Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Rent ADSL modem (Telenor) uten wireless router

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har en Netgear WNDR 3700 Dual Band Wireless-N Gigabit Router som er uten ADSL modem. Jeg ønsker å få tak i et rent ADSL modem (for Telenor) som jeg kan koble denne til. Netgear routeren henger nå bak en Speedtouch ST780W LT (Telenor) som har ADSL, men jeg er ikke spesiellt glad i en router-bak-router løsning, og har hatt noen adressekonflikter på ulikt utstyr som henger på den trådløse delen.

Noen som har tips til hvor jeg får tak i et "rent" ADSL modem? kan jeg f.eks bruke et D-Link DSL-321B ADSL2+? Jeg synes da så tydlig å huske at jeg en gang har hatt et ADSL modem som kun ga en IP forbindelse videre til router?

Et annet alternativ er å bruke Thompson ST546iV6 (Speedtouch) som ADLS modem. Jeg har en slik liggende, men da jeg forsøkte å koble meg opp på managemnt kom jeg ikke inn. Denne har vært brukt tidligere, og det kan virke som brukernavn/passord ligger inne. Jeg har ikke funnet noen måte å resett dette på.

Takknemlig for alle tips :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

546'en er også en ruter (bare uten trådløs nettverk) så det er ingen poeng i bruk den fremfor den nyere ruteren du har egentlig.

Jeg vil tro at den beste løsnignen er å sette en av disse ruterene i bridge mode (hvilket i praksis bare deaktiverer ruter-biten av ruteren så den blir rent modem) - og så bruke din ruter bakom. Da håndterer den alt av adresser og denslags i en enkelt ledd. Selv om Speedtouch ruterene kanskje ikke er annerkjennt for å alltid være så superstabile så generellt sett er det lite problem når de er bridget siden du både gjør jobben dens utrolig mye mindre kompleks samt avlaster CPUen for mesteparten av arbeidet den må gjøre. Jeg har ihvertfall aldri vært ute for en ruter som var ustabil i bridge-mode ved midnre det var hardware-feil involvert.

Det er mye mer "clean" enn å ha to rutere ja - dog adressekonflinkter skulle det ikke kunne bli med to rutere bak hverandre. Ufordelen med 2 rutere i kjede med hverandre er hovedsakelig

- større sjanse for ustabilitet eller andre feil

- portforwarding er langt mer klumsete

- UPNP har dårlige sjanse for å fungere skikkelig

Jeg vet sånn noenlunde hvordan 546'en settes opp i bridge (jeg har gjort det mange ganger før, men det er en stund siden). Jeg har aldri bridget ST780W LT, men jeg vil være 99% sikker på at det samme er mulig der da disse ruterene egentlig ikke er så fryktelig forskjellige. Med litt research kan du nok gjøre det, og 780'en er jo en nyere ruter.

En ting som er greit å vite er om linjen din er PPPoE basert eller PPPoA. Det er ofte relevant for når du bridger. PPPoE er enklest siden da kan du bare passere PPPoE direkte videre til ruteren din etter modemet har demodulert signalet (nesten alle rutere støtter PPPoE). Er det PPPoA derimot så er det mer komplisert siden du må la modemet passere signalet videre via PPTP eller lignende frem til ruteren din (veldig få forbrukermodem støtter PPPoA). Jeg tror dog Telenor nå bruker ekslusivt PPPoE, men 100% sikker er jeg ikke.

Du burde kunne se hvilken type forbindelse som brukes fra webinterfacet på Telenor ruteren du bruker nå (oh hvis mot formodning du ikke kan så kan du ringe supporten og spørre). I aunsett tilfelle vil du trenge å vite følgende info for å sette opp din egen ruter mot forbindelsen:

- PPP type

- username (LDAP)

- passord (LDAP)

- VP/VC verdier

Håper dette hjalp. Spør om du trenger mer info. Det er vanskelig å gi videre instrukser før du velger hvilken løsning det er du vil gå for.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...