad nok til å bryte med statsreligionen.

Lenke til kommentar

Jeg blir helt dårlig og oppgitt jeg da jeg ser sånne tråder med super ivrige kristene som "prøver" og vinne folk over til kristendommen ved å bruke forum. Det værste er amierikanske propaganda kanaler på youtube ect. Greit folk trenger noe og tro på for å få mening i livet men, jaggu er det det Lengste , beste og mest påvirkende eventyret som noen gang har blitt skrevet.tydligvis, 2000 år etter- er det troende, og gang på gang spådom om værdens ende ? men hvor er den? hvor mange tusen ganger skal det skje før Noen av de overtroende folka åpner øynene?

Siden det vill altid være en exsepsjonell gruppe som er smartere enn andre i verden vil det altid være noen som kan styre samfunnet.

religion må være værdens mest suksessrike metode for å lure folk til å gjøre noe i historien av menneskeheten. Så utrolig bra og gjennomtenk senario for å legge skylden på noe annet da noe skjer, og ikke skjer.

Noen som ikke ser lengre enn det lampa lyser altså........

Med all den tilgjenglige informasjonen som finnes, også skal folk være vanntro uten og tvile ett sekund på at bibelen kan være skrevet av en vanlig forfatter som selger boken sin i butikken. Dette er helt for jævlig det greiene der. Mange milliarder av timer der folk har brukt livet sitt på.

Vet ikke hvor mange timer jeg har kastet bort på sånne tråder / youtube, for å utdanne vanntroe følgere er vasnligere enn å lære hunden din til å kjøre bil....

Jeg blir så provosert at jeg må bare kommentere.

Lenke til kommentar
Hvor ofte får du besøk av religiøse på døra?
Jeg personlig bor ikke veldig sentralt, så det skjer ikke ofte.

Men mye oftere enn alle 0 gangene jeg har fått besøk av ateister på døren.

Hvor mange barn som går på offentlig skole i dag får utlevert gratis religiøst materiale?
På min lokale ungdomsskole ble vi tildelt hver vår kopi av det nye testamentet ved 9. trinn.

Dette skjedde ikke i regi av skolen, men av Norsk Gideon med tillatelse fra skolen.

(skulle likt å se om de hadde gitt tillatelse til andre skrifter som f.eks. Koranen)

I tillegg er det flere kopier av det nye testamentet som skolen selv eier i hvert hovedklasserom på hele skolen. Jeg vet ikke hvordan det er på hver eneste skole i landet, men jeg vet at skolen jeg gikk på ikke er et unikt tilfelle.

Hvor mange av de samme barna må delta på en religiøs markering hvert år?"Her har du helt rett, men hvordan plager dette deg i hverdagen? Sign out, done."
Fordi man dytter på barn en religion som de ikke har valgt selv.Hvis en kristen var plaget over at barna deres obligatorisk måtte høre på høytopplesning fra Tripitaka, så trenger jeg ikke å spørre ham/henne hvorfor det plager ham/henne.

Hvor mange skattekroner går til religiøse aktiviteter? (Jeg lurer faktisk)
1 586 856 000 kr i 2011

Hvor ofte får du religiøs reklame i postkassen din?
Ikke så alt for ofte egentlig, men det avhenger jo litt av hvor man bor også. Akkurat der hvor jeg bor nå så er det såpass tilfeldig at jeg ikke har noen statistikk over hvor ofte det forekommer, men den lokale kirken trykker opp et lite magasin 4 ganger i året.

"Skift kanal"
Det handler om prinsipp også. Det plager meg at en spesifikk religion får partisk sendetid.

Hvor ofte når du sitter på en kafé med en annen person, får du besøk av en religiøs som vil frelse deg mens du er opptatt med å spise?

Jeg er sjeldent på kafé, så dette forekommer ekstremt sjeldent. Men det forekommer ikke kun på kafé, men også på buss og i parker. Jeg venter fortsatt på den dagen jeg sitter på en parkbenk og får spørsmål om jeg har hørt om fraværet av guder.

Det er de religiøse som blir mobbet, ikke ateistene. Ateismen har mer "makt" i samfunnet i dag, og får bare mer og mer.

For det første så er ikke ateisme synonymt med ikke-religiøs. En ateist kan godt være religiøs også, fordi teisme er ikke den eneste formen for religion. For det andre så har jeg selv opplevd mobbing fra teister. Så å stemple alle ateister som "mobberne", og alle religiøse (inkludert ateistiske religiøse?) som "undertrykte mobbeofre" blir bare dumt.

Endret av O3K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var heller ikke veldig alvorlig ment at ateister prøver å omvende noen. Det var ment i den forstand at ateister er klart i flertall (i Norge). I de aller fleste hverdagslige situasjoner (skole, jobb etc) er det de religiøse som blir stilt kritiske spørsmål, ikke ateistene. Det er de religiøse som blir mobbet, ikke ateistene. Ateismen har mer "makt" i samfunnet i dag, og får bare mer og mer.

Mitt tidligere innlegg var en reaksjon på Tobben70s svar, som i all hovedsak er et resultat av liten toleranse for andres meninger, ikke det at han faktisk blir daglig plaget av religiøse som kommer på døra, eller forstyrrer han når han spiser ute.

Er det rart at religiøse blir stilt kritiske spørsmål, og ikke ateister??

Hvem kommer med påstandene?

Hvorfor skal de religiøse kunne påstå ting som gjennomsyrer samfunnet uten å fremlegge bevis?

Og hvorfor må de kristne hjelpe gud å komme frem med budskapet sitt? Klarer han det ikke selv? Er det ikke rart at det er mennesker som må tale gudenes sak?

