Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det enkleste er å gå inn på en webshop, f.eks. www.komplett.no. Under hovedkort så kan du se de mest aktuelle.

- Intel Pentium 4: Socket 478

- AMD Athlon XP: Socket A

Dette er de to viktigste. Anbefaling? Det avhenger av hva du skal bruke PCen til. Overklokking? Fremtidige oppgraderinger? Serial ATA? Intel eller AMD osv.

Lenke til kommentar
blikke noe overklokking i allefall.

orker ikke å knote med sånt lengre.

hvordan ser den socket 478 ut a?

(lik gamle socket 7 sånn ca?)

vet ikke engang hva slags socket jeg har nå.

celeron 600. vet du?

Hvis du gidder å sjekke ut sidene til Komplett, så står det bilder av hovedkortene slik at du kan se sokkelene. Celeron 600 hadde vel socked FCPGA, ifølge denne siden.

Lenke til kommentar

Anbefaling? Det avhenger av hva du skal bruke PCen til. Overklokking? Fremtidige oppgraderinger? Serial ATA? Intel eller AMD osv.

som sagt, så blir det ingen overklokking.

bruker pc'n mest til å surfe på, men det hender jo at jeg får fatt i et litt morro spill.

men det viktigste for meg er et stabilt hovedkort.

Pc'n stå å går hele tia.

blir også brukt i nettverk.

Har tidligere hatt både Soyo og Tyan.

var forsåvidt fornøyde med de.

er ikke fornøyd med det "Giga-Byte" kortet jeg har nå.

Seriel ATA vet jeg ikke hva er.

Anbefaling?

Lenke til kommentar

Når det gjelder en konkret anbefaling, så vil jeg referere til hovedkortanbefalingen på hw.no. Selv har jeg et enkelt hovedkort for AMD XP2200+, nemlig Asus A7N266-VM. Det er dog lenge siden det ble innkjøpt, så du bør kjøpe noe nyere.

Serial ATA er en erstatning for det gamle parallel ATA interfacet til harddisker og CD drev. Man slipper altså disse lange og brede grå kabelene/kontaktene.

Jeg selv var også "ute av trening" på hvilke komponenter som var in for noen år siden, hadde ikke oppdatert meg siden studiene. Den letteste måten å komme inn i det igjen er å lese magasiner som PCPro, PC World etc og selvsagt å følge med på hw.no.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...