Jeg har stor toleranse for andres meninger....så lenge det er noe i dem! :)

Lenke til kommentar

Har forsket og undersøkt om våres univers, å ikke funnet gud noen plass. Hvor er han, hva gjør han?

Prøv å lese bibelen, jeg vet det er et bra sted å starte. Han gjorde og eier universet som du søkte på, så det tar tid å finne ham så ikke gi opp. Lykke til og han venter på å høre fra deg.

Prøv å lese i Erigveda, Upanishadene, Mahabharata og Ramayana.

Da finner du ut at det er Brahma, Shiva og Vishnu som eier universet :)

Les i andre hellige bøker, og det er andre guder som hersker.

Hellige bøker betyr ikke en dritt!!

Kan ikke guden vise seg? Er han for stygg, og for flau til å komme frem?

Lenke til kommentar

En blind mann vil ikke være istand til å se deg, men det betyr ikke at du ikke eksisterer, eller at ditt utseende ikke eksisterer.

Jeg ser på gudene som... du kan godt kalle det "symboler" som appellerer til mitt underbevisste, symbolikk som iblant kan se "urasjonell" ut for den kalde, rasjonelle, matematiske siden av vår natur (eller den venstre hjernehalvdelen om du vil), men som på den annen side blir forstått av den "feminine", impulsive, instinktive siden av vår natur.

Mytene er som en slags ernæring til denne delen av personligheten vår, akkurat som at harde fakta, forskning osv tilfredsstiller vår "maskuline" side, eller som at rent vann og luft ernærer vår fysiske kropp.

Om man ikke er istand til å oppfatte det guddommelige når man beskuer en soloppgang, kjenner vinden streife bladene i en gammel eikelund, stirrer inn i de klare, skinnende øynene til din kjære, når du bestiger en fjelltind eller når du i månelyset står i midten av en eldgammel steinsirkel reist av dine forfedre - om du ikke da begriper det guddommelige, da har du et spirituelt handicap.

Dette er ikke ment som en fornærmelse, og for alt jeg vet opplever du det guddommelige både titt og ofte, uten å sette riktige ord på det.

Tror du våre forfedre bare "fant opp" gudene og mytene for morroskyld?

Det de gjorde, var at de satte ord på ting de faktisk opplevde i livet, både inne i sitt eget sinn, og ute i naturen. Man ønsket å ære alt det man opplevde som guddommelig eller hellig, og man personifiserte mange av de kreftene man opplevde i en form som videre appellerte til deres underbevisste, til deres mystiske, symbol-lesende natur.

Dette fører til at gudene er like "ekte" som alt det andre vi har opplevd og satt ord på, dette er ikke noe som strider med forskning eller vitenskap. Alt dette er forskjellige sider av samme sak.

Derfor blir det også helt meningsløst å snakke om "falske" og "sanne" guder. Guder er guder, akkurat som at mennesker er mennesker.

Ikke alle guder er identiske, og det er ikke sikkert at de samme gudene og den samme symbolikken appellerer til alle mulige forskjellige mennesker, men de er fortsatt guder.

Nå skal det være sagt at dette er en veldig indo-europeisk tilnærming til det guddommelige, og at slik som f.eks. de abrahammitiske religionene har utviklet seg opp igjennom historien ikke nødvendigvis harmoniserer med denne oppfatningen jeg her har gitt et lite innblikk i.

Men likevel bør dere ateister tenke dere om to ganger før dere sier at noe dere personlig ikke har forstått ikke finnes på noen måte, og er "falskt". Dette er veldig respektløst, og minner meg om fundamentalistiske kristne og muslimer som også sier at bare deres egen oppfatning er det riktige, den absolutte sannhet. Dette vitner om lite innsikt.

Det er også fullt mulig at det faktisk eksisterer høyere bevisstheter i universet enn oss mennesker, mektige krefter som er klar over sin egen eksistens og som kan ha en innvirkning på en eller annen måte. Dette skal jeg ikke si for sikkert, men det ville uansett ikke forundret meg da det fortsatt er mye vi ikke vet om universet, og kvantefysikere mener at det til og med kan finnes et enormt antall parallelle universer som co-eksisterer med vårt eget.

Om eksistensen av høyere, bevisste makter er sann eller ikke, har til syvende og sist ikke så mye å si for vår oppfatning av det guddommelige og gudene.

Så slik sett kan man stille seg likegyldig til aktiv dyrkelse av det guddommelige, men du kan ikke med fornuften i behold benekte dets eksistens.

Takk.

Endret av Wyrd
Lenke til kommentar

Vinden og tyngdekraften kan vi ikke se, men vi kan måle effektene, direkte med våre egne kropper. Radioaktivitet kan vi ikke se, ikke sanse på noen måte (utenom via de evt. skadene som kommer i etterkant). Mens det finnes måleinstrument som kan. Så langt er det ingen måleinstrument som har kunnet detektere gudene.

Dette er ikke ment som en fornærmelse, og for alt jeg vet opplever du det guddommelige både titt og ofte, uten å sette riktige ord på det.

Et mye bedre ord er naturen. Eller universet. Ingenting er guddommelig, for vi kan ikke påvise at gudene har noe som helst med noe som helst å gjøre. Hvis guddommelig bare er et ord for noe gudene kunne stått for hvis de hadde eksistert, så er alt guddommelig, og vi er tilbake til at det er like greit å bruke mer konkrete ord.

Selv synes jeg det er mye lettere å sette pris på det fantastiske i naturen, uten å måtte tenke at det er én intelligent og allmektig skaper som har planlagt alt sammen. Guder som en gruppe mennesker, som egentlig ikke har full kontroll, har jeg litt mer til overs for. Da er det også lettere å forstå alt det forferdelige som følger med.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...